Tråden for dumme spørsmål.

Noen som har erfaring med o2 fra ALbee?? "Dyr" i innkjøp men billig i bruk?? Fordelen må jo være null flaske leie og trykk regulator


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Relativt fersk og har akkurat fått mitt første brygg over på fat. Det er en amerikansk IPA som har gjæret i 2uker.
Har lest litt og sett video guiden til craigtube og hadde en plan om å kjøre på med trykk og rulle litt på fatet i 20min. Men nå som jeg har fått øl på fat og kjørt på litt CO2 og sluppet ut oksygen 5-6 ganger blei jeg brått usikker.
Målern min viser ikke psi tror jeg, kun bar. Så blei brått usikker på hvor mye jeg skal kjøre på. Finnes det bedre/lettere løsninger? Er litt skeptisk til å la gassen stå på over lengre tid. Eller er det helt ufarlig? Har minimalt med peiling på CO2 og gass generelt. Har nådd FG men ølet er ikke veldig klart, vil det klarne selv om jeg evnt presser i masser med CO2?
Vet ikke om dette er riktig tråd å be om hjelp til dette, send meg gjerne videre om det ikke er det :)
 
Relativt fersk og har akkurat fått mitt første brygg over på fat. Det er en amerikansk IPA som har gjæret i 2uker.
Har lest litt og sett video guiden til craigtube og hadde en plan om å kjøre på med trykk og rulle litt på fatet i 20min. Men nå som jeg har fått øl på fat og kjørt på litt CO2 og sluppet ut oksygen 5-6 ganger blei jeg brått usikker.
Målern min viser ikke psi tror jeg, kun bar. Så blei brått usikker på hvor mye jeg skal kjøre på. Finnes det bedre/lettere løsninger? Er litt skeptisk til å la gassen stå på over lengre tid. Eller er det helt ufarlig? Har minimalt med peiling på CO2 og gass generelt. Har nådd FG men ølet er ikke veldig klart, vil det klarne selv om jeg evnt presser i masser med CO2?
Vet ikke om dette er riktig tråd å be om hjelp til dette, send meg gjerne videre om det ikke er det :)

Hvis du vil smake på det nå (siden du nevnte rulling). Still regulatoren til maks før overtrykksventilen løser ut (rød strek på manometeret) sett deg ned, fatet i fanget, og vugg det forsiktig frem og tilbake, gass inn peker ned mot gulvet. Du trenger bare å vugge det forsiktig ca 5 cm frem og tilbake. Du kommer til å høre bobler som går gjennom ølet. Gjør dette i 2-3 minutter (ikke 20!), smak på ølet... Er det akkurat litt mindre bobler enn du vil ha, så er det perfekt. Trenger det mer så gjentar du prosessen. Når det er litt under karboneringen du vil ha så kan du stille regulatoren til det trykket du skal ha i fatet, og la stå.
 
Hvis du vil smake på det nå (siden du nevnte rulling). Still regulatoren til maks før overtrykksventilen løser ut (rød strek på manometeret) sett deg ned, fatet i fanget, og vugg det forsiktig frem og tilbake, gass inn peker ned mot gulvet. Du trenger bare å vugge det forsiktig ca 5 cm frem og tilbake. Du kommer til å høre bobler som går gjennom ølet. Gjør dette i 2-3 minutter (ikke 20!), smak på ølet... Er det akkurat litt mindre bobler enn du vil ha, så er det perfekt. Trenger det mer så gjentar du prosessen. Når det er litt under karboneringen du vil ha så kan du stille regulatoren til det trykket du skal ha i fatet, og la stå.

Tusen Takk for kjapt svar! Hvordan vet jeg hvilket trykk jeg skal ha og hvor lenge skal det stå da?
 
