Stor forskjell på maltmøller? Usikker nybegynner.

Geir Ove

Dommer
Har til nå kjøpt ferdig knust malt som jeg har brukt på mine første 5 brygg. Så har noen kompiser og begynt å få opp øynene for hjemmebrygging etter at de har smakt og "godkjent" resultatet. Siden malt i sekker er MYE dyrere hos Safiren i Sandnes og hyppige turer til østlandet gjør det mulig å kjøpe direkte av fornuftige forhandlere er jo maltmølle noe som kommer frem som nødvendig utstyr.

Det går en del debatter her om maltmøller og det er mange meninger. Men siden jeg foreløpig er alene om bryggingen og gjerne vil ha utstyr selv, har budsjettet blitt sprengt noen ganger nå på Corneliusfat osv. Men siden jeg må ha maltmølle tenker jeg på en billig Coronamølle. (Har fått et godt tilbud) Er det slik at den bare er sorgen og bare egner seg for de første bryggene og en må ha mølle med ruller? Eller er den bra til å brygge 10 - 20 brygg i året?

Hva er bakdelen med Corona og hvorfor snakker mange om at den skal/kommer til byttes ut etter kort tid? Hvor lang tid bruker en på å kunse 5 kg. malt med denne?
 
Jeg tok nettopp i bruk en MonsterMill MM2 etter å ha brukt en Coronamølle i ca halvannet år. Forskjellen er som dag og natt, både med hensyn til tid og kvalitet på knusinga. MM2en brukte svært kort tid på knuse malten til en overlegen kvalitet i forhold til det jeg fikk til med coronaen. Jeg tok ikke tiden, men det er langt unna det jeg brukte før. Dersom du allerede er oppi en del brygg, og ser for deg at du skal fortsette, ville jeg gått for noe heftigere enn Corona.
 
Jeg fikk min Coronamølle til en hundrelapp pluss porto, og da er den et godt kjøp. Den gjør jobben, bare på en støvete og tungvindt måte. Utbytte stort sett rundt 75%, men nok ikke så konsekvent som med bedre møller. Til full pris vil jeg si at den ikke er verdt pengene, og grunnen til at jeg fikk den såpass billig var nok at forrige eier hatet den. Ikke kjøp Corona om du må betale nok til at det ligner en investering. Som midlertidig løsning funker den greit.
 
Kjetil S skrev:
Den gjør jobben, bare på en støvete og tungvindt måte. Utbytte stort sett rundt 75%, men nok ikke så konsekvent som med bedre møller.
Høres nøyaktig ut som min erfaring. Tror nok ellers at det er en del som selger Coronamøller latterlig billig i ren lettelse over å ha fått erstattet dem. Jeg gjorde i alle fall det.
 
Nåja, en riktig innstilt Corona gjør jobben helt OK, den! Så en sak for en tid siden der en av de virkelig store bryggerguruene (en amerikaner, mulig det var Charlie Papazian) fortsatt sverget til sin Coronamølle etter flere tiår. Hvis den er bra nok for han, er den bra nok for alle her på forumet!
Men det er riktig at en valsemølle gir hakket jevnere kvalitet samt at den er mye raskere. Har selv konvertert fra Corona til Crankandstein, og det gjør det ene kvarteret hver måned jeg maler korn noe lettere. Om det er verdt prisen får man finne ut selv.
 
Det var da mye hat mot Coronaen, jeg har hatt en i mange år nå og kommer ikke til å stresse med å bytte fordi de andre er på moten nå, bytter neppe før jeg greier å lage en selv :)
 
jeg har også en corona, og er greit fornøyd med den, men bytt ut håndtaket med en bolt og bruk drill.. Bli gående i armen med sveiva ;P
 
så en Coronamøllen til 4-500 kroner er bare tull i forhold til kvaliteten på møllen og det den produserer? mølle med ruller til kr. 900,- er bedre og enklere? kan en konkludere med det?
 
Hva mener dere med at kvaliteten på knusingen ble bedre med dyrere møller enn Coronaen? Har brukt min i ca et halvt år og synes knusinga går som en lek, ikke har jeg vondt i armen heller. Men jeg har ikke noe å sammenligne med. Synes jeg får lavt utbytte på mine brygg, kan Coronaen ha skylla for det? Har faktisk bestilt ferdigknust malt fra Bryggselv ganske enkelt for å sammenligne og se om utbytte blir bedre.
 
