Tråden for dumme spørsmål.

Hei
Har et "dumt spørsmål" Det skjedde noenlunde likt sist jeg brygget
Prøvde meg på en 7fjell småtøs i natt og sliter litt med lavt utbytte
Dette er det andre brygget mitt, og på det første skjedde samme greiene, men da vet jeg at jeg tilsatte alt for lite vann under skyllingen.

Sånn så det ut:
4.9kg malt
15L vann til mesking
mesketemp 68'C i 60min og utmesk på 76'C i 10min

Tilsatte 15.2 l vann under skylling (da fikk jeg ikke plass til mer før det hadde kokt over)
Jeg så feil på oppskriften når jeg skulle lese av SG. SG skulle være 1038, men jeg hadde 1043 (det samme som OG skulle være) Så jeg var lykkelig over å ha truffet perfekt, men det hadde jeg jo ikke
Jeg så at mye vann forsvant under kokingen som varte i 90min, men når jeg fikk vørteren i gjæringskaret var det bare rundt 18L
Er det en fordel å ha lokk liggende løst oppå mens man koker?
OG ble målt til 1048, skulle vært 1043

Noen som har ide på hva jeg gjør feil?

Du skulle kanskje ha skyllt for oppnå lavere OG og riktig volum.

Se hvor mye du avdamper på koken og juster det til du får riktig mengde til gjæring.

Du ønsker ca 7-10% avdamping grunnet div. (Kan søke deg opp på forumet, DMS osv)
Så ikke kok med lokket helt på iaf.
 
Så jeg burde egentlig skylle mindre, slik at OG ble lavere, for så å tilsette vann under kokingen?
Har lest meg litt opp på DMS nå, og tror jeg holder lokket av for å være sikker.
Kan det stemme at ca 10L har dampet vekk på 90min? det høres mye ut, men det har jo forsvunnet så :p
Det kan vel tilsettes vann (kokt) imens det koker regner jeg med, etterhvert som vannet damper vekk
 
Du sjekke OG etter kok, ser kor mange liter det er I gjærings karat. Tilsette x antal liter slik du får den OG du har planlagt.
Det skal finnes ein formel for dette uten at eg har den.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Så jeg burde egentlig skylle mindre, slik at OG ble lavere, for så å tilsette vann under kokingen?
Har lest meg litt opp på DMS nå, og tror jeg holder lokket av for å være sikker.
Kan det stemme at ca 10L har dampet vekk på 90min? det høres mye ut, men det har jo forsvunnet så :p
Det kan vel tilsettes vann (kokt) imens det koker regner jeg med, etterhvert som vannet damper vekk

Skylle med mer mente jeg..

Jo mer vann jo lavere OG
 
Jeg har tømt et fat for øl nå, og ser at picknic slangen er blitt misfarget av ølet. Har renset fat og slange med PBW. Er denne slangen ren? Eller må det hardere kost til?
 
Kanskje ikke et dumt spørsmål, men jeg lurer på om dere som har fat drikker mer etter at dere kjøpte fatanlegg?
 
Jeg har tømt et fat for øl nå, og ser at picknic slangen er blitt misfarget av ølet. Har renset fat og slange med PBW. Er denne slangen ren? Eller må det hardere kost til?
Har kjøpt linjerens på ebye. Då fekk me vekk misfarge

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Star San er ikke vaskemiddel. Det er desinfeksjon. Man må alltid vaske fat, slanger osv. rent for rester og smuss. Så desinfiserer man, helst rett før bruk slik at det ikke infiseres i mellomtiden.
 
Star San er ikke vaskemiddel. Det er desinfeksjon. Man må alltid vaske fat, slanger osv. rent for rester og smuss. Så desinfiserer man, helst rett før bruk slik at det ikke infiseres i mellomtiden.
Det stemmer at starsan ikkje er vask.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Tilbake
Topp