Tråden for dumme spørsmål.

Her var det mange gode (og faktisk sammenfallende) svar, takk!

Da kaster jeg likegodt ut neste, nå er det oksygen jeg lurer på:

Jeg ser for meg at å riste en dunk på 20kg+ er en utfordring for de aller fleste, og i allefall for meg. Er dette: Wort Aerator set Sett for lufting av vørter - BryggSelv
et greit produkt for en nybegynner? Ren oksygen blir jo en hel del dyrere...

Skal du løfte og riste, blir det tungt, ja. Men du bikker bare den stående bøtta opp på kant og rister i vei, fram og tilbake. Krever lite kraft, og fungerer fint. Det er riktignok begrensa hvor mye oksygen du kan få inn i vørteren ved risting, men jeg mener at det ofte vil være nok. Behovet avhenger av hvor sterkt øl du brygger, og av gjærens tilstand.

Bruker du tørrgjær, mener både Lallemand og Fermentis at du ikke trenger belufting i det hele tatt. Gjæren er fra produsenten utstyrt med rikelige forråd av de stoffene - steroler og lipider, som er råvarer for å bygge opp cellemembranen - den bruker oksygen til å lage. Det viktige er ikke å belufte vørteren, men å bruke nok gjær.

Det samme vil gjelde om du bruker ferskgjær, og behandler den riktig. Setter du en starter på magnetrører, vil den få tilført oksygen kontinuerlig, og dermed være klar til jobb med gode forråd av steroler og lipider. Det holder antakelig om du setter en starter som du rister jevnlig, også.

Det er særlig når du gjenbruker gjær fra et brygg at du trenger mye oksygen; da vil gjæren som regel være nokså tom for disse stoffene, og må ha oksygen for å bygge dem opp igjen. Du vil også ha et større behov for å få tilført oksygen om du brygger virkelig sterkt øl - da skal du gjerne tilføre en ekstra runde etter et halvt døgn.

Om du virkelig trenger oksygen, vil det beluftningssettet du overveier, ikke gi deg nok uansett. Så som andre har sagt; et oksygensett er en mye bedre løsning. Men jeg ville sett det an.
 
Jepp, brent meg på det noen ganger. Fader, så fort man begynner å kutte hjørner med en øl eller to innabords.

Det er jaggu vanskelig nok å unngå bryggertabbene i edru tilstand:p! Som å ufrivillig måtte flytte ei sein humletlsetning til wp, f.eks.:(. Eller å glemme å skru av varmen => "..det var da faen så treigt denne nedkjølinga går!" Eller å glemme å sette timeren på plata, sånn at det slutter å koke på et tidspunkt (mens du sitter og drikker kaffe).

Nei, totalavhold under brygging er nok å anbefale. Vi omgås jo dessuten både syrer og varm væske - og kanskje etsende vaskemidler, også.
 
Jeg satte et øl (stout med MJ15) til gjæring i boden i kjelleren og temperaturen datt til 15 grader (burde egentlig ligge på 18-19). Den skal etter min oppskrift stoppe på 1.011 og har stoppet på 1.1020. Har tatt den opp i 20-22 graders rom men har ikke skjedd noe på en dag, kan jeg tilsette mer gjær for å få fart på den igjen?
 
Jeg satte et øl (stout med MJ15) til gjæring i boden i kjelleren og temperaturen datt til 15 grader (burde egentlig ligge på 18-19). Den skal etter min oppskrift stoppe på 1.011 og har stoppet på 1.1020. Har tatt den opp i 20-22 graders rom men har ikke skjedd noe på en dag, kan jeg tilsette mer gjær for å få fart på den igjen?

Prøv å få gjæren opp i suspensjon igjen. Få satt ølet i dunken i rotasjon; det skulle ordne det.

Hva var OG og mesketemperatur?
 
Jeg satte et øl (stout med MJ15) til gjæring i boden i kjelleren og temperaturen datt til 15 grader (burde egentlig ligge på 18-19). Den skal etter min oppskrift stoppe på 1.011 og har stoppet på 1.1020. Har tatt den opp i 20-22 graders rom men har ikke skjedd noe på en dag, kan jeg tilsette mer gjær for å få fart på den igjen?
Det er den gjæren med lavest attenuasjon av alle som selges i Norge, tror jeg. Internettet er fullt av sørgelige historier, om du googler den. Tilsett en mer sprelsk gjær om du tenker at den skal ned til 1011.
 
Skal du løfte og riste, blir det tungt, ja. Men du bikker bare den stående bøtta opp på kant og rister i vei, fram og tilbake. Krever lite kraft, og fungerer fint. Det er riktignok begrensa hvor mye oksygen du kan få inn i vørteren ved risting, men jeg mener at det ofte vil være nok. Behovet avhenger av hvor sterkt øl du brygger, og av gjærens tilstand.

Bruker du tørrgjær, mener både Lallemand og Fermentis at du ikke trenger belufting i det hele tatt. Gjæren er fra produsenten utstyrt med rikelige forråd av de stoffene - steroler og lipider, som er råvarer for å bygge opp cellemembranen - den bruker oksygen til å lage. Det viktige er ikke å belufte vørteren, men å bruke nok gjær.

Det samme vil gjelde om du bruker ferskgjær, og behandler den riktig. Setter du en starter på magnetrører, vil den få tilført oksygen kontinuerlig, og dermed være klar til jobb med gode forråd av steroler og lipider. Det holder antakelig om du setter en starter som du rister jevnlig, også.

