Tråden for dumme spørsmål.

Har to elementære spørsmål vedrørende gjærstarter.

Jeg satte en starter igår for første gang (wlp007), og både brewersfriend og Mrmalty mente jeg trengte to pakker gjær og 2L starter.

1) Brukte 200g DME og 1/2 tsp gjærnæring i et 3L målebeger og fylte opp til totalt 2L volum. Kokte dette i 15 min. Satt igjen med ca 1.7-1.8 liter. Burde jeg hatt to liter væske + 200g DME?

2) Jeg glemte å hive rørepinnen oppi ved kok. Så jeg desinfiserte den ved å legge den oppi et glass med Star San i 10 min. Rørepinnen var helt ny. Er dette nok, eller burde jeg kokt den? Lager heller ny starter enn å risikere at starteren er potensielt infisert nå. Har jeg bare noia, eller er min frykt for infeksjon reell?

1. Slik jeg tenker ville jeg endt opp med to liter ferdig veske ja. Men i ditt tilfelle betyr det at starteren har litt høyere OG enn det ideelle på 1.040, så jeg hadde ikke stresset. Resultatet blir sikkert omtrent det samme i antall eller du har til slutt.

2. Du har bare noia. Jeg vasker mine lett under rennende vann og sprayer litt starsan på.
 
Har en Hop Sanatorium som jeg satte for en uke siden med Mangrove Jack M44 gjær. Den er ferdig utgjøres nå med en seg på 1,012. Den skal tørrhumles i 7 dager og humlen ble lagt opp i går. Tenker å la den stå til fredag eller lørdag. Bør jeg tilsette karboneringsgjær ved flasking eller vil gjæren ha krefter til å karbonere?
 
Nå nærmer vi oss 600 innlegg i denne tråden.
Jeg synes forumet har mistet mye av strukturen når alt havner i samme suppa.
Riktignok er søkefunksjonen lite å rope hurra for, men grupperingen er mulig å finne ut av.
Nå er vi på samme nivå som facebook tråder.
Overhodet ingen struktur.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Hei [emoji5]
Holder på med et prosjekt virkelig sterk øl.
PULE-ØL...
Med utgangspunkt i mørkt juleøl og no russisk greier. Den skal bli over 13% og stormgjæra de første dagene, men nå er det ikke tegn til liv.
TÅLER IKKE GJÆREN SÅ MYE PROSENT?
Ocsle (som vi kaller det) viser 1020/1021
Bør jeg flaske dette nå, eller smøre meg med tolmodighet? [emoji12]
Har nå hatt på sukker for ettergjæringen i desperasjon, men ser lite til liv foreløpig. [emoji51]
Alt av tips eller tanker mottas med takk! [emoji5]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
OG, oppskrift, mesketemp, gjærtype, gjærmengde, hvor lenge det har stått til gjæring og hva de russiske greiene er nevner du ikke. En så sterk øl kan gjerne være 1020 men jeg vet ikke helt hva du er ute etter. Hva var poenget med ettersukringen?
 
Nå nærmer vi oss 600 innlegg i denne tråden.
Jeg synes forumet har mistet mye av strukturen når alt havner i samme suppa.
Riktignok er søkefunksjonen lite å rope hurra for, men grupperingen er mulig å finne ut av.
Nå er vi på samme nivå som facebook tråder.
Overhodet ingen struktur.


Sent from my iPad using Tapatalk
Enig! Samletråder fungerer best til ren oppramsing ala "hva slags øl har du i hånden". Hva med å bare stenge denne og gå tilbake til enkeltinnlegg?
 
Enig! Samletråder fungerer best til ren oppramsing ala "hva slags øl har du i hånden". Hva med å bare stenge denne og gå tilbake til enkeltinnlegg?
Absolutt ikke. Denne tråden fungerer perfekt. Her kan folk stille alle slags spørsmål som ikke fortjener en egen tråd og som bare ville være støy i andre tråder. Mange trenger en slik tråd med lav terskel, noe de snart 6000 innleggene viser.
 
Absolutt ikke. Denne tråden fungerer perfekt. Her kan folk stille alle slags spørsmål som ikke fortjener en egen tråd og som bare ville være støy i andre tråder. Mange trenger en slik tråd med lav terskel, noe de snart 6000 innleggene viser.

