Altfor grovt ja. Og du må ikke måle med skyvelære, bare legg sammen verdien på bladene du bruker så har du endelig verdi på åpning. Ville kjørt gjennom en gang til på høyere hastighet, eller tighet inn hvis hastigheten er lik.
Hei. Vekker denne til livet igjen. Jeg har akkurat kvernet 15,4kg malt. Jeg kvernet for første gang, med en mm2. Jeg har kjøpt meg en bladmåler fra biltema og stilte inn på 1.3mm, trodde jeg. Det jeg ikke viste, var at man IKKE skal ha med alle de bladene mellom 1mm og til der det står 0,30mm etter at alt var trøkt igjennom, så begynner jeg å se litt på åpningen, og fant ut at dette må måles med skyvlær. Jepp, dette var for stor åpning, omtrent 2mm åpning. Så, nå lurer jeg på om jeg kan kjøre dette igjennom på 1,3mm uten å ødelegge noe? Kan det kvernes 2 ganger? Evt hva bør jeg kverne på? 1.3mm som først tiltenkt? 2mm kvernet lite, men noe ble kvernet..
Okei. Da stiller jeg det på riktig åpnig å kverner en gang til. Jeg målte ikke mølla med skyvlæret, jeg målte tykkelsen på bladene jeg hadde brukt, var slik jeg så at jeg hadde kvernet på 2.0mm. Hva anbefaler dere i rpm på 1.3mm kværning?
Jeg har ikke noe tall på det, men egentlig så sakte som mulig. Jo fortere du kjører, jo mer mjøl får du. Og det skulle ikke være noe problem å kjøre sakte når det er annen gangs kverning.
Trur du må kome med noke anbefalt omdreininger.
Her kjører me med ein Hitach bateridrill på lav fart og full trigger. Og kva rpm det vert veit eg ikkje
Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukte å fukte malten da får ein heilere skal gjennom mølla. Har nå ein Helical mølle som klipper malten ikkje knuser.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Denne?
Jeg trodde poenget var at de knuste enda bedre, dvs. mer skånsomt, enn de gamle? ("Valsene gjør at du kan knuse kornet enda finere og jevnere enn før og samtidig unngå skade skallet.") Interessant at du sier at de klipper malten.
Jeg har lurt på det med å fukte malten, men mølla mi (en MM) er jo ikke rustfri, så jeg har ikke tatt sjansen.
Når vi er inne på fukting av malt. Hvordan løser dere dette? Sån praktisk.
Oppdatering. Jeg kjørte maltene en gang til på 1.3. Dette ble ingen suksess. Hadde tidenes stuckmash. Skulle få 1.085 OG. Fikk 1.075. Men nestegang fukter jeg malten og kverner 1 gang.
Hva bruker dere for å drive mølle? Min 18v bateri macita maskin fikk mildt sakt kjørt seg. Det lukta bra svidd fra motoren på slutten. Må nok årne meg en som er sterk på lavt turtall.
Oppdatering. Jeg kjørte maltene en gang til på 1.3. Dette ble ingen suksess. Hadde tidenes stuckmash. Skulle få 1.085 OG. Fikk 1.075. Men nestegang fukter jeg malten og kverner 1 gang.
Hva bruker dere for å drive mølle? Min 18v bateri macita maskin fikk mildt sakt kjørt seg. Det lukta bra svidd fra motoren på slutten. Må nok årne meg en som er sterk på lavt turtall.
Auda, nå fikk jeg dårlig samvittighet. Det var nok et dårlig råd, det der.
Å finne en god drill er ikke lett/billig. Jeg bruker en Bosch GBM 13-2RE. Den klarer brasene, men til og med den blir varm.
Jeg tror det idelle er en mørtelblander, men det krever litt mekking for å få det til - det er antakelig kjekt om du kan ha den fast montert. Men dette er langt utenfor mitt kompetanseområde.