Tråden for dumme spørsmål.

Det nærmer seg mitt første brygg, så de dumme spørsmålene kommer på rekke og rad her, først ut:

i oppskriften til settet mitt (allgrain APA) står det at en skal måle SG daglig på slutten av gjæringen for å se når den er ferdig, gjør folk dette, og i såfall hvordan? Kan vel ikke rote nedi der med hevert hver dag?

Det nærmer seg mitt første brygg, så de dumme spørsmålene kommer på rekke og rad her, først ut:

i oppskriften til settet mitt (allgrain APA) står det at en skal måle SG daglig på slutten av gjæringen for å se når den er ferdig, gjør folk dette, og i såfall hvordan? Kan vel ikke rote nedi der med hevert hver dag?

Hvis du bruker et gjæringskar med kran så slipper du å åpne lokket. Bare å tappe av det som trengs for målingen.

Jeg har en Tilt liggende i karet, som sender SG via bluetooth. Er en forholdsvis dyr løsning, iSpindel gjør tilsvarende til under halvparten av prisen. Tilt koster typisk 1500kr, og er litt knot hvis du ønsker kontinuerlig avlesning uten å gå via mobilen. Hvis man kun bruker den for å sjekke om SG er stabil fungerer den greit. iSpindel gjør stort sett samme, til halv pris (hvis du får kjøpt en ferdigbygd) men over wifi istedet.

Plaato V2 digital gjærlås Kontinuerlig måling av SG og temperatur - BryggSelv

Denne er også et kjekt verktøy, har langt bedre programvare enn Tilt, men kan jo ikke brukes hvis man gjærer under trykk.

Er fordel og ulemper med alle disse automatiserte løsningene. En fordel med disse er at du ser frengangen kjapt, ølet kan f.eks være ferdiggjæret etter noen få dager og ikke to uker som mange kit-oppskrifter går ut fra.

Det greieste er bare å vente til du er ganske sikker på at den er ferdig og så måle et par ganger med litt tid imellom. To ganger på tre dager, for eksempel.

APA blir vel ofte tørrhumlet. Da tar du første måling.
Men hevert er ikke nødvendig, en desinfisert øse gjør jobben.
Vil du ikke bruke kran og heller ikke ta av lokket, så kan du bruke sprøyte
(50-100ml med en liten slangebit), og trekke opp prøven gjennom lokket.
Gummigjennomføringen i lokket behøver ikke trykkes lengre ned enn til underkant av falsen,
da er den enkel å ta bort og du får større hull for slangebiten.
Den holder som regel tett likevel.

Mange har tappekran på gjæringskaret sitt som gjør det enkelt å hente ut prøver. Det er imidlertid ikke nødvendig å måle SG daglig. Det er et ganske utbredt råd som sier at først når SG har vært stabil i 2-3 dager har du nådd FG. I praksis vil jo gjærlåsen din gi en god indikasjon på når gjæringen har opphørt. Men gjæren har også mer arbeid å gjøre etter at den er ferdig med å omdanne sukker til alkohol. Vi kaller dette for en diacetylrest, hvor gjæren også fortærer en del biprodukter fra gjæringsprosessen når den ikke har mere sukker å spise på. I praksis lar vi den derfor ofte stå i minst 2 dager etter at man har nådd FG. Du kan derfor godt vente til gjæringsaktiviteten i gjærlåsen er så godt som opphørt, foreta en SG måling og vente i 2 dager før du tar en ny. Måler du det samme har du nådd FG, og den har også fått seg en anbefalt diacetylrest. Har målingen sunket, venter du 2 dager til og måler igjen.

Jeg bruker gjæringskar uten kran. I starten av bryggekarrieren brygget jeg ganske enkle ales med moderat alkohol basert på mainstream-gjær (i.e. US-05 eller S-04), og med gjæringstemperaturer mellom 16 og 20 grader. Da var det naturlig å anta en forventet gjæringstid på rundt 14 dager. Det man ønsker med å måle SG er å finne ut om den er ferdig med å gjære. Det er mange mulige indikatorer på det, og stabil SG over ca 3 dager er en av dem.

