BlindMission
Norbrygg-medlem
Det har jeg også gjort en gang, ja...Eller å sette kjøleskap kontakten i heater output på itc..
Det har jeg også gjort en gang, ja...Eller å sette kjøleskap kontakten i heater output på itc..
Men hvis kjøleskapet ditt ikke klarer å ta unna for stormgjæringa er det noe alvorlig gæærnt. Det burde jo kunne ta temperaturen i omgivelsene ned til omtrent null, og da bør ikke ølet klare å holde 25 grader over omgivelsene.Har konkludert med at det var stormgjæring som trakk temperaturen opp fra 20c til 25c i går. STC står innstilt på 20C og siden i morges har både STC, Tilt og BrewBucket-termometeret vist 19-20 grader.
Vis vedlegget 45887
Vis vedlegget 45888
Men hvis kjøleskapet ditt ikke klarer å ta unna for stormgjæringa er det noe alvorlig gæærnt. Det burde jo kunne ta temperaturen i omgivelsene ned til omtrent null, og da bør ikke ølet klare å holde 25 grader over omgivelsene.
Det er også min metode. Og med trykk er ikke 10-12C nødvendig temp for lagergjærFor øvrig skjønner jeg ikke at folk kobler til varmekilde dersom ønsket gjæringstemperatur er lavere enn romtemperatur. Det eneste du oppnår med det er yoyo-oppførsel der kjøle- og varmekilde kjemper mot hverandre. Bruk kun den ene, og la ambient temperature være "motpart'.
Med mindre du har egen brønn, så kan du ganske sikkert bruke "default" profilen i Brewfather. Hvis du vil ha dette presist, så kan du sende en e-post til kommunen og be om talla.Skal sette inn vannprofil på Brewfather, og har funnet verdiene fra kommunens hjemmeside. Noen som kan hjelpe meg å tolke/oversette slik at jeg får riktige verdier inn i Brewfather? Her er verdiene jeg kan endre i Brewfather;
Eneste som er oppgitt der er mg/l Kalsium på linjen hvor det står Kalk - dette samsvarer også med hardhet 2.4 grader dH. mg/l = ppm så det blir 17 på første linje. Siden denne verdien er omtrent lik, og det er bløtt vann, kan du som Steinar Huneide sier sikkert bare bruke default profilen i Brewfather.Skal sette inn vannprofil på Brewfather, og har funnet verdiene fra kommunens hjemmeside. Noen som kan hjelpe meg å tolke/oversette slik at jeg får riktige verdier inn i Brewfather? Her er verdiene jeg kan endre i Brewfather;
Calcium Ca+2 - ppm=
Magnesium Mg+2 - ppm=
Sodium Na+ - ppm=
Chloride CI - ppm=
Sulfate SO4-2 - ppm=
Bicarbonate HCO3 - ppm=
Her er utdraget fra kommunen;
Vis vedlegget 45893
Skal sette inn vannprofil på Brewfather, og har funnet verdiene fra kommunens hjemmeside. Noen som kan hjelpe meg å tolke/oversette slik at jeg får riktige verdier inn i Brewfather? Her er verdiene jeg kan endre i Brewfather;
Calcium Ca+2 - ppm=
Magnesium Mg+2 - ppm=
Sodium Na+ - ppm=
Chloride CI - ppm=
Sulfate SO4-2 - ppm=
Bicarbonate HCO3 - ppm=
Her er utdraget fra kommunen;
Vis vedlegget 45893
Kalsiumkarbonat (kalk) gir 2 deler kalsium og 3 deler karbonat når det løses opp. Og siden det stort sett ikke finnes andre kilder til kalsium i Norge enn kalk, kan du regne med at du har 17/2 x 3 = 25,5 ppm (mg/L) karbonat. (+ en antakelig minimal mengde fra magnesiumkarbonat)
Mengdene av de andre stoffene er ganske sikkert så små at du like gjerne kan sette dem til 0. Og innholdet av kalsium og karbonat er heller ikke så store at de i praksis spiller noen rolle. Så hvis default-settingen er 0 for alle stoffene, kunne du egentlig gjerne, som @Steinar Huneide sier, bruke den.
Teskje; da mener du at dette kan føres inn på "Bicarbonate HCO3" i brewfather, ja?
Har uansett smelt i vei en epost til kommunen nå for å høre om de eventuelt har verdiene på det som ikke er opplyst, så får vi se![]()
har en liten slant med WLP400 jeg trenger å få dyrket opp, reiser bort i helgen, så da blir den stående å spinne til søndag ettermiddag.
noe problem å kjøre magnetrører i overkant av 48 timer?
Det er ikke optimalt, men vil fungere. Dersom du kan spinne den i 10-12 t, og så sette den i romtemp., hadde jeg valgt det
Takk!
da fikses det med noe smarte stikkontakter før jeg drar i dag =)
Hadde en mistanke om at det ble litt vel lenge.