Tråden for dumme spørsmål.

Skal lage en IPA(American IPA), i oppskrift fra Bryggselv står det at man trenger ca 290mrd gjeærceller. Når jeg legger inn oppskrift i Brewfather kalkulerer den til ca 360 mrd celler. Tenkte bruke WLP001. Bør jeg følge Brewfather, eller har jeg lagt inn feil data mon tro?

Begge deler er "riktig". Hvis du setter en starter, har du fersk og fin gjær, og 290 milliarder burde være rikelig.
 
Skal lage en IPA(American IPA), i oppskrift fra Bryggselv står det at man trenger ca 290mrd gjeærceller. Når jeg legger inn oppskrift i Brewfather kalkulerer den til ca 360 mrd celler. Tenkte bruke WLP001. Bør jeg følge Brewfather, eller har jeg lagt inn feil data mon tro?
Spørs på hvor mye du klarer å hente ut fra malten. Oppskrifta sier 1.063-1.067. med pitchrate på 1 og 1.065 foreslår Brewfather 400 mrd celler når jeg slår inn talla.
 
Skal lage en IPA(American IPA), i oppskrift fra Bryggselv står det at man trenger ca 290mrd gjeærceller. Når jeg legger inn oppskrift i Brewfather kalkulerer den til ca 360 mrd celler. Tenkte bruke WLP001. Bør jeg følge Brewfather, eller har jeg lagt inn feil data mon tro?

For å utdype litt:
Begrepet "pitchrate" uttrykker hvor mye gjær (regnet i antall celler) du bruker per volumenhet (f.eks. liter) av en vørter av en gitt styrke (regnet i Plato-grader eller egenvekt/SG). Bruker du en pitchrate på 1, betyr det at du vil tilsette 1 milliard celler per liter per Plato-grad (For å oversette Plato til SG ganger du bare med fire. 17,5 P => 1.070, som var OG i den oppskrifta du fant.) En pitchrate på 1 er mye gjær. Den er beregnet for bryggerier som gjenbruker gjær, altså gjær som ikke kan sies å være i toppform. Har du helt fersk og fin gjær, som du får fra en starter, trenger du bare det halve for å få en like god gjæring. Med en pitchrate på 0,5 trenger du da 213 milliarder celler for å gjære 25 liter vørter med en SG på 1.070.

Hvilken pitchrate du skal bruke, avhenger stort sett av to forhold:
  1. Hvilken form gjæren er i, jfr. det jeg har skrevet ovenfor.
  2. Hvor "rein" smak du vil ha på ølet, dvs. hvor fri for gjærproduserte smaker/aromaer du vil ha det. Bruker du lite gjær, vil gjæren måtte formere seg mange ganger, og det er i denne prosessen den produserer smaksstoffer som vi noen ganger ønsker, og andre ganger helst vil ha minst mulig av. I en pils ønsker du en reinest mulig smak, og det er nesten ikke mulig å bruke for mye gjær. I en Weissbier eller et belgisk øl vil du at gjæren skal bidra med mye smak, og da må du legge deg på en lavere pitchrate. (Men ikke så lav at gjæren vil måtte streve for å klare å gjære ut ølet ordentlig. Det blir "underpitching", og det kan det fort bli et lite godt øl av.) I en IPA er nok ikke pitchrate veldig kritisk, og 290 milliarder celler er rikelig. Jeg kan ikke tenke meg at du får et dårlig resultat med 200 celler, heller, men NB; det forutsetter at du har gjær av beste kvalitet.

Alternativer:
1. To poser us-05 tørrgjær = minst 200 milliarder celler.
2. Ei pakke Imperial A07 Flagship, som er den samme som us-05 og
WLP001 og Wyeast 1056. Den inneholder 200 milliarder råspreke celler.
3. Ei pakke WLP 001 (eller Wyeast 1056) som du setter en starter på
1,5 liter på (med OG 1.036 - eller opp til maks 1.040). (Her forutsetter jeg at du har en magnetrører.)

Hvis det du får tak i av fersk gjær bare er 001 eller 1056, trenger du to pakker - og jeg ville bare valgt dette alternativet om de var ganske ferske. Det er dyrt, og jeg ser egentlig ingen grunn til ikke å like gjerne kjøpe to poser tørrgjær.
 
Sist redigert:
I tillegg får man lenger lagtid med underpitching.

Sant nok - og det er ikke godt for bryggeren, i alle fall, som blir gående og bite negler og lure på hva han eller hun har gjort for noe galt:p.

@Torkil Rabbum Mens vi er i gang med gjærkurset:):

Det er mye snakk om behovet for belufting/oksygenering av vørteren før du tilsetter gjæren. Det gjelder for det første ikke om du bruker tørrgjær. Med us-05 er det eneste du trenger å gjøre, å sørge for at gjæren blir blandet skikkelig med vørteren.

Jeg våger videre den påstanden at dersom du har nydyrket gjær fra en starter som du har behandlet riktig, trengs det egentlig heller ikke noe særlig oksygen. Den skal da ha bygget seg opp sterke cellemembraner, og lagt seg opp den næringen den trenger, i starteren. Å riste dunken godt, bør da (i alle fall) holde.
 
Sist redigert:
Wit. Wlp 400. 48% flaket hvete.
Mesking, ser mange stegmesker, er det nødvendig med et 50 steg med flaket hvete?
Gjæring. Temp? 20? Eller skal wit høyere?
Klassisk enkel wit.
 
