Spørsmål om kverning (MM2)

Hei. Vekker denne til livet igjen. Jeg har akkurat kvernet 15,4kg malt. Jeg kvernet for første gang, med en mm2. Jeg har kjøpt meg en bladmåler fra biltema og stilte inn på 1.3mm, trodde jeg. Det jeg ikke viste, var at man IKKE skal ha med alle de bladene mellom 1mm og til der det står 0,30mm etter at alt var trøkt igjennom, så begynner jeg å se litt på åpningen, og fant ut at dette må måles med skyvlær. Jepp, dette var for stor åpning, omtrent 2mm åpning. Så, nå lurer jeg på om jeg kan kjøre dette igjennom på 1,3mm uten å ødelegge noe? Kan det kvernes 2 ganger? Evt hva bør jeg kverne på? 1.3mm som først tiltenkt? 2mm kvernet lite, men noe ble kvernet..

Jeg hadde kjørt det gjennom en gang til på 1,3 (eller 1,2, som jeg bruker). Jeg har aldri prøvd noe sånt, men jeg tror du får et veldig redusert utbytte om du mesker med det du har. Kankskje får du mye mjøl, men det går sikkert bra. Og får du en stuck mash, så er det bare å røre opp - det er ikke noe kjempeproblem.
 
Okei. Da stiller jeg det på riktig åpnig å kverner en gang til. Jeg målte ikke mølla med skyvlæret, jeg målte tykkelsen på bladene jeg hadde brukt, var slik jeg så at jeg hadde kvernet på 2.0mm. Hva anbefaler dere i rpm på 1.3mm kværning?
 
Okei. Da stiller jeg det på riktig åpnig å kverner en gang til. Jeg målte ikke mølla med skyvlæret, jeg målte tykkelsen på bladene jeg hadde brukt, var slik jeg så at jeg hadde kvernet på 2.0mm. Hva anbefaler dere i rpm på 1.3mm kværning?

Jeg har ikke noe tall på det, men egentlig så sakte som mulig. Jo fortere du kjører, jo mer mjøl får du. Og det skulle ikke være noe problem å kjøre sakte når det er annen gangs kverning.
 
Jeg har ikke noe tall på det, men egentlig så sakte som mulig. Jo fortere du kjører, jo mer mjøl får du. Og det skulle ikke være noe problem å kjøre sakte når det er annen gangs kverning.

Trur du må kome med noke anbefalt omdreininger.
Her kjører me med ein Hitach bateridrill på lav fart og full trigger. Og kva rpm det vert veit eg ikkje


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Trur du må kome med noke anbefalt omdreininger.
Her kjører me med ein Hitach bateridrill på lav fart og full trigger. Og kva rpm det vert veit eg ikkje


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sorry, jeg har aldri klart å telle omdreiningene:p. Men det er vel ikke noe problem å kjøre så langsomt som mulig - hvis det er mulig å kjøre så langsomt som mulig, for å si det sånn.

Kjører du fort, får du ikke bare mer mjøl, du river også opp skalet mer, og vil få mer tanninuttrekk (og større risiko for en stuck mash.)
 
Brukte å fukte malten da får ein heilere skal gjennom mølla. Har nå ein Helical mølle som klipper malten ikkje knuser.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Brukte å fukte malten da får ein heilere skal gjennom mølla. Har nå ein Helical mølle som klipper malten ikkje knuser.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Denne?

Jeg trodde poenget var at de knuste enda bedre, dvs. mer skånsomt, enn de gamle? ("Valsene gjør at du kan knuse kornet enda finere og jevnere enn før og samtidig unngå skade skallet.") Interessant at du sier at de klipper malten.

Jeg har lurt på det med å fukte malten, men mølla mi (en MM) er jo ikke rustfri, så jeg har ikke tatt sjansen.
 
Denne?

Jeg trodde poenget var at de knuste enda bedre, dvs. mer skånsomt, enn de gamle? ("Valsene gjør at du kan knuse kornet enda finere og jevnere enn før og samtidig unngå skade skallet.") Interessant at du sier at de klipper malten.

Jeg har lurt på det med å fukte malten, men mølla mi (en MM) er jo ikke rustfri, så jeg har ikke tatt sjansen.

Denne mølla åpner / klipper malten meir midtpå slik ein får større biter. På denne valsen er det ikkje ein fordel å fukte malten.
Me helde forsatt på å justere den inn for vårt oppsett den er nå stilt på 1mm.
Så langt synes eg den er lovende


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Når vi er inne på fukting av malt. Hvordan løser dere dette? Sån praktisk.