Det jeg gjorde var å måle 3 dager før dagen jeg hadde planlagt å flaske, altså rundt dag 11 dersom jeg regnet med å flaske på dag 14. Så målte jeg igjen samme dag som flasking var planlagt. Om jeg da hadde samme SG, så var gjæringen over, man kalte målingen FG, og flasking kunne gjøres. Om det var avvik, så ville jeg vente noen dager og måle igjen.

Dette er omtrent det jeg fortsatt gjør. Jeg bruker riktignok refraktometer nå for SG-målinger under gjæring, noe som gjør at jeg klarer meg med å hente ut en liten prøve med pipette. For FG og OG bruker jeg både refraktometer og hydrometer, noe jeg føler gir bedre kontroll.

Det er andre indikatorer som man også kan bruke for å bedømme om gjæringen er over. F.eks:
  • Har det sluttet å boble i gjærlåsen? (upålitelig indikator for gjæring, men har det boblet konsistent under gjæringen og det har stoppet, så er det en indikator)
  • Er SG nær eller under oppskriftens estimerte FG?
  • Har gjæret bunnfalt og ølet blitt klart?
  • For ales: Er overflaten på ølet fritt for gjær?
  • Er SG stabil over 3 dager?
  • Er temperaturen den samme i ølet som i rommet/skapet?
Desto flere ja, desto større sannsynlighet for at gjæringen er over. Er man usikker, så er det sjelden noe problem å la ølet stå en ekstra uke (med forbehold ift. tørrhumling og andre litt mer avanserte faktorer).

Når det gjelder diacetyl-rest, så er ikke dette vesentlig for ales (altså overgjæring). Det produseres riktignok diacetyl under gjæring av ales, men nettopp det at man venter i tre dager med stabil SG gjør at denne diacetylen "spises opp" av gjæren.
For undergjærede øl, så gjæres det kaldere, og da tar "alt" lenger tid. Her kan man lese seg opp på diacetyl-rest, som kan være nødvendig. Det er det imidlertid ikke i en APA, som altså er overgjæret. Stabil SG over 3 dager er alt du trenger.

Lykke til!

Sist redigert:
Her var det mange gode (og faktisk sammenfallende) svar, takk!

Da kaster jeg likegodt ut neste, nå er det oksygen jeg lurer på:

Jeg ser for meg at å riste en dunk på 20kg+ er en utfordring for de aller fleste, og i allefall for meg. Er dette: Wort Aerator set Sett for lufting av vørter - BryggSelv
et greit produkt for en nybegynner? Ren oksygen blir jo en hel del dyrere...
400 kr mer for rein oksygen. Jeg ville gått for det.

Jeg ser for meg at å riste en dunk på 20kg+ er en utfordring for de aller fleste, og i allefall for meg. Er dette: Wort Aerator set Sett for lufting av vørter - BryggSelv
Svarer like greit igjen jeg :) … Noen anbefaler denne typen da det er nærmest umulig å få for mye oksygen i vørten. Dersom du kommer til å brygge jevnlig i årene som kommer tror jeg imidlertid ikke at du vil angre på å investere i ren oksygen. Selv har jeg denne løsningen Oksygeneringssett Enkel regulator, med oksygen - BryggSelv.

Jeg skal ikke si noe om hva som er det aller beste, men det skal være helt overkommelig å riste den: Hvis du sitter på gulvet og vugger dunken med ett hjørne/kant på gulvet blir det masse skum uten at det er veldig tungt. Det gir mindre oksygen enn det som skal være optimalt, og som disse settene kan gi, men funker for meg (og mange andre) og er helt gratis. Jeg ville vurdert å vente med oksygenerings-utstyr til du har brygget i hvert fall en gang, siden det er enda en ting til å kjøpe, finne ut av og desinfisere.

Finner ikke no info om januar slippet, pleier jo være første fredag i måneden
Er det kanskje ikke før neste fredag?

Her er du inne på noe av det jeg er dårligst på. Jeg har basert meg på "plasking", altså at vørteren plasker ned i gjæringskaret når jeg overfører den nedkjølte vørteren. Det har gått greit i de snart 4 årene jeg har drevet på.

