Tråden for dumme spørsmål.

Kanskje et bantalt spørsmål i dette forumet, men jeg drister meg til å stille det likevel.

Anta at en skal meske 2,5 kg malt og ønsker å maksimere utbyttet.
Hva vil være det beste og hvorfor?
Alternativ 1
12L meskevann og 5L skyllevann
Alternativ 2
13L meskevann og 4L skyllevann
Hvilket utstyr bruker du? Jeg pleier å øke meskevannet med 1 liter og redusere skyllevannet tilsvarende ift. forslaget fra kalkulatorene til Grainfather når jeg brygger. Grunnen er at jeg ofte synes mesken blir for tykk med de foreslåtte volumene. Dette avhenger selvsagt av utstyret ditt og hvordan mesken din blir med de ulike volumene.
 
Jeg vil anta at dette avhenger mye av utstyr og teknikk.
Spredning av skyllevann, hastighet på skylling/avtapping, tykkelse på grist, batchsparge eller kontinuerlig skylling, pumpe eller litermål +++

Det beste er at du tester i ditt oppsett og finner en prosess som passer deg. Husk at du kan endre fordeling langt utenfor de mål du har gitt.
Alt 1A: 7,5L meskevann og 9,5L skyllevann (3/1)
Alt 2A: 17L meskevann og 0L skyllevann (NoSparge)
Jeg har en Speidel 10 L og har så langt benyttet Alternativ 1. Jeg har stort sett en meske-effektivitet på ca 80 så når alt kommer til alt er det nok ikke så mye å hente. Mitt spørsmål er egentlig ment å være mer generelt.

Anta at en ønsker et gitt antall liter før kok og at en har nok plass i bryggemaskinen.

Da kan jeg innføre Alternativ 3 (2A) som vil være «nosparge». Da mesker jeg med 17 liter. Sånn umiddelbart ville jeg tro at dette alternativet ville gi best utbytte eller hur?
 
N
Jeg har en Speidel 10 L og har så langt benyttet Alternativ 1. Jeg har stort sett en meske-effektivitet på ca 80 så når alt kommer til alt er det nok ikke så mye å hente. Mitt spørsmål er egentlig ment å være mer generelt.

Anta at en ønsker et gitt antall liter før kok og at en har nok plass i bryggemaskinen.

Da kan jeg innføre Alternativ 3 (2A) som vil være «nosparge». Da mesker jeg med 17 liter. Sånn umiddelbart ville jeg tro at dette alternativet ville gi best utbytte eller hur?
Nei, no sparge gir dårligere utbytte. I en Speidel er dette ekstra aktuelt, fordi masken presses oppover ved sirkulering. Vanligvis vil masken synke tilbake sammen med vørteren ved hver pumpestopp, noe som gir en naturlig "omrøring". Ved no sparge, der væsken står over maltrøret, får du ikke denne effekten. Og dermed synker effektiviteten. Og det er et helv#@$ å røre om manuelt ved så høyt væskenivå.
 
I mange oppsett er noSparge det enkleste, men gir lavere utbytte.
Fordelen med en Speidel er at mange har identisk anlegg. Jeg har aldri brygget på en slik maskin, men flere andre. Mitt råd var derfor mer generelt. Hør på erfarne Speidelbryggere [emoji4]
 
Hjernen min er ikke helt med i dag. Om jeg tilsetter 500g spraymalt i en 25l batch hvor mye øker jeg og? Fra evt 1069 til 1070 eller mer/mindre?
 
Da kan jeg innføre Alternativ 3 (2A) som vil være «nosparge». Da mesker jeg med 17 liter. Sånn umiddelbart ville jeg tro at dette alternativet ville gi best utbytte eller hur?
På mitt no sparge oppsett så ligger jeg på rundt 65% meskeutbytte. Så det gir helt elendig utbytte, men er ganske lettvint. Har en langsiktig plan med å gå over til et flerkjeleoppsett, men årsbudsjettet for utstyr er brukt opp, og vel så det :p
 
På mitt no sparge oppsett så ligger jeg på rundt 65% meskeutbytte. Så det gir helt elendig utbytte, men er ganske lettvint. Har en langsiktig plan med å gå over til et flerkjeleoppsett, men årsbudsjettet for utstyr er brukt opp, og vel så det :p
Da kan jeg definitivt legge nosparge på hylla. Må heller finslipe skylleteknikken!
 
Kan for rask nedkjøling av alegjær gi usmaker, som ved eks. coldcrash?
Lagergjær skal kjøles ned maks 2-3 grader pr. døgn har jeg hørt...?
 
Kan for rask nedkjøling av alegjær gi usmaker, som ved eks. coldcrash?
Lagergjær skal kjøles ned maks 2-3 grader pr. døgn har jeg hørt...?
Be om kildehenvisning neste gang du hører slikt :)
Det er liten/ingen fare for at det dannes ny usmak ved å kjøle ned hurtig.
Dersom det er en sterk øl og du skal flaskekarbonere, kan det derimot være lurt å være varsom med gjæren siden den tross alt skal gjøre en siste jobb for deg på flaska
 
Be om kildehenvisning neste gang du hører slikt :)
Det er liten/ingen fare for at det dannes ny usmak ved å kjøle ned hurtig.
Dersom det er en sterk øl og du skal flaskekarbonere, kan det derimot være lurt å være varsom med gjæren siden den tross alt skal gjøre en siste jobb for deg på flaska
Kilden er fra Grainfather:

"
Traditional Lagering
As the fermentation slows and yeast begins to flocculate; the brewer starts to
slowly cool the beer at 0.5-1°C (1-2°F) per day until they reach about 4°C (40°F.)
Beer is then transferred into lagering tanks where it is held at this temperature
for months.
Now that fermentation is complete, including the diacetyl rest, we need to start
lowering the temperature. This encourages any remaining yeast in solution to
flocculate out. However, this cooling needs to be conducted at a rate that keeps the
yeast active for as long as possible, continuing the conditioning process. Rapid
(within 6 hours) changes in temperature of more than 3°C (5°F) (up or down) at
the end of fermentation can force the yeast to release esters and shock proteins
rather than retaining them within the cell. Therefore, slow decreases in
temperature of 1-2°C (2-4°F) per day are recommended.
Below 4°C (40°F) there is very little activity from the yeast to clean up the beer.
Therefore, the lagering time is much longer. The main benefit of going below 4°C
(40°F) is the removal of chill haze, but the availability of well modified malts and
fast-acting finings have removed the need for long cold storage.
Traditional lager conditioning times:
• 3-4 weeks at 7°C (45°F)
• 5-6 weeks at 4°C (40°F)
• 7-8 weeks at 2°C (35°F) – Mostly unneeded due to and low yeast activity.
Note: longer lagering times are needed for higher alcohol lagers."
 
Tilbake
Topp