Tråden for dumme spørsmål.

Har konkludert med at det var stormgjæring som trakk temperaturen opp fra 20c til 25c i går. STC står innstilt på 20C og siden i morges har både STC, Tilt og BrewBucket-termometeret vist 19-20 grader.

IMG_1879.jpg
IMG_5349.jpg

Har konkludert med at det var stormgjæring som trakk temperaturen opp fra 20c til 25c i går. STC står innstilt på 20C og siden i morges har både STC, Tilt og BrewBucket-termometeret vist 19-20 grader.

Vis vedlegget 45887
Vis vedlegget 45888
Men hvis kjøleskapet ditt ikke klarer å ta unna for stormgjæringa er det noe alvorlig gæærnt. Det burde jo kunne ta temperaturen i omgivelsene ned til omtrent null, og da bør ikke ølet klare å holde 25 grader over omgivelsene.

Men hvis kjøleskapet ditt ikke klarer å ta unna for stormgjæringa er det noe alvorlig gæærnt. Det burde jo kunne ta temperaturen i omgivelsene ned til omtrent null, og da bør ikke ølet klare å holde 25 grader over omgivelsene.

Temperaturen steg fra 20C til 25C på 4 timer. Deretter sank den til 20C i løpet av de påfølgende 3 timene.

Med et volum på 40-50 liter er det ganske mye treghet ("inertia"), og med kjølekapasitet på 500(?) watt vil nedkjølingen etter en kraftig temperatur-boost ta noe tid... Mulig rett og slett kjøleskapet ikke er kraftig nok (det er et gammelt og slitent ett), men det finner jeg nok ut når jeg skal kjøre CC (vil da se hvor lang tid det bruker på å få vørteren fra 20 -> 2-3C)...

Jeg får den typen svingninger dersom jeg kjører STC-1000 på ambient (luft) i kjøleskapet, og logger temp i thermowell.
Dersom jeg kjører STC i thermowell / isolert på gjæringskar, får jeg ingen svingninger

For øvrig skjønner jeg ikke at folk kobler til varmekilde dersom ønsket gjæringstemperatur er lavere enn romtemperatur. Det eneste du oppnår med det er yoyo-oppførsel der kjøle- og varmekilde kjemper mot hverandre. Bruk kun den ene, og la ambient temperature være "motpart'.

For øvrig skjønner jeg ikke at folk kobler til varmekilde dersom ønsket gjæringstemperatur er lavere enn romtemperatur. Det eneste du oppnår med det er yoyo-oppførsel der kjøle- og varmekilde kjemper mot hverandre. Bruk kun den ene, og la ambient temperature være "motpart'.
Det er også min metode. Og med trykk er ikke 10-12C nødvendig temp for lagergjær

Skal sette inn vannprofil på Brewfather, og har funnet verdiene fra kommunens hjemmeside. Noen som kan hjelpe meg å tolke/oversette slik at jeg får riktige verdier inn i Brewfather? Her er verdiene jeg kan endre i Brewfather;

Calcium Ca+2 - ppm=
Magnesium Mg+2 - ppm=
Sodium Na+ - ppm=

Chloride CI - ppm=
Sulfate SO4-2 - ppm=
Bicarbonate HCO3 - ppm=

Her er utdraget fra kommunen;

vannprofil.JPG

Skal sette inn vannprofil på Brewfather, og har funnet verdiene fra kommunens hjemmeside. Noen som kan hjelpe meg å tolke/oversette slik at jeg får riktige verdier inn i Brewfather? Her er verdiene jeg kan endre i Brewfather;
Med mindre du har egen brønn, så kan du ganske sikkert bruke "default" profilen i Brewfather. Hvis du vil ha dette presist, så kan du sende en e-post til kommunen og be om talla.

Calcium Ca+2 - ppm=
Magnesium Mg+2 - ppm=
Sodium Na+ - ppm=

Chloride CI - ppm=
Sulfate SO4-2 - ppm=
Bicarbonate HCO3 - ppm=

Vis vedlegget 45893
Eneste som er oppgitt der er mg/l Kalsium på linjen hvor det står Kalk - dette samsvarer også med hardhet 2.4 grader dH. mg/l = ppm så det blir 17 på første linje. Siden denne verdien er omtrent lik, og det er bløtt vann, kan du som Steinar Huneide sier sikkert bare bruke default profilen i Brewfather.

