Det nærmer seg mitt første brygg, så de dumme spørsmålene kommer på rekke og rad her, først ut:
i oppskriften til settet mitt (allgrain APA) står det at en skal måle SG daglig på slutten av gjæringen for å se når den er ferdig, gjør folk dette, og i såfall hvordan? Kan vel ikke rote nedi der med hevert hver dag?
Jeg bruker gjæringskar uten kran. I starten av bryggekarrieren brygget jeg ganske enkle ales med moderat alkohol basert på mainstream-gjær (i.e. US-05 eller S-04), og med gjæringstemperaturer mellom 16 og 20 grader. Da var det naturlig å anta en forventet gjæringstid på rundt 14 dager. Det man ønsker med å måle SG er å finne ut om den er ferdig med å gjære. Det er mange mulige indikatorer på det, og
stabil SG over ca 3 dager er en av dem.
Det jeg gjorde var å måle 3 dager før dagen jeg hadde planlagt å flaske, altså rundt dag 11 dersom jeg regnet med å flaske på dag 14. Så målte jeg igjen samme dag som flasking var planlagt. Om jeg da hadde samme SG, så var gjæringen over, man kalte målingen FG, og flasking kunne gjøres. Om det var avvik, så ville jeg vente noen dager og måle igjen.
Dette er omtrent det jeg fortsatt gjør. Jeg bruker riktignok refraktometer nå for SG-målinger under gjæring, noe som gjør at jeg klarer meg med å hente ut en liten prøve med pipette. For FG og OG bruker jeg både refraktometer og hydrometer, noe jeg føler gir bedre kontroll.
Det er andre indikatorer som man også kan bruke for å bedømme om gjæringen er over. F.eks:
- Har det sluttet å boble i gjærlåsen? (upålitelig indikator for gjæring, men har det boblet konsistent under gjæringen og det har stoppet, så er det en indikator)
- Er SG nær eller under oppskriftens estimerte FG?
- Har gjæret bunnfalt og ølet blitt klart?
- For ales: Er overflaten på ølet fritt for gjær?
- Er SG stabil over 3 dager?
- Er temperaturen den samme i ølet som i rommet/skapet?
Desto flere ja, desto større sannsynlighet for at gjæringen er over. Er man usikker, så er det sjelden noe problem å la ølet stå en ekstra uke (med forbehold ift. tørrhumling og andre litt mer avanserte faktorer).
Når det gjelder diacetyl-rest, så er ikke dette vesentlig for ales (altså overgjæring). Det produseres riktignok diacetyl under gjæring av ales, men nettopp det at man venter i tre dager med stabil SG gjør at denne diacetylen "spises opp" av gjæren.
For undergjærede øl, så gjæres det kaldere, og da tar "alt" lenger tid. Her kan man lese seg opp på diacetyl-rest, som kan være nødvendig. Det er det imidlertid ikke i en APA, som altså er overgjæret. Stabil SG over 3 dager er alt du trenger.
Lykke til!