Hvor lenge kan en gjærstarter stå i romtemperatur, finnes det en anbefalt maksgrense på dette?
 
Wit. Wlp 400. 48% flaket hvete.
Mesking, ser mange stegmesker, er det nødvendig med et 50 steg med flaket hvete?
Gjæring. Temp? 20? Eller skal wit høyere?
Klassisk enkel wit.
Stegmesking er veldig overvurdert. I en hefe kan det vel ha noe for seg, men ikke i en wit, tror jeg. Jeg pleier å gå fra 18 til 20 grader. Viktig å gi den syre. Prøv å treffe pH 5,2 omtrent.
 
Stegmesking er veldig overvurdert. I en hefe kan det vel ha noe for seg, men ikke i en wit, tror jeg. Jeg pleier å gå fra 18 til 20 grader. Viktig å gi den syre. Prøv å treffe pH 5,2 omtrent.
Flott! Takker. Så litt på oppskriftene dine mtp krydder. Tror eg legger meg i samme gate.
Glemte syremalt, får bli med lactol.
 
Ca 48% flaket hvete, så 48% pils, resten havre og munich. Ca tall.
Går fullstendig vill i wit oppskrifter. Utrolig stor variasjon i mesking osv
 
Flott! Takker. Så litt på oppskriftene dine mtp krydder. Tror eg legger meg i samme gate.
Glemte syremalt, får bli med lactol.
Koriander kan være så mangt. Jeg har brukt den vanlige Hindu-typen frø på glass. Knust ganske lett i morter. Har måttet tømme ut batchen en gang da jeg brukte for mye. Men det var allikevel bare 20 gram på en 25 liters batch.
 
Koriander kan være så mangt. Jeg har brukt den vanlige Hindu-typen frø på glass. Knust ganske lett i morter. Har måttet tømme ut batchen en gang da jeg brukte for mye. Men det var allikevel bare 20 gram på en 25 liters batch.
Samme type eg har. Tenker å gå very easy på den.
 
Jeg har ett humle i steep/whirlpool spørsmål. Dette har jeg ikke prøvd før. Har lest meg (i hvert fall) litt opp på temperaturvalg og de ulike oljene. Det jeg ikke finner noe på er mengde humle som varierer svært mye på de oppskriftene jeg studerer. Jeg håper derfor at en av dere som har gjort dette litt kan hjelpe meg med et tips om et moderat utgangsvolum for mitt første forsøk. Tenker å gå for 1g/L. Spørsmålet mitt da er om dette kan anses som greit for et moderat førsteforsøk, eller om jeg bør gå på med litt mer … (Det vil jo variere mellom humletyper men ønsker å bare være i "ballpark" på første forsøk)
 
Jeg har ett humle i steep/whirlpool spørsmål. Dette har jeg ikke prøvd før. Har lest meg (i hvert fall) litt opp på temperaturvalg og de ulike oljene. Det jeg ikke finner noe på er mengde humle som varierer svært mye på de oppskriftene jeg studerer. Jeg håper derfor at en av dere som har gjort dette litt kan hjelpe meg med et tips om et moderat utgangsvolum for mitt første forsøk. Tenker å gå for 1g/L. Spørsmålet mitt da er om dette kan anses som greit for et moderat førsteforsøk, eller om jeg bør gå på med litt mer … (Det vil jo variere mellom humletyper men ønsker å bare være i "ballpark" på første forsøk)
Det kommer litt an på hva du vil oppnå. Er det første humletilsetning i en NEIPA kan du gå for 3-4 g/l, men er det for å få en anelse humlearoma i et lett øl er 1 g/l et godt utgangspunkt. Pass bare på at temperaturen ikke fyker over 80 grader under WP. Da fordamper de flyktige aromaene fort.
 
Det kommer litt an på hva du vil oppnå. Er det første humletilsetning i en NEIPA kan du gå for 3-4 g/l, men er det for å få en anelse humlearoma i et lett øl er 1 g/l et godt utgangspunkt. Pass bare på at temperaturen ikke fyker over 80 grader under WP. Da fordamper de flyktige aromaene fort.
Takk for fint svar!
 
Tilsetting av amigase. Jeg hadde ikke amigase tilgjengelig på bryggedagen, men får den i posten nå, 4 dager ut i gjæringsforløpet. Er det bare å tilsette nå, eller bør en vente til slutten av gjæringstiden?
 
Tilsetting av amigase. Jeg hadde ikke amigase tilgjengelig på bryggedagen, men får den i posten nå, 4 dager ut i gjæringsforløpet. Er det bare å tilsette nå, eller bør en vente til slutten av gjæringstiden?
Bare å hive det i nå før gjæren ser seg ferdig med jobben og begynner å gå til ro.
 
Jeg har en CIP på veg
NOK 164.93 | Tri Clamp 1.5in. (50.5mm) x Tri Clamp 1.5in.(50.5mm) Tank Rotating CIP Spray Ball Tri Clover Compatible Cleaning Ball
US $19.0 |Tri Clamp 1.5in. (50.5mm) x Tri Clamp 1.5in.(50.5mm) Tank Rotating CIP Spray Ball Tri Clover Compatible Cleaning Ball-in Pipe Fittings from Home Improvement on Aliexpress.com | Alibaba Group
Har du prøvd denne cip-ballen? Billig og ferdig med TC. Er litt urolig for at det vil kreve en ganske kraftig pumpe for å gi nok trykk. Ali selger også en tilsvarende SS brewtech sin Microcip som ikke krever like høyt trykk.
 
Tilbake
Topp