Tråden for dumme spørsmål.

RealGone

Norbrygg-medlem
Å måle en ferdig karbonert øl med hydrometer og/eller refraktometer, går det?
Forutsett at ølet er karbonert på flaske og en omregner med refraktometer.
Eller blir alt feil pga sukkeret som ble tilsett?
 

Ulken

Norbrygg-medlem
Å måle en ferdig karbonert øl med hydrometer og/eller refraktometer, går det?
Forutsett at ølet er karbonert på flaske og en omregner med refraktometer.
Eller blir alt feil pga sukkeret som ble tilsett?
FG måles helst før tilsetting av sukker ja. Du kan evt. få ut kullsyren av det ferdig karbonerte ølet og ta en måling, det burde gi en ganske god indikasjon på hva FG havnet på. husk også at temperatur påvirker målingen.
 

RealGone

Norbrygg-medlem
FG måles helst før tilsetting av sukker ja. Du kan evt. få ut kullsyren av det ferdig karbonerte ølet og ta en måling, det burde gi en ganske god indikasjon på hva FG havnet på. husk også at temperatur påvirker målingen.

Men den blir ikke nøyaktig? Mistenker at Fg har gått fra 22 til 19 nemlig. o_O
 

Ulken

Norbrygg-medlem
Men den blir ikke nøyaktig? Mistenker at Fg har gått fra 22 til 19 nemlig. o_O
Om du tappet på 22 er jo det ganske tidlig, du må forvente videre nedgjæring. Det er ikke lurt å tappe et øl som ligger på 22. Det som kan skje er at du får flaskebomber på grunn av at gjæringen fortsetter på flaske og du får for mye kullsyre/høyt trykk i flaskene.
 

RealGone

Norbrygg-medlem
Om du tappet på 22 er jo det ganske tidlig, du må forvente videre nedgjæring. Det er ikke lurt å tappe et øl som ligger på 22. Det som kan skje er at du får flaskebomber på grunn av at gjæringen fortsetter på flaske og du får for mye kullsyre/høyt trykk i flaskene.

Egentlig vet eg alt dette, men saken er at eg fikk litt panikk. Skulle ut og reise og burde flaske før avreise. Ellers hadde det blitt 2 uker til i gjæringskaret. Det var en porter med SG 1.060 etter koking.
WLP 007.
Smakte igjen i går etter to måneder på flakse. Den var blitt mye bedre, naturlig nok, men deler av den "forbannede" sødmen var heldigvis borte. Målte med refraktometeret, kan jo og prøve med hydrometeret hvis eg filtrerer først.
Men, kan eg da stole på målingen, evt regne om? Karbonerte med 5 g/l.
 

RealGone

Norbrygg-medlem
Forøvrig var flaska ok, men min samboer prøvde en annen en dag og den hadde vært en foss. Mulig infisert flakse?
 

Ulken

Norbrygg-medlem
Egentlig vet eg alt dette, men saken er at eg fikk litt panikk. Skulle ut og reise og burde flaske før avreise. Ellers hadde det blitt 2 uker til i gjæringskaret. Det var en porter med SG 1.060 etter koking.
WLP 007.
Smakte igjen i går etter to måneder på flakse. Den var blitt mye bedre, naturlig nok, men deler av den "forbannede" sødmen var heldigvis borte. Målte med refraktometeret, kan jo og prøve med hydrometeret hvis eg filtrerer først.
Men, kan eg da stole på målingen, evt regne om? Karbonerte med 5 g/l.
Det er ikke godt å si. Du får håpe på det beste. Det er et dårlig tegn at kona fikk fontene da hun åpnet en flaske. Ut i fra det du skriver tror jeg heller det skyldes for tidlig tapping enn infeksjon. Men, vi ølbryggere er jo som regel optimister
 

RealGone

Norbrygg-medlem
Det er ikke godt å si. Du får håpe på det beste. Det er et dårlig tegn at kona fikk fontene da hun åpnet en flaske. Ut i fra det du skriver tror jeg heller det skyldes for tidlig tapping enn infeksjon. Men, vi ølbryggere er jo som regel optimister

Eg ble optimist i går da porteren var blitt mye mye bedre. Eg filtrerer en i dag og ser. Takk for hjelpen.
 

RealGone

Norbrygg-medlem
I grunn så kan eg ta oppfølgingsspørsmålet her i samme slengen:

Krever ferskgjær mer oksygen enn tørrgjær?

Har nemlig har dårlige utgjæringen med de to eg har prøvd. Eg bruker den gode gamle "riste bøtta" teknikken, men vurderer å skaffe ren O2 om det er der problemet ligger.

WLP 380: Fra 1.054 til 1.016 = 69% attenuation (73-80% iflg White Labs)
Og
WLP 007 Fra 1.59 til 1.022 = 62% attenuation (70-80% White Labs)

Mesketemp og gjæring var rimelig greit in en forbi der det skulle/burde.
 

Miguel

Norbrygg-medlem
Ja.

Jeg har erfart at begge de to stammene du nevner er glade i litt ekstra oksygen (ifht hvor mye du vil lufte en annen ferskgjær), men ellers så trenger ferskgjær mer oksygen enn tørrgjær ja.

380 vil stoppe ca ett til to poeng tidligere uten mye oksygen er min erfaring. 007 har jeg ikke noen erfarings-tall på egentlig, men den og vil kutte ut før har jeg erfart. 007 tror jeg konsumerer vanvittige mengder oksygen tidlig, så den kan godt fylles opp dagen derpå, er min erfaring for å få FG dit man ser for seg. Husk at 007 ikke spiser sjukt mye, som f.eks 001, men den spiser mye fort, for å så faktisk etterlate seg litt rest. Uten oksygen blir det mer rest enn man skulle se for seg, med mindre det er et veldig lett øl.

@RealGone
 
Sist redigert:

ADale

Norbrygg-medlem
Karbonerer Trad. juleøl fra Ølbrygging.no. Jeg vil sikre meg for for lite kullsyre. Gjør det noe om jeg lar det karbonere i 3 uker istedenfor 2 uker? Vil tro det ikke gjør det, annet enn at det tar da 1 uke lenger å bli ferdig.
 

Bjørnar E

Norbrygg-medlem
Karbonerer Trad. juleøl fra Ølbrygging.no. Jeg vil sikre meg for for lite kullsyre. Gjør det noe om jeg lar det karbonere i 3 uker istedenfor 2 uker? Vil tro det ikke gjør det, annet enn at det tar da 1 uke lenger å bli ferdig.
Nei. Jeg har hatt øl som har stått i 3 uker og merker ikke noe på det
 
Tåler en erlenmeyerkolbe fra enten Pyrex eller Simax å bli kokt vann i rett på kokeplaten? Har lyst til å desinfisere disse ordentlig
 

Finn Berger

Moderator
Tåler en erlenmeyerkolbe fra enten Pyrex eller Simax å bli kokt vann i rett på kokeplaten? Har lyst til å desinfisere disse ordentlig

Det er noe av poenget med en erlenmeyerkolbe at du kan koke i den rett på plata - eller eventuelt over et gassbluss. Standard framgangsmåte:).
 

Sveen

Norbrygg-medlem
Apropos erlenmeyerkolber, noen som har tips om hvordan man får vasket de skikkelig? Min har blitt så skjoldete på innsiden, uten at jeg får det vekk.
 
Topp