Tråden for dumme spørsmål.

Ja det er denne omstarten jeg er interessert i.
Har også lest at de er mer eller mindre korrekte disse kalkulatorene mht rører og oppskalering.
Men at Braukaiser ikke kan brukes på tosteg starter visste jeg ikke.
Har forresten heller ikke forstått hvorfor den ikke skal brukes på startere over 5l.
Har man f eks ett rør i en 2l starter, hva blir feil når man skalerer allt opp (oksygen, spraymalt, gjærnæring, gjær og vann) tre ganger til 6l?
Her sliter jeg med å svare veldig spesifikt, jeg vet bare at vekstfaktoren (per liter) minker når volumet øker.
1+1+1 blir altså 3, men 1+2 blir < 3.
Denne kalkulatoren lar deg så "Growth Factor" for stegene, og gir da en pekepinn: http://www.captainbrew.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator

Braukaiser kan muligens brukes til tostegs-startere, men jeg syns ikke det virker som det funker spesielt godt.
 
De 2 siste batchene mine har fått en snodig lukt. Er det vanlig at det lukten er en slags grønnsakslukt? Nesten som asparges eller noe?
Det er snakk om 1stk allgrain hveteøl, og 1 kølsch. som har vært på flaske henholdsvis 2 og 4 uker.
Kva type malt er det i. ?
Kor lenge kokte du ?
Kor stor avdamning hadde du ?
Kva tempratur gjere du på ?
Kva gjær er brukt ?

Var berre spørsmål ikkje noke svar

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Hveteøl:
50/50 Pils og Hvete med 5% Carapils
Kokte 60min med Haller Hers
Gjæren har jeg ikke loggført :-( Helt sikker på at det var en tørrgjær, og tror det var BAVARIAN WHEAT M20.
Gjæret på 21 grader i 14 dager.

Kølsch:
90% Pilsner
10% Vienna
Kokt 60min med Haller Mitt og Irish moss
Gjær var US-05
Gjæret på 13 grader i 17 dager.

Disse har vært gjæret på samme (som var helt nytt da) Speidel 30L kar. De andre batchene mine har vært gjæret på diverse andre kar.
Mulig at det er en sammenheng der? Karet ble vasket med PWB(?) før begge gjæringene.

Har ikke loggført noe avdampning.
 
For mange er DMS (Dimetylsulfid) den lukten som treffer deg når du åpner en boks med hermetisk mais. Det kan også minne om bokstomater eller svette grønnsaker. Er det denne lukten ? Jeg ser du koker 60 minutt, det anbefales koketid på 90 minutt når man bruker pilsnermalt, samt så rask nedkjøling som mulig for å unngå DMS.
 
For mange er DMS (Dimetylsulfid) den lukten som treffer deg når du åpner en boks med hermetisk mais. Det kan også minne om bokstomater eller svette grønnsaker. Er det denne lukten ? Jeg ser du koker 60 minutt, det anbefales koketid på 90 minutt når man bruker pilsnermalt, samt så rask nedkjøling som mulig for å unngå DMS.

Dette er nok mitt problem også. Jeg har i tillegg brygget på en litt underdimmensjonert platetopp så det har ikke fosskokt, men mer boblet litt.

Da tar jeg det med meg videre til neste brygg. :)

Finnes det noe fiks for dette når ølet står på flaske? Feks. kaldlagring i 2 månder?

Takker for svar.
 
Braukaiser sine utregninger har rot i hva Balling oppdaget for lenge siden. At for hvert gram ekstrakt som blir spist så får du 1 milliard nye celler. Men Balling gjorde sine observasjoner lenge før vi startet med magnetrørere og tar ikke hensyn til tilførsel av oksygen, så det blir større vekst enn 1 milliard pr gram ekstrakt spist.

Men Balling sine observasjoner er iallefall grunnlaget for det man vet om gjærvekst kontra ekstrakt som blir konvertert.

Edit. Føkk, jeg svarte visstnok på et gammelt innlegg. Argh. Blir lurt av og til mtp hva so er siste innlegg i tråden.
 
Du kan forsåvidt bruke braukaiser i en stepped starter utregning.

Lag starter. Beregn antall celler du ender opp med totalt, og bruk det tallet som utgangspunkt for neste steg.

Forskjellen er bare at braukaiser baserer seg på Carl Balling + oksygen. Derfor den gir deg et linært svar i store startere. Chris white regnet aldri på startere med magnetrører, så å bruke chris white med magnetrører vil gidder en overpitch. Selv fant jeg ut at å legge seg et sted mellom de to fungerte fint på ales.
 
Sist redigert:
Fortsett å svare du. Og kan du si noe om hvorfor tostegsstarter (med tilhørende cc og uttømming av starterøl) gir så mange flere celler en en enkel så hadde det vært flott.
-Startere er identiske, eneste forskjell er at den ene deles i to og gjæres da naturligvis også i to omganger.
 
Ting går jaggu i glemmeboken kjenner jeg.. På tide å lese litt om faget igjen.

Men iallefall, vet ikke hvilke størrelser/antall celler du plottet inn, men et mindre antall celler i utgangspunktet formerer seg mer enn hvis du starter med mange celler. Gitt samme mengde ekstrakt de kan spise og tilgang på oksygen.

Jo færre celler du har fra starten av ifht tilgjengelig ekstrakt gjør at det blir mer næring fordelt på hver celle. Da vil de ha såpass med mat at de kan bruke en del av energien på å formere seg selv, opptil flere ganger.

Hvis du har like mye ekstrakt men en mye større populasjon vil den samme næringen i starteren bli fordelt på flere celler, og da vil flere celler bruke det tilgjengelige ekstraktet på selv selv, uten å ha nok overskudd til å lage nye celler.