+1 Problemet oppstår når folk ikke bruker denne tråden rett, men kjører debatter om celletelling, vannjustering, koblingskjema for fandens oldemor og alt som en nybegynner opplever som avansert brygging, og som fortjener og ofte allerede har egen tråd.

Klarer man derimot til å holde det til enkle spørsmål syns jeg dette er en god tråd.
 
+1 Problemet oppstår når folk ikke bruker denne tråden rett, men kjører debatter om celletelling, vannjustering, koblingskjema for fandens oldemor og alt som en nybegynner opplever som avansert brygging, og som fortjener og ofte allerede har egen tråd.

Klarer man derimot til å holde det til enkle spørsmål syns jeg dette er en god tråd.

Enig at hvis man greier å holde det enkelt så er det en fin tråd. Et annet side ved denne tråden som jeg misliker er kvaliteten på svarene fra "erfarne" bryggere som ikke er spesiellt god, her må flere skjerpe seg
 
OG, oppskrift, mesketemp, gjærtype, gjærmengde, hvor lenge det har stått til gjæring og hva de russiske greiene er nevner du ikke. En så sterk øl kan gjerne være 1020 men jeg vet ikke helt hva du er ute etter. Hva var poenget med ettersukringen?

Ettersukringen var for å se om det blir kullsyre i det hele tatt [emoji5]
Skal skrive det inn senere [emoji5]
Takk for svar [emoji5]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Den har blitt døpt PULE-ØL
Russian Imperial stout eller RIS’EN er den basert på. Med en halv kilo Skjokolademalt og en kilo sukker ekstra [emoji28]
Det viktigste er at det blir kullsyre på flaskene.
Dette er en morro-øl som kun skal frem å smakes en skvett av en gang i blant, så «god» trenger den ikke å være. [emoji12]
Bare morro å se folk som sier:...
Dæven, den pulte i kjeften!

Gjæren er Safebrew BE-256
Og hadde 20g Norther Brewer og 84g Cascade T90 Humle i dunken etter at gjæren var tilsatt.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Sist redigert av en moderator:
Har du allerede flasket? Om ikke ville jeg latt den gjære ut det sukkeret du tilsatte. Deretter tilsette 6g/L sukker rett før flasking. Gjæren har gjort en god jobb. Ikke forvent at den også klarer å karbonere. Kjøp en karboneringsgjær og tilsett etter anvisning.
 
Enig! Samletråder fungerer best til ren oppramsing ala "hva slags øl har du i hånden". Hva med å bare stenge denne og gå tilbake til enkeltinnlegg?
Jeg er uenig. Denne tråden samler ypperlig opp "nybegynnerspørsmål". Om det skal startes ny tråd for hver gang et potensielt dumt spørsmål skal stilles, så varer det ikke lenge før myriader av selvutnevnt forumpoliti dukker opp uten svar, men med henstillinger om å søke før man spør osv. 6000 innlegg er et tegn på at tråden trengs.
 
Sist redigert:
Enig med Sarge. Tror jeg har sagt dette før, men mener tråden er mest til for spørsmål som har enkle svar, slik at det ikke blir en egen diskusjon inni tråden. Er det lite aktivitet så er jo det greit forsåvidt, og hvis folk siterer så har man jo fortsatt tråden. Hadde masse enkle "google-spørsmål" dukket opp som tråder hadde jeg nok bare trykket på de, trykket meg ut av de igjen for å få de markert som lest, og håpet at de ikke ville kludret til uleste-fremsiden min videre, uten å gidde å lese annet en topic.
 
Kjempe! [emoji5] Tusen takk! [emoji5]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Har nå funnet gjær [emoji5]
Lallemand CBC-1
Men finner ingenting om hvor mye jeg må bruke, noen forslag?
Regner vel med det holder med en 11g pose og blande i lunkent vann også oppi før flasking. Er bare 18L igjen, så vil nesten kanskje prøve meg på halvparten [emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Enig at hvis man greier å holde det enkelt så er det en fin tråd. Et annet side ved denne tråden som jeg misliker er kvaliteten på svarene fra "erfarne" bryggere som ikke er spesiellt god, her må flere skjerpe seg

Jeg synes ikke generell kritikk av denne typen er så bra. Folk kommer bare til å lure på hvem det er du sikter til, og så blir de usikre. Gi heller konkret kritikk der og da, og gi det på en hyggelig måte.
 
Tilbake
Topp