No-chill brygging

Det har du helt rett i, det er vanskelig å vite hva en skal tro på, det finnes nok en del myter blant bryggere. Du gjør flere feil 'ifølge boka', men får godt øl allikevel.

Ølbrygging er en eldgammel tradisjon, jeg tror de klarte å få til godt øl i gamle dager også, uten å tenke over ting som HSA, riktig mesketemperatur, pinlig nøyaktig gjæringstemperatur, sterilt utstyr osv. osv.

Men jaggu får vi ikke bedre øl i dag når vi tenker over alle disse tingene...;)
 
Ølbrygging er en eldgammel tradisjon, jeg tror de klarte å få til godt øl i gamle dager også, uten å tenke over ting som HSA, riktig mesketemperatur, pinlig nøyaktig gjæringstemperatur, sterilt utstyr osv. osv.[/QUOTE]


Er du sikker på det. :cool:
 
Endte med at jeg overførte til karene på 95 grader. 24l i ene og 15 i det andre og 8l i en 10l dunk. Vørteren ble stående i 48 timer før pitching og i det største og minste karet luktet og smakte det vanlig mens karet med 50% headspace hadde fått en merkelig vond lukt. Jeg helte gjæren i okkesom så får vi se om det går til dodraugen på flaske dagen.

Edit: Karet med 15l i hadde også blitt deformert og presset sammen. De to andre hadde beholdt fasongen.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
 
48 timar! Det må eg seie vert spanande å følge - i positiv forstand. Sjølv har eg kun hatt det ståande over natta til kjøling, og har då oftast stått opp grytidleg for pitching. Total nedkjølingstid har då kanskje vore 13-14 timar, mot mine sedvanlege 3 i badekaret...
 
Jeg gjenoppliver denne tråden igjen. Jeg har brukt utvendig hageslange for kjølevann til mine brygg, og når det er minusgrader utgår dette. Det har tidligere betydd at jeg ikke har kunnet brygge vinterstid. Men egentlig er jo Norge vinterstid perfekt for no chill, siden det er så kaldt. Det går raskere enn i Australia, der denne metoden er mest utbredt på grunn av vannrestriksjoner om sommeren. Det gjør også at man sparer litt bryggetid og rengjøring av kjøleutstyr.

Jeg er såvidt i startfasen med dette, men har brygget mitt andre brygg med no chill, og har nå begynt å tenke på å justere/optimalisere metodikken noe ift. mine behov.

Jeg vet at metoden er omdiskutert, og jeg synes jo det gjør den ekstra interessant. Derfor denne gjenopplivningen. Så langt er erfaringen:

Positivt:
  • Sparer tid i selve bryggedagen til kjøling.
  • Mindre avansert utstyr (i.e. kjølere og slanger)
  • Mindre vannforbruk (ikke så viktig i Norge)
  • Ikke avhengig av hageslangen (den gjelder vel mest meg og mitt oppsett)
Negativt:
  • Frykt for oksydering, HSA (Vørteren er nesten kokende når den overføres til lukket beholder med nesten ikke noe luft, men den blir jo kjølt ned uten at gjær får jobbet, så her er det definitivt usikkerhet)
  • Mindre kontroll med humletilsetningstimingen på grunn av at vørteren er varm så lenge (Vanlig å legge til 20 minutter ift oppskrift for hva humlen bidrar med. Dette har jeg tenkt å forsøke å løse, se nedenfor)
  • Frykt for infeksjoner (Kokende vørter. I think not)
  • Tendens til mer uklar øl? (se oksydering)
Så til mulig optimalisering:
Jeg vurderer å brygge en mer konsentrert vørter, og så kjøle ned ved å tilsette kaldt vann (kokt og nedkjølt) slik at man havner rundt 80 grader umiddelbart. Det burde gi et mer normalisert humlebidrag. Her er det noen mulige ulemper:
  • 80 grader er ikke like bra som 100 grader for å hindre infeksjoner. Men det er jo ikke mye som overlever 80 grader heller.
  • 80 grader er ikke like bra som 100 grader for å hindre oppløst oksygen i vørteren. Dette er noe jeg må bygge erfaring på.
  • Det er gjerne dårligere utbytte når man brygger mer konsentrert vørter, siden man bruker mindre vann til mesking og skylling.
Uansett kommer jeg til å forsøke dette. Ølet jeg har laget så langt med no chill har ikke avskrekket meg. Det er morsomt om det fungerer (etter "det enkle er ofte det beste"-prinsippet).
 
Sist redigert:
Jeg gjenoppliver denne tråden igjen. Jeg har brukt utvendig hageslange for kjølevann til mine brygg, og når det er minusgrader utgår dette. Det har tidligere betydd at jeg ikke har kunnet brygge vinterstid. Men egentlig er jo Norge vinterstid perfekt for no chill, siden det er så kaldt. Det går raskere enn i Australia, der denne metoden er mest utbredt på grunn av vannrestriksjoner om sommeren. Det gjør også at man sparer litt bryggetid og rengjøring av kjøleutstyr.

