@Morten Jensen Jo, men når det først ER trykk i tanken, så skal du få ut øl. Du skrev jo "Til tross for trykk i tanken..." Hvis du antok at det var trykk blir det noe annet 
Hvis du leser over så opplever jeg at det kommer øl inn i systemet når jeg dytter ball locken at og frem eller holder den en liten mm over låst posisjon. Tror egentlig at det er en liten fabrikkfeil på trykkventilen som gjør at jeg blir nødt til å holde på ball locken for å holde ventilen åpen.
Altså litt som morsomme fortellinger?De synes som en uhøytydelig gjeng med samme lidenskap for brygging som oss andre, og de legger heller ikke skjul på denne uhøytideligheten. Slik sett er de en harmløse, underholdende og til en viss grad informative.
Jeg har fostått at tetthet nok ikke er ditt problem her, men tenkte et velmenende tips var på sin plass. Jeg har forøvrig en gasslange (JG til gassregulatoren så den er lett å ta av og på) med "øl-ballock dvs svart" på for å kunne "backflushe" Co2 inn i øl ut systemet når det har gått tett. Det har hjulpet meg et par ganger. Dog skal en være litt forsiktig da jeg ved ett tilfelle "blåste av" hele slangen fra nippelen festet i lokket og ballocken.Sliter litt med å tappe øl fra fermentasaurus og mistenker at jeg gjør noe galt. Har hatt 1 bar trykk på tanken i et døgn nå og skulle bare ta en SG med en picnic tap da jeg oppdaget det. Til tross for trykk i tanken og en godt plassert "tappekule" i ølet vil det så vidt komme litt ut i slangen. Opplever ingen øl ut samtidig som jeg ser at litt øl går ut i slangen til picnic tappen. Tror ikke det er noe som har gått tett.
Koble til nå. La stå tilkoblet minst til ølet er ferdig karbonert, kan godt stå tilkoblet lenger. Må være koblet til når det tappes.Har akkurat kjøpt meg Corneliusfat og skal karbonere øl i dag. Ølet vi har lagd skal drikkes om ca 4 uker. TIdligere har jeg kun brukt naturlig karbonering i form av sukkerlake på ølflasker.
Men så er det en ting jeg lurer på, er det slik at jeg nå kan karbonere ølet i 2 uker, og ta vekk co2-flasken, og da er ølet klart? Eller bør co2-flasken kobles til 2 uker før det skal drikkes? Og må/bør co2-flasken være koblet til når vi drikker ølet?
Har akkurat kjøpt meg Corneliusfat og skal karbonere øl i dag. Ølet vi har lagd skal drikkes om ca 4 uker. TIdligere har jeg kun brukt naturlig karbonering i form av sukkerlake på ølflasker.
Men så er det en ting jeg lurer på, er det slik at jeg nå kan karbonere ølet i 2 uker, og ta vekk co2-flasken, og da er ølet klart? Eller bør co2-flasken kobles til 2 uker før det skal drikkes? Og må/bør co2-flasken være koblet til når vi drikker ølet?
Takk for svar. Fikk satt på trykk, og alt ser ok ut. Tok litt oppi glasset, så ok ut
Men hvordan rengjør jeg slangen jeg tapper øl med? Var visst ikke bare bare å kjøre vann gjennom slangen.
Trykket og karboneringen vil øke. Men setter du det i kjøleskapet en dag å to før du skal tappe fra det, så skal det gå fintHvis fatet er karbonert i ett par uker ved ca. 5 grader, hva skjer hvis en kobler fra CO2 og lagrer fatet i romtemperatur? Sliter litt med kjøleskap-plass
Tanken er å koble fatet til CO2 og tappekran (i kjøleskap) senere.
Det skjer jo ikke noe om fatet er tett og du ikke blør ut trykk mens det står lagret varmere. Væske tar til seg gass lettere ved lave temperaturer. Motsatt kan trykket i headspace øke litt når fatet står i romtemperatur. Balansen gjenopprettes igjen ved nedkjøling.Hvis fatet er karbonert i ett par uker ved ca. 5 grader, hva skjer hvis en kobler fra CO2 og lagrer fatet i romtemperatur? Sliter litt med kjøleskap-plass
Tanken er å koble fatet til CO2 og tappekran (i kjøleskap) senere.
Kanskje det. Det er òg mogleg at temperaturen er løysinga. Eg veit at ølet eg har tappa frå fatet har vore konsekvent kaldare enn flaskene.Hvis du gjør det i lukket system så skal det bli omvent mtp humlepreget. Hvis fatet er tvangskarbonert så er det iallefall litt rart? Sikker på at du ikke sammenligner lett oksidert med humlepreg? Som ikke sjeldent er det du får flaske-humle øl som?
Skjer det samme som med varme flasker du kjøper i butikk. Det vil bruse om du åpner den varm, og bli like fin når du kjøler den ned...Hvis fatet er karbonert i ett par uker ved ca. 5 grader, hva skjer hvis en kobler fra CO2 og lagrer fatet i romtemperatur?.