Tråden for dumme spørsmål.

1 og 2. Trub/gunk av forskjellig vekt. (Tyngste nederst). 3. "Ren" gjær, selv om den så mystisk hvit ut, kan det være noe annet?

Uansett er det sånn det ofte legger seg. Malttrub, humletrub og så gjær.
Ja det er samme mening som jeg har.
Men når man ser på fargen til gjær man kjøper ny ser den ikke ut som nr.1?
Da blir jeg bare enda mer usikker?
 
Stappet to 12-flaskers kasser i en søppelsekk og plasserte på kjøkkenet for karbonering (der ligger temperaturen ganske jevnt i rundt 20 grader). Kona synes ikke det var noe pent og var heller ikke imponert over at jeg hadde tenkt å ha det stående i to uker.

Så dagens dumme spørsmål: Gitt at man må bruke et oppholdsrom (på grunn av temperatur) for karbonering på flasker. Hvordan "pynter" dere dette for sambo/kone/bedre halvdel?
 
Stappet to 12-flaskers kasser i en søppelsekk og plasserte på kjøkkenet for karbonering (der ligger temperaturen ganske jevnt i rundt 20 grader). Kona synes ikke det var noe pent og var heller ikke imponert over at jeg hadde tenkt å ha det stående i to uker.

Så dagens dumme spørsmål: Gitt at man må bruke et oppholdsrom (på grunn av temperatur) for karbonering på flasker. Hvordan "pynter" dere dette for sambo/kone/bedre halvdel?

Noen blomster til den andre halvdel sånn innimellom får kanskje kjøpt deg velviljen. :D
 
Har denne men forstår ikkje korleis ein får øl på flaske uten at det berre vert skum . Og eg har ikkje hardt karbonering på fata

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Skal lage en starter, for første gang, til sommerpilsen min, 50l - 1.051 OG.
Kjøpte 4 pakker flytende WLP800 Pilsner lager på Bryggselv, noe de mente var nok, hvis jeg skulle lage starter.

Brewersfriend kalkulatoren sier jeg må lage en starter på 12liter med 1369.4 g DME. Se vedlagte bilde.
Er ikke det veldig mye?
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 61
Vis vedlegget

Lag først en 4L starter, når denne er ferdig utgjæret sett i kjøleskap i 18t eller så, dekanter og så hell på en ny runde med 4L starter.

Eller lag en mye mindre øl med den gjæren og gjenbruk slurry.
 
Har denne men forstår ikkje korleis ein får øl på flaske uten at det berre vert skum . Og eg har ikkje hardt karbonering på fata

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Jeg har ikke testet denne selv, men så på den videoen som ble postet her, og der ser det jo ut som det er enkelt å fylle en flaske uten skumproblem, om man fyller fra bunn og bruker god tid.
 
Tilbake
Topp