Jeg har en crankandstein 2A som jeg er godt fornøyd med. 5-6 kilo malt går unna fortere en nødvendig. På min 10 brygg har jeg stort sett havnet på ca 80% utbytte uten at det trenger å være 2A'ens sin fortjeneste.

Fraktkostnadene fra USA ble unngått ved å bestille til en kompis i USA som sendte meg julegave på oppfordring fra meg.
 
Geir Ove skrev:
så en Coronamøllen til 4-500 kroner er bare tull i forhold til kvaliteten på møllen og det den produserer? mølle med ruller til kr. 900,- er bedre og enklere? kan en konkludere med det?
Nja, ikke nødvendigvis enklere, for valsemøller leveres gjerne kun som to valser og endestykker. De må monteres på et fornuftig underlag og utstyres med en trakt før du kan male ett eneste korn. Kvaliteten på malingen er hakket bedre på valsene, men ikke avgjørende, synes jeg. Når valsemølla først er montert, er den nok bedre enn Coronaen, men også dyrere og med en viss DIY-faktor.
 
Trond.A skrev:
Hva mener dere med at kvaliteten på knusingen ble bedre med dyrere møller enn Coronaen? Har brukt min i ca et halvt år og synes knusinga går som en lek, ikke har jeg vondt i armen heller. Men jeg har ikke noe å sammenligne med. Synes jeg får lavt utbytte på mine brygg, kan Coronaen ha skylla for det? Har faktisk bestilt ferdigknust malt fra Bryggselv ganske enkelt for å sammenligne og se om utbytte blir bedre.
Coronaen kan ha en tendens til å male noe ujevnt, dvs alt fra litt mel til noen uknuste korn. Dette avhenger av instillingen. Jeg har annet sted her på forumet beskrevet hvordan jeg fikset min med stålplast.
 
Knut André skrev:
Noen tips på hvor man kan få tak i bolt?
Tungvint med disse tommemålene til amerikanerne.
Husker ikke dimensjonen på min bolt, men tok med skrua til håndtaket på Clas Ohlson og fant en lang, fin bolt som så like tjukk ut. Kappa av hodet med en drehmel. Virket som en drøm, bortsett fra at den malte like ujevnt som før, da. Har nok ikke vært like flink som Dag til å stille den inn.
 
JørnP skrev:
Knut André skrev:
Noen tips på hvor man kan få tak i bolt?
Tungvint med disse tommemålene til amerikanerne.
Husker ikke dimensjonen på min bolt, men tok med skrua til håndtaket på Clas Ohlson og fant en lang, fin bolt som så like tjukk ut. Kappa av hodet med en drehmel. Virket som en drøm, bortsett fra at den malte like ujevnt som før, da. Har nok ikke vært like flink som Dag til å stille den inn.

Fant bolt på Jernia (Tiller), samt en passende vingemutter. Har en Corona kjøpt av petit for ca 7 år siden.
 
Knut André skrev:
Noen tips på hvor man kan få tak i bolt?
Tungvint med disse tommemålene til amerikanerne.

Jeg fant faktisk min i noe IKEA reservedeler. Lite støtte bein med en svart fot på. Skrudd av foten, og der var en perfekt bolt.
 
Knut André skrev:
Noen tips på hvor man kan få tak i bolt?
Tungvint med disse tommemålene til amerikanerne.
Ta med deg den originale skruen på Clas Ohlsson så finner du en som passer bladndt standardskruene (boltene) deres.

Har utbytte på drøye 80% på coronnaen, gjelder bare å stille inn riktig. Godt fornøyd med den.
 
Da ble det en Barley Crusher her  :roedme:

"Barley Crusher with a 7 pound hopper shipped buy air mail $180.00 US Dollars . (114.50 US Dollars for the mill and 65.50 US Dollars for shipping and handling
The estimated time for delivery for your Barley Crusher would be for air
mail it would take 6 to 10 days"

Hadde egentlig "trodd" at jeg hadde handlet fra meg på en stund nå, men etter 4 brygg i helga med varierende utbytte fristet det med noe annet en corona møllen.
 
Ser ut til at det heller mot en maltmølle med ruller. Dog har det vært veldig greit å kjøpe ferdig knust malt til å begynne med. Meget raskt levering og fint pakket og merket fra Bryggselv.no.  :skitbra: Men når det nå snart blir en tur til østlandet vil jeg nok kjøpe malt i sekker og da bør en mølle være på plass.  :attevar: Barley Crusher er frsitende og spesielt med lav dollar.
 
Tilbake
Topp