No sparge:

Hei. Satt og tenkte en kveld på måter å forenkle/forkorte bryggedagen litt. Så tenkte jeg at hvorfor bruker man ikke bare mere malt for å kompansere for lavere utbytte istedenfor div sparge metoder, rims og herms osv. Så begynte jeg å søke litt og fant ut at jeg ikke fant opp kruttet på nytt, hehe, no sparge er allerede godt kjent og ikke minst anerkjent blant flere. Her er en side som egentlig forklarer tankegangen min godt: http://www.byo.com/stories/techniques/article/indices/9-all-grain-brewing/1407-skip-the-sparge
Så dette skal jeg prøve neste gang. Det jeg egentlig lurer på er hvordan jeg skal kalkulere dette på en enkel måte. Kan jeg bruke feks et biab oppsett i et bryggeprogram? Hva tror dere vil være en fornuftig verdi på utbytte på denne måten, 40-50%?
 
Jeg har ikke prøvd dette, men jeg vil tro at du kan få en del høyere utbytte enn 40-50%. Dette  avhenger nok litt av hvilken OG du sikter på. Målinger på første avrenning i mitt system viser opp mot 50% utbytte (3-3.5L/kg) allerede der. For meg er størrelsen på meskebøtten en begrensende faktor.
 
Vil det da si at det er det samme som biab bare at man siler vørteren over i en annen beholder, og dermed kan bruke biab oppsett i bryggeprogram for å regne ut verdier?
 
Det samme som BIAB er det jo ikkje. Men ein kan brygge BIAB utan å skylle. Der blir det samme som å meske utan å skylle ;)

Om du ikkje meskar veldig tynt vil du måtte spe ut vørteren med vatn på eit eller anna tidspunkt. Dette vil sjølvsagt avhenge av ønska OG.

Om du sper ut, er det meir effektivt om dette vatnet har passert mesken før den havnar i brygget. Men då er vi jo tilbake på sparging.
 
Ikke meningen å mase her altså, men mulig jeg formulerer meg litt dårlig :roedme: Det jeg lurer på er om jeg kan bruke biab som utrekningsmetode i et bryggeprogram for å beregne mengder for et nosparge brygg? Hvis dere ser nederst på siden i den linken jeg la til i første post så er det et laaaangt regnestykke for nosparge. Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor det er noe forskjell på enkel biab uten skylling og nosparge med tanke på volumer. Skal sette mesken ikveld etter jobb og la den stå til i morgen 8)

Sånn ser det ut etter planen i brewmate:
 
Brygget en american stout med no sparge, fikk 67% utbytte brukte 5l/ kg malt og ølet ble veldig bra.
 
No har eg siste gongane med BIAB meska med alt vatnet etter tips frå Beersmith, men eg oppfattar det slik at ein tynnare mesk (meir vatn pr kilo malt) gjev ein meir gjærbar vørter. Etter "Moderne hjemmebrygging" vil ein tynnare mesk fortynne konsentrasjonen av enzym noko som gjer at omdanninga av stivelse til gjærbart sukker tar lenger tid. Sluttresultatet vil bli ein meir gjærbar vørter fordi aktivititeten ikkje blir forhindra  av høge konsentrasjonar av sukker. Ein tjukkare mesk vil på si side medføre raskare omdanning, men ein mindre gjærbar vørter. Eg er veldig glad i engelsk øl, og eg meiner at det var Erlendso som i ein tidlegare tråd hevda at noko av smaken av engelsk øl kjem av ein tjukkare mesk enn vanleg (mindre liter meskevatn).

Men om ein er nøgd med ølet, er det vel berre pluss. Tanken med å spare tid under bryggedagen, for å gjere den familiære totalsituasjonen betre for alle involverte, er forlokkande  ::)
 
Ønsker å prøve denne metoden på et pilotbrygg nå i helga. Hvilken avtappingshastighet anbefales etter mesken, og er det hensiktsmessig å røre i mesken
under avtappingen?
 
Vurderte nylig no sparge, men i hvert fall for 50 liters batcher ble det for mye varmt vann som måtte til i starten. En skal jo ha hele preboilvolumet + det vannet som sitter igjen i kornet.
Men det kan jo funke fint for halve batcher da.
 
Jeg har brukt det en del, og som RETBergen sier, så funker det fint for en "normalstor" sats. (Jeg har en BB60, og da går det greit. Stegmesking med kokende vann ikke noe problem.) Jeg har gjerne fått en effektivitet rundt 72/73 %.

Siden nyttår har jeg likevel gått over til batch sparging (klarer ikke å finne noen god oversettelse). Det gir en god del bedre utbytte, og stort sett de samme fordelene. Det er ikke mye mer leven - synes jeg, da. (Jeg har ikke maltrør, så jeg må uansett tappe over i bøtter.)