Tillegg: Ev. spørre kommunen om verdier for Magnesium, Natrium, Klor, Sulfat og Alkalitet.

Calcium Ca+2 - ppm=
Magnesium Mg+2 - ppm=
Sodium Na+ - ppm=

Chloride CI - ppm=
Sulfate SO4-2 - ppm=
Bicarbonate HCO3 - ppm=

Vis vedlegget 45893

Kalsiumkarbonat (kalk) gir 2 deler kalsium og 3 deler karbonat når det løses opp. Og siden det stort sett ikke finnes andre kilder til kalsium i Norge enn kalk, kan du regne med at du har 17/2 x 3 = 25,5 ppm (mg/L) karbonat. (+ en antakelig minimal mengde fra magnesiumkarbonat)

Mengdene av de andre stoffene er ganske sikkert så små at du like gjerne kan sette dem til 0. Og innholdet av kalsium og karbonat er heller ikke så store at de i praksis spiller noen rolle. Så hvis default-settingen er 0 for alle stoffene, kunne du egentlig gjerne, som @Steinar Huneide sier, bruke den.

Kalsiumkarbonat (kalk) gir 2 deler kalsium og 3 deler karbonat når det løses opp. Og siden det stort sett ikke finnes andre kilder til kalsium i Norge enn kalk, kan du regne med at du har 17/2 x 3 = 25,5 ppm (mg/L) karbonat. (+ en antakelig minimal mengde fra magnesiumkarbonat)

Mengdene av de andre stoffene er ganske sikkert så små at du like gjerne kan sette dem til 0. Og innholdet av kalsium og karbonat er heller ikke så store at de i praksis spiller noen rolle. Så hvis default-settingen er 0 for alle stoffene, kunne du egentlig gjerne, som @Steinar Huneide sier, bruke den.

Teskje; da mener du at dette kan føres inn på "Bicarbonate HCO3" i brewfather, ja?

Har uansett smelt i vei en epost til kommunen nå for å høre om de eventuelt har verdiene på det som ikke er opplyst, så får vi se :)

har en liten slant med WLP400 jeg trenger å få dyrket opp, reiser bort i helgen, så da blir den stående å spinne til søndag ettermiddag.
noe problem å kjøre magnetrører i overkant av 48 timer?

Da har jeg allerede fått svar med en prøve tatt for et par uker siden, analysert av SINTEF.

Nå var det vel ikke så mye der som faktisk var relevant, som kanskje betyr at verdiene er så små i utgangspunktet at det ikke er relevant for en analyse? Ellers legger jeg merke til at PH var 0,5 høyere i analysen enn hva det var opplyst på hjemmesidene til kommunen, samt at kalsiumnivået var 9, og ikke 17 som det sto opplyst på hjemmesiden. Med Finn's metode vil vel også bikarbonat endres til 13,5.

Dette er helt nytt for meg, så jeg aner ikke om verdiene allerede er såpass smått at det strengt tatt ikke utgjør så store forskjeller?

Ser alkalitet opplyses til 0,24 mmol/L - hva betyr det? vannanalyse.JPG

har en liten slant med WLP400 jeg trenger å få dyrket opp, reiser bort i helgen, så da blir den stående å spinne til søndag ettermiddag.
noe problem å kjøre magnetrører i overkant av 48 timer?

Det er ikke optimalt, men vil fungere. Dersom du kan spinne den i 10-12 t, og så sette den i romtemp., hadde jeg valgt det

24 ppm, eller 24 mg/l. Om jeg ikke husker feil må du gange mmol/l med 61 for å få mg/l karbonat (HCO3). Her blir det altså 0,24 x 61 = 14,64. Og det passer ganske bra med 9mg/l kalsium, om vi forutsetter en liten mengde fra magnesiumkarbonat også.

Takk!
da fikses det med noe smarte stikkontakter før jeg drar i dag =)

Hadde en mistanke om at det ble litt vel lenge.

Det kommer egentlig litt an på hvor liten slanten din er i forhold til den mengden vørter du tenker å sette starteren på, og ikke minst på hvor frisk den slanten er. I verste (beste?) fall vil du kanskje trenge 48 timer for å få den ferdig.

Temperatur er også en faktor. Setter du den litt kjølig, går det langsommere.

Bare for å gjøre det litt vanskelig for deg:p.

Tilbake
Topp