Bør jo holde et halvt års tid, så det er ingen bråhast. Det er gjerne humlearomaen som gir seg først, og derfor har gjerne en del tørrhumlede IPAer ganske kort best før-dato. En pils kan jo også kalles lager og så lenge den lagres kjølig så holder den lenge, og de første ukene blir den gjerne bare bedre og bedre. I den grad man kan lagre vekk usmaker så tenker jeg at en pils eller annen lys øl bare har godt av minst to måneders lagring.Når er en hjemmebrygget pils på sitt beste, før kvaliteten avtar? Har brygget en pils som har stått over 6 uker på flaske, og begynner å ligne på en god pils. Når skal man invitere på fest?
Når er en hjemmebrygget pils på sitt beste, før kvaliteten avtar? Har brygget en pils som har stått over 6 uker på flaske, og begynner å ligne på en god pils. Når skal man invitere på fest?
Da gjelder det samme som alltid. Man må "bare" sørge for å brygge regelmessig nok.. [emoji85] Spørsmål er da hva som er vanskeligst å få til, brygging eller lagring...En godt laget øl er vanligvis best når du kommer til siste flasken
En pils bør lagres mørkt på 2 ℃ i 2 mnd (etter karbonering), men det er det vanskelig å få til ...
4kg flaske, regulatoren har målt ca 50 bar siden den ble kjøpt, etter å ha koblet på 2 fat i dag ser den sånn ut(se bildet) er det riktig å anta at jeg må fylle CO2 flasken nå?
Vis vedlegget 45854
Det er ganske tungvindt, hos meg, å skru av regulatoren å få veid flaska. Så det er ingen indikator på at det begynner å bli tomt altså?Nei. Du kan veie flasken for å vite hvor mye som er igjen. Er nåla på 0 er det helt tomt/null trykk.
Sent from my iPhone using Tapatalk
4kg flaske, regulatoren har målt ca 50 bar siden den ble kjøpt, etter å ha koblet på 2 fat i dag ser den sånn ut(se bildet) er det riktig å anta at jeg må fylle CO2 flasken nå?
Vis vedlegget 45854
Du har ikkje såtte flaska kaldt samtidig tilfeldigvis?Det er ganske tungvindt, hos meg, å skru av regulatorenffor å få veid flaska. Så det er ingen indikator på at det begynner å bli tomt altså?
Tare er vekt av tom flaske. Så spørst om du må få tak i litt Co2Nei, flaska står utenfor kjøleskapet i romtemperatur. Fikk koblet av, her var det mange tall gitt:
8,64kg
6,75kg (kan være 3,75kg)
Er det full og tom?
Edit: det kan ikke stemme for flaska veier 8,949kg
Vis vedlegget 45855
Ja da har jeg ca 300 gram, hvor mye går det på å karbonere 2 19L fat, sånn ca.?Tare er vekt av tom flaske. Så spørst om du må få tak i litt Co2![]()
Vol CO2 x 1,96 x 19LJa da har jeg ca 300 gram, hvor mye går det på å karbonere 2 19L fat, sånn ca.?
Bah, får vel kaste meg i bilen daVol CO2 x 1,96 x 19L
Var det som ante meg, nåvel, oppi det hele så hadde jeg flaks. Jeg fatet 2 øl og begge fatene ble fylt med starsan og dyttet ut med gass, fikk kobla de på og satt trykk før jeg la merke til at nåla hadde rørt seg. Etter at jeg bestemte meg for å koble av flaska og dra å fylle åpnet jeg ventilen og det var ikke mer en en gode 10-15 sekunder og den var tom. Kjedelig om det hadde skjedd mitt i fatingaEn tommelfingerregel er at manometeret viser 50 så lenge det er komprimert (les: flytende) CO2 i flaska. Etter det synker det raskt da ‘hele’ volumet da er gass.
Dvs. når det synker under 50, bør du ha en reserveflaske, eller starte prosess med fylling![]()