Tråden for dumme spørsmål.

Høyere OG jo lengre koking. Det er vannet (dampen) som forsvinner.
Vanlig minste koketid,
Med mye pils, 90min.
De andre 60min. Men du kan koke lengre.
Du tar en prøve og kjøler denne ned til 20C. Det er vanlig men sjekk om ditt hydrometer skal ha en annen temperatur. Kokingen fortsetter uavbrutt selv om du holder på å sjekke gravity.
Første måling tas noen min etter oppkok.
Du kan også justere oppover med maltekstrakt, og nedover med vann.
Og sånn røfflig, OG øker med rundt 8 poeng etter første prøve.

-Det siste jeg skriver er avh av flere forhold så ikke ta dette for noe annet enn et tips.
Og til dere med erfaring, jada jeg vet hva dere vil si :p

Takk :) Hvordan kjøler man ned prøven mest effektivt? Får jo ikke brukt spiralkjøleren på prøven akkurat..
 
endte opp med å bestille litt bling igår. Det anbefalest å vaske dette med tsp før bruk, men ingen av bryggebutikkene har dette (Bryggselv hadde før).. noen som kan hjelpe meg litt på vei? har sett litt på owatrol dilunett, men den inneholder
Natriumhydroksid ikke trisodiumfosfat..
 
Kjøre på hyttetur med fat, regulator og CO2 kanne, burde fungere fint? Har noen erfaringer med dette?
Utstyr kommer forsåvidt til å ligge flatt sansynligvis pga dårlig plass - dette skal ikke ha noe å si?
Hvis fat er mindre en halvfult og kan oppleve skvulping, vil dette gå ut over ølet hvis det bare er CO2 atmosfære i karet?

Alt øl ferdig karbonert. Tenker å koble fra og pakke regulatoren godt inn, noe sier meg den knekker om du bare ser stygt på den ...
 
Kjøre på hyttetur med fat, regulator og CO2 kanne, burde fungere fint? Har noen erfaringer med dette?
Utstyr kommer forsåvidt til å ligge flatt sansynligvis pga dårlig plass - dette skal ikke ha noe å si?
Hvis fat er mindre en halvfult og kan oppleve skvulping, vil dette gå ut over ølet hvis det bare er CO2 atmosfære i karet?

Alt øl ferdig karbonert. Tenker å koble fra og pakke regulatoren godt inn, noe sier meg den knekker om du bare ser stygt på den ...
Siden du er en sløvpeis og fatet er under halvfullt, så kan du la CO2 flaska og regulatorn bli igjen hjemme. Trykk opp litt eksta før du drar. Når fatet er tomt iløpet av helga vil du fortsatt ha over halvparten av trykket igjen på flaska
 
Siden du er en sløvpeis og fatet er under halvfullt, så kan du la CO2 flaska og regulatorn bli igjen hjemme. Trykk opp litt eksta før du drar. Når fatet er tomt iløpet av helga vil du fortsatt ha over halvparten av trykket igjen på flaska
Planen var opp til 2fat avhengig av plass, ene fatet er fult og nykarbonert, og det andre er under 5L og masse tomrom (men det ble helt jævla godt så derfor jeg vurdrer å dra det med). "trykk opp litt ekstra", har du det i en bar mengde? 3 burde kanskje gjøre susen da?

takker for svar
 
Forutsetninga var at du hadde et halvfullt fat. Har du et fullt så må du nok drasse med deg alt stashet.
 
Jeg holder på med mitt første brygg (american blonde ale) og skal tilsette humle etter 1 ukes gjæring i kar. Skal det bare puttes oppi eller skal det røres eller hva?
 
Hei. Noen som har prøvd å tørrhumle Danish style ølsett? Sitter å lurer på om jeg skal koke opp litt (ca30 gr ) cascade og ha det i vørteren også tørrhumle med ca 50 gr etter 4-5 dager. Er dette lurt? Har ikke peiling på humle i det hele tatt, men ser cascade blir nevnt en del. Saaz også. Syntes settet ble bra på egenhånd med DME men manglet litt futt.
 
Sist redigert:
Hvordan justerer folket vannet for baltisk porter? Som vanlig porter?
Edit: Eller kanskje mer som en bock, siden vi er mer på undergjær og kontinentet?
 
Sist redigert:
Hei. Noen som har prøvd å tørrhumle Danish style ølsett? Sitter å lurer på om jeg skal koke opp litt (ca30 gr ) cascade og ha det i vørteren også tørrhumle med ca 50 gr etter 4-5 dager. Er dette lurt? Har ikke peiling på humle i det hele tatt, men ser cascade blir nevnt en del. Saaz også. Syntes settet ble bra på egenhånd med DME men manglet litt futt.

Bare hiv oppi 30-50 gram tørr cascade 5-7 dager før tapping,spray litt starsan på saks og humle posen før bruk.
 
Hvordan justerer folket vannet for baltisk porter? Som vanlig porter?
Edit: Eller kanskje mer som en bock, siden vi er mer på undergjær og kontinentet?
Ville gått for bokk, dvs kun CaCl (1-1.5g/10l) og justert opp meske pH til 5.4-5.5 med Natron om nødvendig.
 
Tilbake
Topp