Pale Ale, solbær og Simcoe?

Tenker å brygge en streit Pale Ale med solbær og evt tørrhumle med Simcoe. Brygger med 5,7 kg malt og ender vel opp med ca 18 l øl.
- Når bør solbærene tilføres? Fryses og tilføres knust sammen med Simcoe? Anbefalt mengde? (Her er det snakk om bær plukket i egen hage og ikke sirup.)
Innbiller meg at tørrhumling med Simcoe bør fungere sammen med solbærsmaken. Tenker 100 g pellets i ca 1 uke etter at ølet har fått gjæret seg ferdig og overført til sekundær-dunk.

Kom gjerne med innspill om jeg er helt på bærtur eller ei :)
 
Sist redigert:
Solbærene bør du ha i etter at stormgjæringen er over. Jeg har bare erfaring med blåbær, og da brukte jeg 1 kilo pr. 10 liter øl.
 
Takk for svar! Da tester jeg med rett under 2 kg solbær :)
Drev akkurat å redigerte min første post og fjernet tilføring av bær under kok. Tenkte meg ikke om da jeg først skrev det :/
 
Jeg knuste ikke bærene, men jeg vakuumpakket de, og ga de en halvtime ca i Sous Vide. Ble litt bærsørpe av det, men det ga, etter min mening, en bedre smak av bærene, enn første gangen da jeg tuppet de rett i gjæringskaret fra frossen tilstand.
Ellers fisket jeg opp bærene som fløt på toppen av gjæringskaret, og ga karet en liten nedkjøling, før jeg flasket.
 
Ay, det var jo en smart løsning. Har en Sous Vide selv og bærsørpa/saft er definivt å foretrekke med tanke på overføring av smak.
Jeg karbonerer på fat så da tenker jeg at jeg benytter et filter (feks et par «humle-strømper» når jeg tapper det oppi for å få vekk evt partikler fra bærene (stein, skinn etc)
 
Tilbake
Topp