Tråden for dumme spørsmål.

Hei
Jeg har laget øl på coneliusfat med suksess, men har kun plass til 2 corneliusfat i kjøleskapet. Kan jeg kjøpe og lagre flere corneliusfat for utskifting, legge dem i romtemperatur uten å karbonere etter at de er fermerntert? Feks. 1-2 måneder.
 
Nei det vil jeg ikke ha gjort.Det som jeg vil ha gjort er å få ut luft etter de er fylt med co2,og satt dem så kalt som mulig
 
Poster denne her, for jeg fant ikke noe relevant ved søk på siden.

Diskuterte med en kompis (som ikke brygger, men som "kan alt om alt") om det jeg kaller "Renhetsloven". Mens han kaller det Renhetsloven uten anførsel.

Min påstand: At vi nok brygget under "loven" en tid. Men at den ikke hadde noe med renhet å gjøre. At den var et politisk middel for å sikre at andre kornsorter gikk til matvarer.

Hans påstand: At loven var til for å sikre best mulig øl.
Meninger?

Så mener min venn at weiss/wit kom SOM FØLGE av renhetsloven. At man da så etter andre kornsorter å brygge på.
Jeg, derimot, mener at w/w/saison (og andre slektninger) selvsagt kom lenge før.

Meninger?

PS 99,99 prosent sikker på at jeg står øverst på pallen her.
 
@palgle
I fylge dinna artikkelen frå Der Spiegel so var det straffbart å brygge øl av andre kornsorta en bygg.http://www.spiegel.de/international...ersary-of-their-beer-purity-law-a-549175.html Ditte va gjort slik eg har haurt og lest mest for å hindre ein priskrig på kveite og rug, og på den måten gjere brød, og andre kornvarer for dyre for folk. Lova er på ein måte i bruk i Tyskland enda, men meir som eit kvalitetsstempel. Dei kan brygge øl med andre kornsortar no, man kan dog ikkje kalle det øl.
Weisbeer eller Kveiteøl vart fyrst omtalt i 1410 i Hamburg står det i boka Designing Great Beer av Ray Daniels. Grunnen til at det var mest rug som var brukt er av meir av praktiske grunnar. Kveite var helder prioritert til bakst, og rug har ein høgre enzymatisk aktivitet, mindre fett og protein i seg. Rug var rett og slett meir praktisk å lage øl av, beire kvalitet og lettare å bruke til øl. Men kveite er ein av dei aller fyrste kornsortane man starta å brygge øl av. men som sagt so er det tidlegaste eg kan finne det vart skreve om i 1410, also 77 år før Albert VI offentleggjorde "Reinheitsgebot" den 30 november.

Om noken har rettelsar på det eg skriv so må dei for all del kome med det, eg har kun googla meg litt rondt å lest i et par bøker :)

Stend en grei artikkel på Reinheitsgebot her: https://en.wikipedia.org/wiki/Reinheitsgebot, og om weiss her: http://www.germanbeerinstitute.com/weissbier.html
 
Ville det fungere å erstatte humle med å bruke løvetann (stilken) og einer?

Lest flere steder at einerlåg ikke skal kokes og helst bør samles inn på vinterstid. Men om man da bruker tørkede einebær istedenfor burde man vel få dels samme effekt?
 
Veit de e noken kara borti statane som brygga med ferske granskudd istaden for humle. Ha vår kult å høyre resultatet om du går vidare med ideen om å bruke løvetann :)
 
Skal sette min første gjærstarter og må derfor ha tørket maltekstrakt (DME/spraymalt). På Bryggselv.no er det flere typer spraymalt, men hvilken skal jeg velge? Spiller det noen rolle når du bare skal bruke til gjærstarter?
Skal brygge en Kølsch med Wyeast 2565 Kølsch gjær.
 
Nei det vil jeg ikke ha gjort.Det som jeg vil ha gjort er å få ut luft etter de er fylt med co2,og satt dem så kalt som mulig

Hei, mener du at jeg bør karbonere dem, så sette dem bort i kald temperatur, eller at jeg kun får ut luften med co2 uten å karbonere for så å legge dem vekk. Jeg kan sikkert oppbevare dem kaldt, men trenger å vite om jeg bør karbonere flaskene eller at jeg ikke trenger det før jeg skal ha dem til tapping.
 
