Jeg foretrekker at restvørter renner ut, men skal nå begynne å gjøre begge delerJeg stiller kranen med tuten opp til siden og fyller den med starsan fra spruteflaske etter å ha tatt prøve.
Jeg foretrekker at restvørter renner ut, men skal nå begynne å gjøre begge delerJeg stiller kranen med tuten opp til siden og fyller den med starsan fra spruteflaske etter å ha tatt prøve.
Da trenger du en tappestang (settes på gjæringskarkranen) og en korkepåsetter.Hei! Har bestemt meg for og gå til innkjøp av følgende produkt på olbrygging.no.
Digiboil 35 BIAB Startpakke - Ølbrygging AS
Hva slags tilleggsutstyr vil jeg trenge for og få produktene over på flaske når bryggingen er ferdig?
Edit: Har allerede flasker og kork.
Hei! Har bestemt meg for og gå til innkjøp av følgende produkt på olbrygging.no.
Digiboil 35 BIAB Startpakke - Ølbrygging AS
Hva slags tilleggsutstyr vil jeg trenge for og få produktene over på flaske når bryggingen er ferdig?
Edit: Har allerede flasker og kork.
Så gjæren de solgte kun hadde produksjonsdato i juli. Blir denne gjæren for gammel?
Jeg tror jeg ville fått den i gang før jeg tilsatte den. En liter startervørter; rist som bare det, og vent til det gjærer ordentlig. Halvparten i hver dunk.
edit: Ooops, dette er jo tørrgjær, så den ristinga er vel ikke så nødvendig.
Det er ikke så lett for den, da. Ikke noe oksygen, alkohol, lite mat...kjørte på med 2pk rehydrert US-05 fordelt på to dunker. Stått i 24-timer uten noen endring. Hva kan årsaken være? Det er vel noe sukker igjen som US-05 kan spise opp?
Er det noe lurt å tilsette mer oksygen? Vil det ikke være sjans for oksidering da?Det er ikke så lett for den, da. Ikke noe oksygen, alkohol, lite mat...
Det ville jeg ikke gjort. Sånn det er nå er det øl. Med oksygen blir det ødelagt.Er det noe lurt å tilsette mer oksygen? Vil det ikke være sjans for oksidering da?
Er det da noen man kan gjøre? Bare akseptere den som en søt stout? Hvordan blir det med eventuelle flaskebomber?Det ville jeg ikke gjort. Sånn det er nå er det øl. Med oksygen blir det ødelagt.
Det kan være vanskelig å få til noe. Temperaturøkning, risting og ny gjær er omtrent alt du kan gjøre. Flaskebomber er en potensiell fare, men om du karbonerer litt forsiktig og oppbevarer dem kjølig etter karbonering er det mye som går bra.Er det da noen man kan gjøre? Bare akseptere den som en søt stout? Hvordan blir det med eventuelle flaskebomber?
Tja, det er lovlig gammelt. Sett iallefall en starter på den for å vekke den til liv og få frisk gjær.Så gjæren de solgte kun hadde produksjonsdato i juli. Blir denne gjæren for gammel?
Sent fra min Mi A1 via Tapatalk
1. Ja, det går fint.Et par spørsmål til (håper første bryggedag blir torsdag, om posten vil):
1. Utmesking: det står litt forskjellig rundtom, mitt øl skal meskes på 67° i en time, og så skylling og koking etter oppskriften.
Tar jeg bare maltrøret opp og skyller med 75°etter en time med 67° og så setter på kok?
2. OG/SG, det står OG ca 1.058. Er det da 1.058 som er målet når den kommer opp til kok?
3. Det står også at en kan justere SG før humling, men hvis den er i nærheten er det best å la være. Hva vil i nærheten si?
Det blir nok veldig individuelt, for noen er et par poeng ekstra eller mindre helt uproblematisk, for andre kan det være avgjørende, jeg personlig er ikke så nøye på om ølene mine, de fleste i alle fall, havner en plass mellom 4 og 5%, det som ikke er like morro, for meg, er om jeg får 16 liter til et 19 liters fat eller om en lett humlet lys øl smaker for mye alkohol.Nei, jeg ver ikke avdampingen. Det er en Brewzilla 65L.
Men hva kan regnes som i nærheten på gravitet? Hvor store avvik kan en ha før en ikke er i nærheten? Fryktelig dårlig begrep, samme som et passelig skrujern...