Relativt fersk og har akkurat fått mitt første brygg over på fat. Det er en amerikansk IPA som har gjæret i 2uker.
Har lest litt og sett video guiden til craigtube og hadde en plan om å kjøre på med trykk og rulle litt på fatet i 20min. Men nå som jeg har fått øl på fat og kjørt på litt CO2 og sluppet ut oksygen 5-6 ganger blei jeg brått usikker.
Målern min viser ikke psi tror jeg, kun bar. Så blei brått usikker på hvor mye jeg skal kjøre på. Finnes det bedre/lettere løsninger? Er litt skeptisk til å la gassen stå på over lengre tid. Eller er det helt ufarlig? Har minimalt med peiling på CO2 og gass generelt. Har nådd FG men ølet er ikke veldig klart, vil det klarne selv om jeg evnt presser i masser med CO2?
Vet ikke om dette er riktig tråd å be om hjelp til dette, send meg gjerne videre om det ikke er det :)
Dette er rette tråden for alt du måtte ønske [emoji1417]
Gassen kan fint stå på hele tiden. Skru den ned til serveringstrykk når den er karbonert slik du ønsker den. Hos meg er det 0,8 bar, litt avhengig av temperatur.
Ølet vil klarne. Den første halvliteren du tapper vil være full av gørr. Hell den i vasken og nyt den neste [emoji481]



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du kan også skrive det rett i nettleseren. i adressefeltet hvis du bruker google som default søkemotor. x psi in bar
 
Tusen takk for hjelpa alle mann! Rulla i 3 min og klar for en smak! I det jeg presser nedpå krana så sprutern utover her. Vanlig skue eller har jeg rett og slett fått inn for mye? Hehe var ikke bare bare for en rookie det her.
Virker ikke å gi seg heller. Om jeg lar krana sitter på så står spruten, bra med skum også.
 
Det skal
Tusen takk for hjelpa alle mann! Rulla i 3 min og klar for en smak! I det jeg presser nedpå krana så sprutern utover her. Vanlig skue eller har jeg rett og slett fått inn for mye? Hehe var ikke bare bare for en rookie det her.
Virker ikke å gi seg heller. Om jeg lar krana sitter på så står spruten, bra med skum også.

Det skal vel ikke sprute så lenge du ikke åpner krana. Du har neppe fått inn for mye etter tre min, men hvis det spruter ut et sted så er det stedet ikke tett.
 
Det slutta da jeg fikk dratt litt i ventilen :D kommer fortsatt en del skum men tenker det roer seg. Rakk å fylle opp et glass så nå roer i allefall jeg meg;) Ølet var brukbart å, så senker skuldra med børste brygg gjort å starter vask åv gjæringskaret så det er klart til i morgen :D:D
Tusen takk for god og rask hjelp!
 
Det slutta da jeg fikk dratt litt i ventilen :D kommer fortsatt en del skum men tenker det roer seg. Rakk å fylle opp et glass så nå roer i allefall jeg meg;) Ølet var brukbart å, så senker skuldra med børste brygg gjort å starter vask åv gjæringskaret så det er klart til i morgen :D:D
Tusen takk for god og rask hjelp!

Aha. Da skjønner jeg hva du mener. Ja det vil komme som en foss hvis du ikke har sluppet ut trykk av fatet som sikkert har ca 3bar trykk etter vugging på maks trykk. Selv pleier jeg bare å tappe de første med det trykket (har slange med mye motstand) men, det gir seg fort. Liker ikke tanken på å ventilere ut masse herlig aroma.
 
US-05 best før 01-2017

Cirka 20 liter øl på rundt 1.050.
-Er den brukbar alene?
-Bør jeg bytte den ut med en av nyere dato?
 
Sikkert et idiotisk spørsmål som har blitt stilt før, men må bare spørre!
Er det bare meg, eller er det "alltid" noe feil med eget brygg? Det er ikke det at det smaker dritt eller noe sånn, men jeg har blitt fanget i jakten etter å brygge noe som for meg er "helt perfekt".. Er det noe flere føler på? Selv om familie og venner syns ølet er helt fantastisk, så ender jeg med å tenke at det mangler noe. Uansett brygg!
Flere mer samme tanke?
 
Det hender at folk skryter av ølet mitt også når det ikke er perfekt, men når det er perfekt, så merker jeg deg, jeg og.

Mer seriøst, så pleier jeg å ønske å prøve en annen vri, uansett hvor vellykket ølet måtte være. Uansett hvor godt ølet er, kunne det alltid vært annerledes, og likevel perfekt. Det trenger ikke være misnøye, bare et ønske om å prøve ut ulike kombinasjoner.
 
Tørr-produkt gått ut med 3 dager -> BRUK!


1 pose nok til 20 liter øl med OG 1.050? -> Hadde du brukt kun den ene posen om den ikke var "gått ut på dato"?
Ja -> BRUK!
Nei -> skaff en pose til.

:)
Jeg tolker det som "kjør på!" og det er akkurat det jeg akter å gjøre [emoji14]
 
Tilbake
Topp