Tråden for dumme spørsmål.

Kjører på med dumme spørsmål jeg...

På pakken til US-05 står det at en pakke (11,5g) holder til "20-30 liter vørter". Men dersom man tar utgangspunkt i "pitching rate" de oppgir i data-arkene sine konkluderer man enkelt med at man behøver ca 4 pakker.

Brewfather sin "pitch rate calculator" (0.75) sier også det samme; brygget mitt (OG 1.056) krever 517 milliarder celler (40 gram) av US-05.

Hvorfor skriver de 1 pakke = 20-30 liter når deres egne kalkulasjoner (samt 3-part) sier at man må doble det som står på pakka?

Og ja; jeg bestilte to pakker US-05 og ikke fire... :) Bør jeg skaffe to pakker ekstra og gå for 4? (50 liter til gjæringskaret).
Jeg bruker 2 pakker på 20 liter, ikke fordi jeg tror det er nødvendig, men fordi jeg vet at alt hjemmebrygg har en viss % av villgjær og bakterier, jeg tenker derfor at jo raskere min valgte gjær får fotfeste jo mindre sjans er det for annet rusk å etablere seg :)
 
Når er en hjemmebrygget pils på sitt beste, før kvaliteten avtar? Har brygget en pils som har stått over 6 uker på flaske, og begynner å ligne på en god pils. Når skal man invitere på fest?
 
Når er en hjemmebrygget pils på sitt beste, før kvaliteten avtar? Har brygget en pils som har stått over 6 uker på flaske, og begynner å ligne på en god pils. Når skal man invitere på fest?
Bør jo holde et halvt års tid, så det er ingen bråhast. Det er gjerne humlearomaen som gir seg først, og derfor har gjerne en del tørrhumlede IPAer ganske kort best før-dato. En pils kan jo også kalles lager og så lenge den lagres kjølig så holder den lenge, og de første ukene blir den gjerne bare bedre og bedre. I den grad man kan lagre vekk usmaker så tenker jeg at en pils eller annen lys øl bare har godt av minst to måneders lagring.
 
Når er en hjemmebrygget pils på sitt beste, før kvaliteten avtar? Har brygget en pils som har stått over 6 uker på flaske, og begynner å ligne på en god pils. Når skal man invitere på fest?

En godt laget øl er vanligvis best når du kommer til siste flasken :)
En pils bør lagres mørkt på 2 ℃ i 2 mnd (etter karbonering), men det er det vanskelig å få til ...
 
En godt laget øl er vanligvis best når du kommer til siste flasken :)
En pils bør lagres mørkt på 2 ℃ i 2 mnd (etter karbonering), men det er det vanskelig å få til ...
Da gjelder det samme som alltid. Man må "bare" sørge for å brygge regelmessig nok.. [emoji85] Spørsmål er da hva som er vanskeligst å få til, brygging eller lagring...
 
Tenkte lage oppskriften på bildet med appelsinskall fra økologiske appelsiner.

Har surt/søtt skall fra bryggebutikk noe for seg?
 

Vedlegg

  • Screenshot_20200707-214423_Facebook.jpg
    Screenshot_20200707-214423_Facebook.jpg
    333,8 KB · Sett: 31
4kg flaske, regulatoren har målt ca 50 bar siden den ble kjøpt, etter å ha koblet på 2 fat i dag ser den sånn ut(se bildet) er det riktig å anta at jeg må fylle CO2 flasken nå?

received_1391557781055229.jpeg
 
4kg flaske, regulatoren har målt ca 50 bar siden den ble kjøpt, etter å ha koblet på 2 fat i dag ser den sånn ut(se bildet) er det riktig å anta at jeg må fylle CO2 flasken nå?

Vis vedlegget 45854

Nei. Du kan veie flasken for å vite hvor mye som er igjen. Er nåla på 0 er det helt tomt/null trykk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nei. Du kan veie flasken for å vite hvor mye som er igjen. Er nåla på 0 er det helt tomt/null trykk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er ganske tungvindt, hos meg, å skru av regulatoren å få veid flaska. Så det er ingen indikator på at det begynner å bli tomt altså?
 
Sist redigert:
En tommelfingerregel er at manometeret viser 50 så lenge det er komprimert (les: flytende) CO2 i flaska. Etter det synker det raskt da ‘hele’ volumet da er gass.
Dvs. når det synker under 50, bør du ha en reserveflaske, eller starte prosess med fylling :)
 
En tommelfingerregel er at manometeret viser 50 så lenge det er komprimert (les: flytende) CO2 i flaska. Etter det synker det raskt da ‘hele’ volumet da er gass.
Dvs. når det synker under 50, bør du ha en reserveflaske, eller starte prosess med fylling :)
Var det som ante meg, nåvel, oppi det hele så hadde jeg flaks. Jeg fatet 2 øl og begge fatene ble fylt med starsan og dyttet ut med gass, fikk kobla de på og satt trykk før jeg la merke til at nåla hadde rørt seg. Etter at jeg bestemte meg for å koble av flaska og dra å fylle åpnet jeg ventilen og det var ikke mer en en gode 10-15 sekunder og den var tom. Kjedelig om det hadde skjedd mitt i fatinga :D
 
Er gjæren min infisert?

Jeg satte en starter for noen dager siden, som har stått to dager i kjøleskap, da jeg dekanterte ølet så jeg at gjærkaken hadde flere "klumper" som kunne minne om mugg, men de hadde ca samme farge som gjæren og gjærkaken var vanskelig å løse opp i resten av ølet, det ble mye klumper type gammel melk.

Gjæren er WLP028 og dette er starter nr to, og restene av første starter var satt på kjøling 13/3-20, den så helt fin ut da jeg satte den i helga, men luktet litt mye gjær...

Er det vært å hive dette i et brygg i morgen, eller bør jeg skaffe ny gjær?

418E80CB-8403-4834-ABB5-5FFF10337C2E.jpeg 5249115E-609B-4CA4-97D4-18D1E017F6E6.jpeg
 
Tilbake
Topp