Men 1 milliard nye celler pr gram ekstrakt spist er håndfast. Dette er minimum av det du får av nye celler.

Vet ikke hvis dette er grunnen i tilfellet ditt. Jeg burde se på dette igjen og friske opp litt.
 
Sist redigert:
Sitter å leker med tanken på å sette sammen litt forskjellig malt til en øl. Tenkte noe mørkt juleøl.
Er jeg helt ute å kjører med dette?:

4000g Maris Otter Pale malt
200g Røykmalt - Best Malz
200g Amber Malt - Thomas Fawcett & Sons
200g Brown Malt - Thomas Fawcett & Sons
200g Crystal Malt - Thomas Fawcett & Sons
200g Caraaroma - Weyermann
200g Chocolate Rye - Weyermann
200g Best Black Malt

Hentet ingrediensene fra Brygg selv.

Bør jeg fjerne noe, blir det for mye? Flere kokker, jo mer søl?
 
Sykt mye spesialmalt. Du er oppe i ca 25%. Og 200g røykmalt, sjokkis og svartmalt... Dette virket veldig uten kompass.

Mitt tips vil være å se på noen oppskrifter av den typen du vil brygge, og trekke ut litt inspirasjon derfra.
 
Ok Miguel. En forklaring som jeg kan forstå.
Hva jeg la inn ser du i # 1475. Se nå at Håvard har lagt til noe i # 1480.
Men dette med maks starterstørrelse når allt blir oppskalert likt er fortsatt uklart.
 
Sykt mye spesialmalt. Du er oppe i ca 25%. Og 200g røykmalt, sjokkis og svartmalt... Dette virket veldig uten kompass.

Mitt tips vil være å se på noen oppskrifter av den typen du vil brygge, og trekke ut litt inspirasjon derfra.

Ja, var redd for det :) Kanskje øke mengden basis malt, maris otter å fjerne noe av det andre? Har du noen tips for gjær og humle til juleøl?
 
Umiddelbart ville jeg vel ha svart: ''....ehhh - ja; mange kokker - ikke nødvendigvis bedre mat...''
Minner meg litt ome en veninne av oss som skulle lage indisk mat..... Hun plukket opp alle indiske krydre hun kom over - og hadde alle
i gryta. Og lot den koke. Nedtur: Smakte ingenting. Krydrene slo hverandre ihjæl - så det smakte sheit.

Nå skal ikke jeg påstå at din resept er i nærheten - jeg har ikke erfaring nok til å si noe sånt.
Men: Personlig ville jeg ikke kastet bort malt som har så karakteristisk smak; Amber, Brown og sjokoladerug. Røykmalten vil nok skinne gjennom - så den er grei.

På den andre siden kan det selvsagt hende at du har kreert et fantastisk øl: Så jeg ville egentlig drite i innvendinger fra diletanter som meg og bare kjøre på!
Imperativt selvsagt at vi får smaksprøvene dokumentert i denne tråden :)
 
Ting går jaggu i glemmeboken kjenner jeg.. På tide å lese litt om faget igjen.

Men iallefall, vet ikke hvilke størrelser/antall celler du plottet inn, men et mindre antall celler i utgangspunktet formerer seg mer enn hvis du starter med mange celler. Gitt samme mengde ekstrakt de kan spise og tilgang på oksygen.

Jo færre celler du har fra starten av ifht tilgjengelig ekstrakt gjør at det blir mer næring fordelt på hver celle. Da vil de ha såpass med mat at de kan bruke en del av energien på å formere seg selv, opptil flere ganger.

Hvis du har like mye ekstrakt men en mye større populasjon vil den samme næringen i starteren bli fordelt på flere celler, og da vil flere celler bruke det tilgjengelige ekstraktet på selv selv, uten å ha nok overskudd til å lage nye celler.

Men 1 milliard nye celler pr gram ekstrakt spist er håndfast. Dette er minimum av det du får av nye celler.

Vet ikke hvis dette er grunnen i tilfellet ditt. Jeg burde se på dette igjen og friske opp litt.

Jeg er nybegynner, og siden vi nå er i tråden for dumme spørsmål i nybegynner-forumet, lurte jeg på om jeg bør bli bekymret hvis jeg ikke skjønner noenting av det som står i innlegget her?
 
For å være ærlig virker det som at du enten bør kjøpe et kit eller følge en oppskrift herfra.

Hehe, ærlighet settes pris på. Kommer nok til å brygge endel kit før jeg prøver meg på en egen mikset variant, men som jeg skrev; leker meg med tanken. :)

Umiddelbart ville jeg vel ha svart: ''....ehhh - ja; mange kokker - ikke nødvendigvis bedre mat...''
Minner meg litt ome en veninne av oss som skulle lage indisk mat..... Hun plukket opp alle indiske krydre hun kom over - og hadde alle
i gryta. Og lot den koke. Nedtur: Smakte ingenting. Krydrene slo hverandre ihjæl - så det smakte sheit.

Nå skal ikke jeg påstå at din resept er i nærheten - jeg har ikke erfaring nok til å si noe sånt.
Men: Personlig ville jeg ikke kastet bort malt som har så karakteristisk smak; Amber, Brown og sjokoladerug. Røykmalten vil nok skinne gjennom - så den er grei.

På den andre siden kan det selvsagt hende at du har kreert et fantastisk øl: Så jeg ville egentlig drite i innvendinger fra diletanter som meg og bare kjøre på!
Imperativt selvsagt at vi får smaksprøvene dokumentert i denne tråden :)

Hehe, jeg tror jeg skal prøve meg litt frem med flere kit i første omgang. Så lese endel oppskrifter før jeg begir meg utpå egenkomponert oppskrift ;)
 
Tilbake
Topp