Vi har ein stor balje som vi fordeler malten lagvis i, samtidig som vi bruker ein pumpeflaske å fukte malten med. Legg det lagvis. Blander så malten godt. Venter ca 20 minutter før me kjøre det gjennom mølla.
Mengden med vann må ikkje verte for stor. Er det for fuktige vil mølla få problemer. (For tungt for drillen)




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Oppdatering. Jeg kjørte maltene en gang til på 1.3. Dette ble ingen suksess. Hadde tidenes stuckmash. Skulle få 1.085 OG. Fikk 1.075. Men nestegang fukter jeg malten og kverner 1 gang.

Hva bruker dere for å drive mølle? Min 18v bateri macita maskin fikk mildt sakt kjørt seg. Det lukta bra svidd fra motoren på slutten. Må nok årne meg en som er sterk på lavt turtall.
 
Oppdatering. Jeg kjørte maltene en gang til på 1.3. Dette ble ingen suksess. Hadde tidenes stuckmash. Skulle få 1.085 OG. Fikk 1.075. Men nestegang fukter jeg malten og kverner 1 gang.

Hva bruker dere for å drive mølle? Min 18v bateri macita maskin fikk mildt sakt kjørt seg. Det lukta bra svidd fra motoren på slutten. Må nok årne meg en som er sterk på lavt turtall.

Hvordan mesker du?
 
Oppdatering. Jeg kjørte maltene en gang til på 1.3. Dette ble ingen suksess. Hadde tidenes stuckmash. Skulle få 1.085 OG. Fikk 1.075. Men nestegang fukter jeg malten og kverner 1 gang.

Hva bruker dere for å drive mølle? Min 18v bateri macita maskin fikk mildt sakt kjørt seg. Det lukta bra svidd fra motoren på slutten. Må nok årne meg en som er sterk på lavt turtall.

Har ein Hitachi DS 14DMR
Denne har kverna malt til ca 150 brygg. Sa så takk for seg. Har funne ein "ny" av samme årgang som nå er i bruk
47eefde30f1c395781d72c4eccd93cbc.jpg


Lavgir og Max trigger


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Oppdatering. Jeg kjørte maltene en gang til på 1.3. Dette ble ingen suksess. Hadde tidenes stuckmash. Skulle få 1.085 OG. Fikk 1.075. Men nestegang fukter jeg malten og kverner 1 gang.

Hva bruker dere for å drive mølle? Min 18v bateri macita maskin fikk mildt sakt kjørt seg. Det lukta bra svidd fra motoren på slutten. Må nok årne meg en som er sterk på lavt turtall.

Auda, nå fikk jeg dårlig samvittighet. Det var nok et dårlig råd, det der.

Å finne en god drill er ikke lett/billig. Jeg bruker en Bosch GBM 13-2RE. Den klarer brasene, men til og med den blir varm.

Jeg tror det idelle er en mørtelblander, men det krever litt mekking for å få det til - det er antakelig kjekt om du kan ha den fast montert. Men dette er langt utenfor mitt kompetanseområde.
 
Auda, nå fikk jeg dårlig samvittighet. Det var nok et dårlig råd, det der.

Å finne en god drill er ikke lett/billig. Jeg bruker en Bosch GBM 13-2RE. Den klarer brasene, men til og med den blir varm.

Jeg tror det idelle er en mørtelblander, men det krever litt mekking for å få det til - det er antakelig kjekt om du kan ha den fast montert. Men dette er langt utenfor mitt kompetanseområde.

"Auda, nå fikk jeg dårlig samvittighet. Det var nok et dårlig råd, det der." Må vere måten / oppsette han mesker på som gjer han får stuck på 1,3.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Derfor jeg fortsatt lurer på hvordan han mesker. Man skal være ganske uforsiktig eller uvitende for å få en stuck.
 
Maskinen jeg mesker på heter Camurri CB50. Dette er en maskin som jeg har 25+ brygg på. Alle bryggene, uten untak, har gått helt knirkefritt fram til i går. Denne maskinen har en automatisk rører som gjør det så si umulig å få stuck mash i. Men den malten jeg hadde nå var så tykk å grautete at det var omtrent lim som var i bryggern.

Finn-Berger. Du skal ikke ha noe dårlig samvittighet, det var min tabbe som gjorde dette, du prøvde bare å redde det inn, no worrys.

Alt i alt ble brygget helt OK. Skulle bare hadd 10points til, men det går fint.
 
Takk:).

Jeg så jo for meg at det var en risiko, men de par gangene jeg har hatt stuck mash, har det vært ganske enkelt å røre den opp igjen. Når du kunne få det når brygger'n din har røreverk, må det ha vært ille.

Jaja - det er en snedig måte å lære av egne feil på å få andre til å gjøre dem:oops:.
 
Tilbake
Topp