Jeg ville ikke røre under uttapping. Da blir det mye graut du får ut, og jeg tror ikke det øker utbyttet så mye. Jeg lar mesken sette seg, og kjører vorlauf for å få klar vørter over til koking. (Jeg vet at det går greit å gi blaffen i det, men det blir mindre søle å hanskes med om du prøver å få klar vørter.)

Det spiller liten rolle hva slags tappehastighet du bruker, tror jeg. Men jeg har nå kjørt litt moderat.
 
Jeg har brukt det en del, og som RETBergen sier, så funker det fint for en "normalstor" sats. (Jeg har en BB60, og da går det greit. Stegmesking med kokende vann ikke noe problem.) Jeg har gjerne fått en effektivitet rundt 72/73 %.

Siden nyttår har jeg likevel gått over til batch sparging (klarer ikke å finne noen god oversettelse). Det gir en god del bedre utbytte, og stort sett de samme fordelene. Det er ikke mye mer leven - synes jeg, da. (Jeg har ikke maltrør, så jeg må uansett tappe over i bøtter.)

Jeg ville ikke røre under uttapping. Da blir det mye graut du får ut, og jeg tror ikke det øker utbyttet så mye. Jeg lar mesken sette seg, og kjører vorlauf for å få klar vørter over til koking. (Jeg vet at det går greit å gi blaffen i det, men det blir mindre søle å hanskes med om du prøver å få klar vørter.)

Det spiller liten rolle hva slags tappehastighet du bruker, tror jeg. Men jeg har nå kjørt litt moderat.

Takk for utfyllende svar.

Har kjørt kontinuerlig skylling på alle mine brygg til nå. Bruker autosparge, bazookafilter, og silikonslange som esktra tetning rundt falskbunnen (BB60). Med dette
oppsettet kan jeg åpne opp, og det renner jevnt under hele skyllingen uten at korn fra mesken tetter seg og kranen må justeres i hytt og pine.

Tapper av i løpet av 1.5 timer med ca. 0.3l/min. Så dette tar sin tid. Hvor raskt mener du med moderat? Antar det ikke er snakk om mer enn 30min?

Har du også sammenlignet tidsbruk mellom no sparge/batch/kontinuerlig?
 
Jeg har gått over til BIAB med alt vannet oppi allerede i mesken. Når meskinga er over så dypper jeg veldig forsiktig posen litt for å vaske ut litt ekstra. Jeg enden som regel på 72-78% effektivitet. Når jeg har skylt så har jeg jo selvfølgelig oppnådd mer, men jeg kan ikke si det førte til øl som smakte annerledes nok til at mine smaksløker registrerte det.

Nå er ikke høyest mulig effektivitet egentlig noe mål slik jeg ser det, snarere at bryggingen er konsistent og at kontroll på variablene. Jeg har lagt mer energi i løsninger for å få jevn temperatur under både mesk og gjæring.

Oppsummert: Å droppe skylling går greit Det blir bra øl av det og! Litt lavere effektivitet, men det er jo bare å øke maltmengda, slik du sier. Beersmith 2 er gode greier, det kan skalere oppskrifta etter alle parametre!

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Takk for utfyllende svar.

Har kjørt kontinuerlig skylling på alle mine brygg til nå. Bruker autosparge, bazookafilter, og silikonslange som esktra tetning rundt falskbunnen (BB60). Med dette
oppsettet kan jeg åpne opp, og det renner jevnt under hele skyllingen uten at korn fra mesken tetter seg og kranen må justeres i hytt og pine.

Tapper av i løpet av 1.5 timer med ca. 0.3l/min. Så dette tar sin tid. Hvor raskt mener du med moderat? Antar det ikke er snakk om mer enn 30min?

Har du også sammenlignet tidsbruk mellom no sparge/batch/kontinuerlig?

Har ikke tatt tida, men det tar vel ikke mer enn 10 minutter å tappe ut hver av de to rundene, hvis det er så mye.

Forskjellen i tid ligger jo i skyllinga + en del i rigging. Jeg bruker gjerne en del steg, og har lange tider på sakkarifikasjons-/dekstrinasjonsstegene, så meskingen tar uansett sin tid - men kanskje nettopp derfor er det så viktig med den tida jeg sparer. Batch spargingen tar vel en 15 minutter ekstra i forhold til no sparge, tenker jeg. Det øker utbyttet såpass mye at jeg helt klart synes det er verd det. 72/73% mot 82/83, og noen ganger høyere.)

Du kan tyne utbyttet noe høyere med kontinuerlig skylling, men du beveger deg mot grensa for tanninekstraksjon mot slutten. Det skjer ikke med no sparge og batch sparge.

Jeg må bruke elementet noe når jeg stegmesker, men det meste av temperaturøkningen får jeg til med kokende vann.

edit: Har ikke noe med saken å gjøre, men siden du også bruker en BB60: Jeg har bytta ut silbunnen med en konkav falskbunn med 30 cm diameter, og er veldig happy med det. Ikkeno' kløning med pakning rundt silbunnen, og bunn på skeive over krana.
 
Tilbake
Topp