Spørsmål om kverning (MM2)

Maskinen jeg mesker på heter Camurri CB50. Dette er en maskin som jeg har 25+ brygg på. Alle bryggene, uten untak, har gått helt knirkefritt fram til i går. Denne maskinen har en automatisk rører som gjør det så si umulig å få stuck mash i. Men den malten jeg hadde nå var så tykk å grautete at det var omtrent lim som var i bryggern.

Finn-Berger. Du skal ikke ha noe dårlig samvittighet, det var min tabbe som gjorde dette, du prøvde bare å redde det inn, no worrys.

Alt i alt ble brygget helt OK. Skulle bare hadd 10points til, men det går fint.
Siden du sier den var grautete? Mye hvete eller umaltet korn?
 
Da har jeg endelig tatt steget fra ferdigkverna til selvkverna. Plukka opp en Monstermill MM2 med base og trakt i går. Første forsøk på kverning var... Interessant. Spørsmål: Hva bruker folk til å drive kverna? Jeg brukte det eneste jeg har, nemlig en batteridrevet Black & Decker-drill. Sikkert det billigste man får tak i. Kan det stemme at det rett og slett ikke er bra nok?

Det første jeg prøvde var å fylle på 3kg malt og så starte kverning. Ingenting skjedde, annet enn litt gnåling fra drillen. Trykket lengre inn, og da spant drillen bare på stanga. Det eneste jeg lyktes med var å justere valsene litt lengre fra hverandre, kjøre drillen på full drus og så "strø" malt over i rolig tempo. Så fort det la seg for mye malt stoppa det opp. Resultatet var ikke spesielt imponerende, selvom jeg fikk meska det.

Så... Hva bruker folk til å dra MM2 rundt? Og høres det ut som om jeg har gjort noe helt feil?

Jeg bruker en kraftig drill. Slagdrill.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvilken? Jeg må ha en ny før neste brygg. Driver å ser litt på nett her, men veit ikke heeelt hva jeg skal se etter. Jeg må ha en sterk en, og helst med kabel. Men hvilken?
Gå for en boschhammer med en gang. :)

Nei, ikke gjør det. Eller, jo, gjør det, boschhammeren er uvurderlig, men ikke til å drive en kvern, for jeg er ikke sikker på om du kan skru av slagfunksjonen, og det tror jeg ikke den kverna hadde hatt så godt av.
 
Hvilken? Jeg må ha en ny før neste brygg. Driver å ser litt på nett her, men veit ikke heeelt hva jeg skal se etter. Jeg må ha en sterk en, og helst med kabel. Men hvilken?

Du må ha en som drar tungt lass ved lave turtall, og som helst gir deg muligheten til å regulere hastigheten med et lite hjul. Den jeg oppga i en tidligere post her - Bosch GBM 13-2RE - funker. Og den har kabel, ikke batteri. Den er relativt dyr - jeg spontankjøpte den fordi den var på tilbud. Men så har jeg en gjev drill, da;).

Men sjøl den blir varm av denne jobben, når jeg kverner på lavt turtall. Det er jo ikke sånt den er laget for. En mørtelblander er nok tingen. Problemet er å få koblet den til drivakselen på mølla. Her ser du systemet: https://forum.norbrygg.no/threads/solgt-monster-mill-mm3-2-0-til-salgs.27464/page-2#post-290737 Er vel drilltips der, også.
 
Tilbake
Topp