erikraude
Norbrygg-medlem
Jeg har tidligere laga en wee heavy med eikeflis. Det ga et veldig annet eikepreg enn tønna gir, men det var godt. Problemet med det var at det var vrient tidsmessig. Eikepreget holder seg ganske dårlig, så først var det alt for mye, så (etter et par måneder på flaske) var det perfekt, og så blei det mindre og mindre. Men det var veldig godt når det var akkurat passe.@1Morten og @erikraude takk for interessante svar. Det med fat har mange sider.
Det jeg gjør nå er kanskje mer evolusjon enn revolusjon. Jeg tester lagring i noen måneder på eikekuber for å se hva det evt tilfører. Det er jo et eksperiment, og jeg er veldig glad i å teste ting. Dersom det fungerer, så har jeg noe som er lettere å håndtere enn et eikefat. Jeg er klar over at det ikke er det samme, men det er egentlig ikke spørsmålet eller målet, for jeg vet ikke eksakt hva fatlagring på eikefat innebærer smaksmessig. Jeg har googlet en hel masse og har funnet mye informasjon om fatlagring og surøl, som ikke er det jeg er ute etter. Kanskje er eikekuber nettopp det jeg ønsker? Nå skal det testes. Men det er det også ganske lite informasjon om når jeg søker, så derfor spør jeg her.
Når det gjelder voksing, så har jeg funnet en del om det, og ulempen der er at man ikke får eikepreget. Voksen sperrer for det meste. Dessuten er jo de små åpningene i en eiketønne noe som gir utfordring for rengjøring og inspeksjon. Dette er også grunner til at jeg forsøker noe jeg vil ha mer kontroll over først.
Fortsatt tar jeg imot tips om bruk av eikekuber. Planen er at mitt første brygg i år blir en baltisk porter som skal rett på lagring med eik og så blandes i ulike blandingsforhold med et tilsvarende brygg om noen måneder og flaskes.
Om resultatene etterhvert skulle peke meg i den retningen, så blir det kanskje eiketønne senere.