Nå har jeg likevel innsett at dette er en upålitelig metode, og jeg kjøpte derfor et slikt sett som du har lenket til. Jeg har ikke testet det ennå, så her er jeg like mye nybegynner som deg.

Jeg er skeptisk til å oppbevare ren oksygen i huset, siden det er ekstremt brennbart. Men det går jo greit for de fleste andre, så det er sikkert det beste valget, gitt at du er nøye med hvordan det oppbevares.

Til slutt: De fleste er enige om at dersom man bruker tørrgjær, så er oksygen litt mindre kritisk enn om du bruker fersk gjær.

Det jeg er helt sikker på er:
  • Det blir øl, både med og uten oksygeneringsutstyr.
  • Det første ølet du brygger blir ikke det beste, uansett om du har oksygeneringsutstyr eller ikke.
Lykke til!

NB: Du må lære deg å like rengjøring. Renslighet er kanskje den viktigste delen av ølbryggingen.

NB2: Om 20+ liter blir mye, så kan du etterhvert vurdere å skalere og lage egne oppskrifter på sikt. Det er morsomt og utfordrende og så får du akkurat så mye øl som du ønsker. Litt billigere blir det som regel også å kjøpe ingredienser på sikt, sammenlignet med ferdigpakkede sett. Sett bare av plass i fryseren til halvfulle humleposer.

Hvis du bruker et gjæringskar med kran så slipper du å åpne lokket. Bare å tappe av det som trengs for målingen.

Jeg har en Tilt liggende i karet, som sender SG via bluetooth. Er en forholdsvis dyr løsning, iSpindel gjør tilsvarende til under halvparten av prisen. Tilt koster typisk 1500kr, og er litt knot hvis du ønsker kontinuerlig avlesning uten å gå via mobilen. Hvis man kun bruker den for å sjekke om SG er stabil fungerer den greit. iSpindel gjør stort sett samme, til halv pris (hvis du får kjøpt en ferdigbygd) men over wifi istedet.

Plaato V2 digital gjærlås Kontinuerlig måling av SG og temperatur - BryggSelv

Denne er også et kjekt verktøy, har langt bedre programvare enn Tilt, men kan jo ikke brukes hvis man gjærer under trykk.

Er fordel og ulemper med alle disse automatiserte løsningene. En fordel med disse er at du ser frengangen kjapt, ølet kan f.eks være ferdiggjæret etter noen få dager og ikke to uker som mange kit-oppskrifter går ut fra.

Jeg bestilte likegodt en Ispindel, så får jeg litt lunk i loddestasjonen etter gammelt :D

Et spørsmål til som jeg virkelig føler er dumt:
I allgrain APA kitet jeg har kjøpt American Pale ale allgrain ølsett - Allgrain ølsett - Ølbrygging - Ølbrygging AS
følger det med tre poser humle, én cluster som skal tilsettes en time før kokeslutt, én cascade som skal tilsettes 5min før kokeslutt og én til med cascade, og her kommer spørsmålet; den skal tilsettes 0min før kokeslutt. Skal den da kun være i vørteren under avkjølingen?

Et spørsmål til som jeg virkelig føler er dumt:
I allgrain APA kitet jeg har kjøpt American Pale ale allgrain ølsett - Allgrain ølsett - Ølbrygging - Ølbrygging AS
følger det med tre poser humle, én cluster som skal tilsettes en time før kokeslutt, én cascade som skal tilsettes 5min før kokeslutt og én til med cascade, og her kommer spørsmålet; den skal tilsettes 0min før kokeslutt. Skal den da kun være i vørteren under avkjølingen?
Ja. Men dette er altså finpussing av smak og aroma! Om du glemmer denne, eller den ligger i et kvarter i koken blir det fortsatt øl, bare litt bitrere eller annen smak. Husk å drikke (god) øl mens du brygger.

Sent fra min HUAWEI TIT-L01 via Tapatalk

Jeg vil faktisk gi det motsatte rådet. Altså ikke å drikke vondt øl mens du brygger, men ikke drikke alkohol i det hele tatt - i alle fall ikke begynne før helt mot slutten.

I tillegg til å bruke sjekklister, er det mitt beste råd med tanke på den praktiske bryggeprosessen.

Kaffi heile bryggedagen [emoji106]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp