Oppbevaring av kobber mellom brygg?

uggabugga

Norbrygg-medlem
Hva er beste måte å oppbevare ting som motstrømskjøler og HERMS-coil på mellom brygg? Med en "vanlig" kjøler (der vannet går inni og ølet er utenpå) har man kontroll på og kan fjerne verdigris/oksidering men hvordan det ser ut inni et fem meter langt kobberør vet man jo ikke.

Prøvde ut følgende løsning:
  1. Spylte igjennom med Stoutrens
  2. Skylte med varmt vann
  3. Blåste igjennom med CO2
  4. Satte på en silikonslange fra innløp til utløp slik at CO2'en holder seg inne i røret.
Verdigris/irr er jo en form for oksidering og da trengs det vel tilgang til oksygen for at det skal oppstå. I CO2 er vel oksygenet låst til karbonet mens i luft er oksygenatomene "frie".

Å oppbevare coilene med vann er vel litt risikabelt i forhold til bakterier mens oppbevaring med feks Starsan/fosforsyreløsninger (surt) eller Stoutrens/PBW (basisk) heller ikke er optimalt. Det beste hadde jo vært å brygge så ofte at dette ikke var noe problem men....

Overtenker jeg dette eller er jeg inne på noe?

Hva gjør dere?
 
kobber skal vel hels vases med en svak syre før tørr lagring. Jeg pleier å gi all kobber en liten starsan-dysj etter basisk vask (pbw e.l.) for å nøytralisere basen i det minste. Generelt så øker vel vått miljø oksideringsraten så tørrlagring er å foretrekke. Gass kan kanskje hjelpe, men burde ikke være nødvendig, har inntrykk av at irr først blir et problem ved fuktig miljø, og særlig basisk fuktig miljø.
 
Inne i en 5 eller 10 meter lang coil vil det vel alltid være forholdsvis fuktig?

2015_09_01_14_09_17.jpg&hash=5227739f6f6ef2f4927d0cf66f55e76f
 
Kobberrør blir jo vanligvis "lagra" med vann i de fleste hus i Norge.. bortsett fra nye rør i rør opplegg. Ville ikke bekymra meg mye. Har samme sak/problem med en varmeveksler. Kjører alltid gjennom vaskestoff og skylling før brygging, med varme på. Mulig vi er forgifta?
Den neste varmeveksleren blir bygd av rustfritt for sikkerhets skyld.
 
Tilbake
Topp