Ikke drill, men jeg har sett flere som bruker en hastighetsregulert mørtelblander, fastspent.
www.megaflis.no
Jeg ble veldig fornøyd med min motoriserte utgave med Bosch vindusviskelmotor bygget etter beskrivelsen til Holmentoppen.
Dette er jo ikke noe man trenger om man bare brygger 8 – 10 batcher i året, men for meg er det faktisk helt nødvendig å kunne drive maltmølla handsfree med en fast motor. Sjekket litt rundt på diverse forum, og kom til at en viskermotor har tilstrekkelig moment, passe hastighet – og ikke minst...
www.holmentoppen.no
Har samme mølle som deg Kloakk, og ikke noe å utsette på den.
Jeg har en mørtelblander, og jeg har sett på motor, problemet for min del er at jeg ikke kan ha et fast oppsett noen veier så det hadde blitt for tungvindt å skulle stu det vekk, jeg må rett å slett rydde og lage hyller i boden om jeg skal få plass til å kjøpe sekker med malt, og i følge kona tar egentlig denne hobbyen allerede mer plass enn en hobby burde gjøre, men teoretisk sett er det bare 15 år til eldste flytter ut
Samme mølla ja, hvilken størrelse knuser du på?
Test dette først:
Lav hastighet er oppskrytt. Jeg kjører på høy hastighet, og drar maltet gjennom på no time, på 0,9 mm. Forutsetninga er at maltet er kondisjonert; hvis ikke blir det istykerrevne skall og veldig mye mjøl. Men med kondisjonert malt får jeg virkelig perfekt resultat; fine skall og godt knust stivelse. Hvis jeg gidder, kjører jeg det gjennom en ekstra gang for å få mest mulig mjøl ut av stivelsen. Med batch sparge har jeg aldri problemer med tett mesk.
Siden jeg faller inn i kategorien "instant gratification monkey" så ble det en ny drill. Og
@Ravneklo forklarte at kondisjonert malt krever enda mer moment så da er jeg rimelig sikker på at den stakkars Boschen som kona fikk hos far sin ikke hadde klart jobben, i alle fall ikke over tid. For ikke å snakke om at hadde den blitt ødelagt hadde ikke bare forholdet med kona surnet, men også svigerfar hadde sendt blikk som kan drepe.
Så jeg anser dette som en god investering

Gikk for en børsteløs dewalt med 65nm. Jeg håper den holder noen år. Og takk for tipset om at kondisjonert malt kan kjøres på høyere rpm uten å rive skallet, det hadde jeg ikke fått med meg