Hei, mener du at jeg bør karbonere dem, så sette dem bort i kald temperatur, eller at jeg kun får ut luften med co2 uten å karbonere for så å legge dem vekk. Jeg kan sikkert oppbevare dem kaldt, men trenger å vite om jeg bør karbonere flaskene eller at jeg ikke trenger det før jeg skal ha dem til tapping.
Jeg mener å sikkre at det ikke er luft i dem.Vis du har mulighet for karbonere så kan du gjøre det,men da trenger du 2 co2flasker + alt det andre utstyret.Eller du kan gjøre på måten som du er inne på.Grunen for at jeg sier at 2 flasker er en god vei å gå,er vis du har kjeller med de fat som du lager og du har ølskapet i stua så kommer du nokk å bli lei av å flytte på co2flaske melom de.Du trenger bare co2+ en pinikkrane sån at får test på når ølet har nokk co2 etter din smak.Håper det hjelper deg alt som jeg har skrevet
 
Sist redigert:
Så man kan karbonere et fat ferdig med CO2, for så å sette det til lagring?
Bør det da stå kjølig, eller kan det stå i romtemp? Blir uansett kjølt ned før det blir tatt i bruk da..
 
Jeg vil ha det ontrent same tem fra det er komet på fat.Vis det lagres med co2 så er det viktig at fat er tett.Øl trives ikke på høy tem,og kan bli fort ikke bra
 
Hei!

Satte en Muntons Hand Crafted Belgian Style Ale 25. juni. Denne skal dobbelgjæres, og jeg fulgte instruksene slik det stod.. Stakk om fra en dunk til en annen, men tok ikke gjær fra bunnen av den første, slik det stod, brukte heller en ny gjær (fersk gjær) som jeg fikk anbefalt av bryggerland.

Saken er den at SG var etter mine målinger 1042. Da den var nede på 1014 skulle man stikke om. Jeg stakk om på 1005 (gikk kjempefort ned).

Så, vi får følgende;
25. juli; satt, SG på 1042
1. juli; 1005, stakk om, ny gjær og spraymalt pitchet, pr. instruks.
1. juli (sen kveld); 1018
4. juli; 1007/1008-ish.

Er det grunn til bekymring her? Eller er det sånn det blir med dobbelgjæring? Hvordan skal denne nå 7,5 ABV slik den skilter med? Eller gjør den det?

Takk..
 
Virker jo som ølet ditt er i rute.

"This kit being so strong comes with spraymalt" no kidding ;)

Hvis du har fulgt alle instruksene og tilsatt alt sukker/spraymalt og har målt SG til 1.007 burde du være langt på vei tenker jeg.

Edit: vet du hva FG skal være ev. hva OG var ? Og hvor mye spraymalt tilsatte du ?
Hvis du ikke vet noe av dette betyr det lite, ser bra ut uansett.
Ifølge denne eminente siden skal FG bli rundt 1.006 så du er nok i mål rent alkoholmessig iallefall
http://www.mr-malt.it/muntons-hand-crafted-belgian-ale.html
 
Sist redigert:
Virker jo som ølet ditt er i rute.

"This kit being so strong comes with spraymalt" no kidding ;)

Hvis du har fulgt alle instruksene og tilsatt alt sukker/spraymalt og har målt SG til 1.007 burde du være langt på vei tenker jeg.

Edit: vet du hva FG skal være ev. hva OG var ? Og hvor mye spraymalt tilsatte du ?
Hvis du ikke vet noe av dette betyr det lite, ser bra ut uansett.
Ifølge denne eminente siden skal FG bli rundt 1.006 så du er nok i mål rent alkoholmessig iallefall
http://www.mr-malt.it/muntons-hand-crafted-belgian-ale.html
Tusen takk for godt svar :)
FG skal være 1006, ja. OG var 1042 etter mine målinger. Tilsatte de 500g som fulgte med, samt ca. 200g jeg hadde liggende.

Bare stusset litt på det hele siden i følge ABV kalkulatoren jeg har brukt før, tilsvarer 1042 ned til 1006 4,7.. Men, blir vel kanskje mer riktig å regne på det litt annerledes..

Den ble slik den ble, ikke noe å få rynke for. Hva var forøvrig greia med spraymalt og ekstra gjær?
Er slik instruksene er, bare fulgte de.. Skal visst gjøre det hele bedre! :p
 
Tilbake
Topp