Jeg er såvidt i startfasen med dette, men har brygget mitt andre brygg med no chill, og har nå begynt å tenke på å justere/optimalisere metodikken noe ift. mine behov.

Jeg vet at metoden er omdiskutert, og jeg synes jo det gjør den ekstra interessant. Derfor denne gjenopplivningen.

Ja, du kan vel bare sette kjelen ut over natta
Tviler på at den vil fryse
 
Jeg gikk på en smell tidligere i uka og sto med ferdig vørter og uten anledning for å kjøle ned. Lot kjelen stå på verandaen over natta i ca -5C. Vørteren holdt 11C dagen etter. Tappa over i bøtta, satt den på varmekabler et par timer og kasta oppi S-04. Vi får se hva som blir av det.
 
Jeg bruker også hageslange for kjølevann også nå om vinteren. Jeg tar hageslangen inn kvelden før brygging og legger den i dusjen hvor isen i slangen smelter. Når kokingen er over og jeg skal starte kjølingen tømmer jeg en kjele med kokende vann over den utvendige kranen for å smelte eventuell is og kobler til slangen. Dette har jeg gjort i 10 år uten problemer.
 
Jeg gikk på en smell tidligere i uka og sto med ferdig vørter og uten anledning for å kjøle ned. Lot kjelen stå på verandaen over natta i ca -5C. Vørteren holdt 11C dagen etter. Tappa over i bøtta, satt den på varmekabler et par timer og kasta oppi S-04. Vi får se hva som blir av det.

Det var da ikke så ille
Det vil ta lengre tid før øllet fryser. Faseoverganger krever «mer» energi
 
Jeg bruker også hageslange for kjølevann også nå om vinteren. Jeg tar hageslangen inn kvelden før brygging og legger den i dusjen hvor isen i slangen smelter. Når kokingen er over og jeg skal starte kjølingen tømmer jeg en kjele med kokende vann over den utvendige kranen for å smelte eventuell is og kobler til slangen. Dette har jeg gjort i 10 år uten problemer.
Kult! Selv om det er litt paradoksalt at man trenger en kjele full av kokende vann for å kjøle... ;) Hvor blir det av kjølevannet etter at det har gått gjennom kjøleren (om sommeren bruker jeg det til å "vaske" oppkjørselen).
 
Kult! Selv om det er litt paradoksalt at man trenger en kjele full av kokende vann for å kjøle... ;) Hvor blir det av kjølevannet etter at det har gått gjennom kjøleren (om sommeren bruker jeg det til å "vaske" oppkjørselen).
Jeg pleier å kjøre kjølevannet i dass.
 
Ikke for å være "han der", men kunne det ikke vært kjekt å ha en ekstra hageslange til kjøleformål, som oppbevares innendørs? Jeg har ca 15 meter hageslange jeg mest sannsynlig aldri får bruk for (helt til dagen etter jeg kvitter meg med den), som jeg kan bytte fra meg for noen flasker hjemmebrygg, om du bor i nærheten av Oslo ;)

Men om det er det at du stenger av utekranen på vinteren for ikke å sprenge rør er jo det noe annet. Det kan jeg ikke hjelpe med. Men tar gjerne imot noen flasker hjemmebrygg uansett
 
Jeg pleier å kjøre kjølevannet i dass.
Jeg brygger i en garasje på kjellernivå og nærmeste dass er en etasje opp. Det er litt upraktisk for min del. Et dedikert bryggerom med avtrekk, vann og avløp hadde ikke vært dumt...

Men nettopp fordi det er urealistisk her, så er no chill altså et attraktivt alternativ for meg... hvis det virker (i.e. gir gode resultater).
 
Disse eksperimentene fra en omdiskutert kilde om dette omdiskuterte emnet er også interessante, synes jeg:

De viser etter min mening to ting:
1. At no chill påvirker sluttresultatet sammenlignet med aktiv kjøling.
2. At man kan brygge godt øl med no chill.
 
Jeg mesker på kjøkkenet og koker på terassen så tilgang til og avløp av kjølevann er ikke noe problem. Det blir jo litt kaldt, men hva tåler vi ikke for godt øl.
Såvidt jeg kan lese så er alle refererte eksperimenter med no-chill brewing, ales. Jeg ville imidlertid være veldig for usikker på denne metoden for brygging av pilsner. DMS og HSA er problemer som kan oppstå når kjølingen går for sakte og Pilsner er en elegant øltype med lite eller ingen "kompleksitet" som kan skjule feil
 
Jeg bruker også hageslange for kjølevann også nå om vinteren. Jeg tar hageslangen inn kvelden før brygging og legger den i dusjen hvor isen i slangen smelter. Når kokingen er over og jeg skal starte kjølingen tømmer jeg en kjele med kokende vann over den utvendige kranen for å smelte eventuell is og kobler til slangen. Dette har jeg gjort i 10 år uten problemer.
Jeg gjør akkurat det samme, minus kokende vann over kranen. Det er vel ikke nødvendig så lenge det er en godkjent utekran, den skal tømme seg når du skrur av vannet?
 
Tilbake
Topp