Det er særlig når du gjenbruker gjær fra et brygg at du trenger mye oksygen; da vil gjæren som regel være nokså tom for disse stoffene, og må ha oksygen for å bygge dem opp igjen. Du vil også ha et større behov for å få tilført oksygen om du brygger virkelig sterkt øl - da skal du gjerne tilføre en ekstra runde etter et halvt døgn.

Om du virkelig trenger oksygen, vil det beluftningssettet du overveier, ikke gi deg nok uansett. Så som andre har sagt; et oksygensett er en mye bedre løsning. Men jeg ville sett det an.
Kanskje litt bort fra emne, men når man rister, har du merket noe negativt ved å skvulpe ølet
opp i den super bitre krausenringen?
 
Kanskje litt bort fra emne, men når man rister, har du merket noe negativt ved å skvulpe ølet
opp i den super bitre krausenringen?

Det er vel vanskelig å si hverken nei eller ja dersom spørsmålet dreier seg om hvorvidt det er risikofritt å gjøre det:). Stort sett sitter den godt fast, så jeg tror ikke det har noen betydning.
 
ble litt "risting" på vei opp fra boden.
OG var 1.050 og mesketemp på 65

Du bør i alle fall få bedre utgjæring med de tallene der, ja.

Ristinga på vei opp betyr nok mindre. Du bør få opp temperaturen først, og så riste. Ved den lavere temperaturen vil vel gjæren bare legge seg til ro igjen.
 
Det er vel vanskelig å si hverken nei eller ja dersom spørsmålet dreier seg om hvorvidt det er risikofritt å gjøre det:). Stort sett sitter den godt fast, så jeg tror ikke det har noen betydning.
Hmmm, den White ipa'en min har stått på 1.016 i 3 dager nå å vurderte å gjøre et forsøk på å vugge litt, men leser at T-58 kan være en slappfisk og rett å slett bare gått å lagt seg for godto_O Fermentis sier 70% utgjæring, jeg har 65%, kanskje ikke vits å gjøre noe?
 
Hmmm, den White ipa'en min har stått på 1.016 i 3 dager nå å vurderte å gjøre et forsøk på å vugge litt, men leser at T-58 kan være en slappfisk og rett å slett bare gått å lagt seg for godto_O Fermentis sier 70% utgjæring, jeg har 65%, kanskje ikke vits å gjøre noe?

Har opplevd det der med t-58 en gang for lenge siden. Jeg ville satt opp varmen (hvis du har noe å gå på, da), og prøvd å få gjæren opp i suspensjon igjen. Disse belgierne gjør jo mye rart, også. Tar pauser og er sære:).
 
Har opplevd det der med t-58 en gang for lenge siden. Jeg ville satt opp varmen (hvis du har noe å gå på, da), og prøvd å få gjæren opp i suspensjon igjen. Disse belgierne gjør jo mye rart, også. Tar pauser og er sære:).
Ja riktig, kanskje bare vente litt i første omgang da, har bare stått ei uke, og jeg har allerede prøvd å øke temp opp til 20 så hadde egentlig ikke lyst å øke den no mer, men da er jeg litt klokere, mange takk :)
 
Ja riktig, kanskje bare vente litt i første omgang da, har bare stått ei uke, og jeg har allerede prøvd å øke temp opp til 20 så hadde egentlig ikke lyst å øke den no mer, men da er jeg litt klokere, mange takk :)

Hvis du bare er på 20, kan du godt gå opp noen grader. Og når du er så langt nede som 1.020, så er det ikke så farlig om det blir litt varmt, heller. Mine belgiere står gjerne på 25 grader ei god stund i siste del av prosessen.
 
Hvis du bare er på 20, kan du godt gå opp noen grader. Og når du er så langt nede som 1.020, så er det ikke så farlig om det blir litt varmt, heller. Mine belgiere står gjerne på 25 grader ei god stund i siste del av prosessen.
Kult, bare leste på fermentis at det var 16 til 20 pluss at jeg har en cream ale med US-05 i samme skapet, men den er jo ferdig utgjæra, stått på 1.008 i 5 dager så er kanskje ikke noe problem at den heller får 22 grader nå?
 
Du bør i alle fall få bedre utgjæring med de tallene der, ja.

Ristinga på vei opp betyr nok mindre. Du bør få opp temperaturen først, og så riste. Ved den lavere temperaturen vil vel gjæren bare legge seg til ro igjen.

hadde 15g av samme gjær som jeg fordelte på 45l for å se om det kunne starte igjen. Temperaturen var 19 grader ved pitch i dag tidlig og det har skjedd lite siden da. Er ikke gjæringa i gang i løpet av morgendagen blir det vel en pakke med us-05 i hvert av karrene.
 
hadde 15g av samme gjær som jeg fordelte på 45l for å se om det kunne starte igjen. Temperaturen var 19 grader ved pitch i dag tidlig og det har skjedd lite siden da. Er ikke gjæringa i gang i løpet av morgendagen blir det vel en pakke med us-05 i hvert av karrene.

Jeg tror jeg ville fått den i gang før jeg tilsatte den. En liter startervørter; rist som bare det, og vent til det gjærer ordentlig. Halvparten i hver dunk.

edit: Ooops, dette er jo tørrgjær, så den ristinga er vel ikke så nødvendig.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp