Finn Berger
Moderator
Hendig dersom du må skifte dekk på bryggekjelen![]()
"Ryobis R18IW3-L15S ONE+ batteri slagbormaskin er en nyttig hjelp når du skifter dekk på byggeplassen, eller i verkstedet."
Det var pokker til spesialisert verktøy
Hendig dersom du må skifte dekk på bryggekjelen![]()
"Ryobis R18IW3-L15S ONE+ batteri slagbormaskin er en nyttig hjelp når du skifter dekk på byggeplassen, eller i verkstedet."
Det var pokker til spesialisert verktøy. Men det er vel en trykkfeil der; det skal antakelig stå "bryggeplassen".
Går valsene fritt når du snurrer de med hånda? Jeg har samma mølla og kjører den problemfritt med den billigste møkkadrillen jeg fant på C-O.
Jeg tror du knuser for fint. Prøv å knuse litt grovere. Det gjør ingen ting, selv med BIAB.
Den gamle drillen min er ekstremt shitty. Valsene gikk fint rundt for hånd. Endte opp med å knuse ganske grovt, og det gikk dersom jeg "strødde" malten sakte over valsene. Så fort det samlet seg litt malt så stoppet drillen opp, eller den "glapp taket" og sto og spant.Går valsene fritt når du snurrer de med hånda? Jeg har samma mølla og kjører den problemfritt med den billigste møkkadrillen jeg fant på C-O.
Jeg tror du knuser for fint. Prøv å knuse litt grovere. Det gjør ingen ting, selv med BIAB.
Den gamle drillen min er ekstremt shitty. Valsene gikk fint rundt for hånd. Endte opp med å knuse ganske grovt, og det gikk dersom jeg "strødde" malten sakte over valsene. Så fort det samlet seg litt malt så stoppet drillen opp, eller den "glapp taket" og sto og spant.
Det ENKLESTE hadde vært å kjøpe riktig verktøy i går. Nå går jeg for plan B, som er å prøve å bytte feil verktøy i riktig verktøy. Krysser fingrene for at det går.Det enkleste i din situasjon er kanskje å male to ganger, først temmelig grovt, og så ned på akseptabel innstilling for å få godt utbytte? Med litt flaks slipper du den der strømetoden, som høres ganske slitsom ut.
Det ENKLESTE hadde vært å kjøpe riktig verktøy i går. Nå går jeg for plan B, som er å prøve å bytte feil verktøy i riktig verktøy. Krysser fingrene for at det går.
Jeg antar at jeg nå er i ferd med å lære hva en chuck er.
Den vanlige Ryobidrillen funker fint, har en slik, men mørtelblander er bedre. Kan gå helt ned i ca 10 omdreininger pr minutt uten problemer
Sent fra min D6603 via Tapatalk
Akkurat nå ELSKER jeg Bauhaus. Ikke bare bytta de, men jeg fikk jaggu kompliment på innpakningen min også
Da blir det snart et nytt forsøk på kverning.
Det var med et tungt hjerte jeg plugga drillen på kverna for så å gjenoppleve at den bare skrangla uten å dra valsen rundt. MEN, så dro jeg rundt på den tingen som har tall fra 1 til 24 og som ender på et borresymbol. På 19 tok drillen tak i valsene, og fy faen som den kverna malt. Helt utrolig moroTesta kjapt med "kredittkort+", men observerte noe grov knusingsgrad, så jeg dro til valsene bittelitt til, og fikk PERFEKT knust malt.
Så nå har jeg en Scottish 70/ stående til mesk med BLODFERSK knust malt, og det dufter himmelsk. Takk til alle som har fulgt denne offentlige oppvisningen i total mangel på verktøykunnskap.
Hei. Vekker denne til livet igjen. Jeg har akkurat kvernet 15,4kg malt. Jeg kvernet for første gang, med en mm2. Jeg har kjøpt meg en bladmåler fra biltema og stilte inn på 1.3mm, trodde jeg. Det jeg ikke viste, var at man IKKE skal ha med alle de bladene mellom 1mm og til der det står 0,30mm etter at alt var trøkt igjennom, så begynner jeg å se litt på åpningen, og fant ut at dette må måles med skyvlær. Jepp, dette var for stor åpning, omtrent 2mm åpning. Så, nå lurer jeg på om jeg kan kjøre dette igjennom på 1,3mm uten å ødelegge noe? Kan det kvernes 2 ganger? Evt hva bør jeg kverne på? 1.3mm som først tiltenkt? 2mm kvernet lite, men noe ble kvernet..