Tråden for dumme spørsmål.

De resultatene jeg har funnet er at det ikke blir noe spesielt med øl som blir brygga med no sparge. Jeg kjørte en serie i fjor - short and shoddy - og kunne ikke kjenne at de ølene skilte seg ut på noen måte.

Reint logisk så ville det vel være merkelig om du skulle få med en større prosentdel smaksstoffer enn sukker? Konsentrasjonen av alle stoffer vil jo være den samme i det som blir igjen i masken som i det du får tappa ut.
Hmm skjønner, tror uansett jeg kun hadde økt basemalten med 20% i en stout oppskrift om jeg skulle gjort no sparge, men det er kun synsing :)
 
Planlegger en ordinary bitter, OG 1.036, 2,6 kg malt, 22l meskevann nosparge. Ca 67-68% effektivitet.Har mesket slik tidligere, men jeg undrer meg: Vil effektiviteten øke dersom jeg mesker med feks 12 l og tilsetter de siste 10 l mot slutten av meskinga? Eller vil dette spille liten rolle? Noen som har erfaringer på området?
Du vil antakelig trenge litt mer tid for å få full konversjon, og du vil få litt høyere gjærbarhet, med en tynn mesk, men ellers skal ikke tjukkelsen på mesken spille noen rolle. Jeg hiver oppi alt vannet med en gang, og har ikke opplevd at det har noen negativ effekt. Jeg får forøvrig et utbytte opp mot 75% hvis jeg skal ha så lav OG som det du sikter mot.

Det er bare hvis du mesker med en svært tjukk mesk at du vil få en merkbar effekt, og da i retning dårligere gjærbarhet, først og fremst. Det kan være et poeng hvis du ønsker mer sødme, skjønt jeg er usikker på hvor effektivt det vil være for å få til det.
 
Hmm skjønner, tror uansett jeg kun hadde økt basemalten med 20% i en stout oppskrift om jeg skulle gjort no sparge, men det er kun synsing :)
Hvor mye du må øke med, avhenger litt av hvor høy OG du skal ha. Med høyere OG øker forskjellen i effektivitet, men ikke dramatisk. Kilden min er tabeller s.307 f.f. i How to Brew, og de er jeg litt usikker på hvor gode er, men jeg synes det virker rimelig at omkostningene ved no sparge øker litt med økende OG.

For meg er forskjellen i effektivitet (mellom batch sparging og no sparge) ca. 10% når jeg brygger øl med OG i området 1.045 til 1.050.
 
Har sett mye "skitskum" under gjæring, men denne har bare blitt mørkere og mørkere og ser nå ut som gjørme:
FF5FFDF7-BE3C-444A-9963-3FEC8C033F60.jpeg
Ølet er Holmentoppens juleøl og gjæren er W34/70. Har stått i 6 dager på 11° og Ispindelen rapporterer at den har gjæret ned til 1.026 fra 1.071.
Normalt med så mørk krausen?
 
forventer ingen magisk effekt av å ikke skylle, ut over en enklere og kjappere bryggeøkt. Av og til kan det være greit. Spørsmålet koker vel ned til resultatet av tykk vs tynn mesk. Hensyntar ikke dette mer i oppskrifta enn at jeg reduserer effektiviteten litt
Har mesket med 8+ liter pr kg selv.
Ølsett LITE lager fra brewshop. Mesket med 33 liter vann. Fikk høyere OG enn oppskrift. Mesket 60 min. Ca 75% effektivitet.
Ligger vanligvis på rundt 6 L/kg uten problemer.
 
forventer ingen magisk effekt av å ikke skylle, ut over en enklere og kjappere bryggeøkt. Av og til kan det være greit. Spørsmålet koker vel ned til resultatet av tykk vs tynn mesk. Hensyntar ikke dette mer i oppskrifta enn at jeg reduserer effektiviteten litt
Jeg trur du oppnår målet ditt uten at det har noen som helst merkbar virkning på noe annet. Mesketjukkelsen er den av de justerbare faktorene som kan påvirke resultatet av meskinga, som påvirker det minst, i følge Palmer i How to Brew. Og det betyr at du rolig kan la være å bekymre deg for mulige merkbare virkninger:). Det er i alle fall erfaringa mi.
 
Engelskmennene mesker tradisjonelt med tykk mesk hvis det er noe du vil legge vekt på, iom. du brygger bitter mener jeg ;)

En annen fordel med metoden din er at du kan tilsette varmt vann til utmesk, men nå er det jo også diskutabelt om det har noen hensikt :rolleyes:
 
Jeg trur du oppnår målet ditt uten at det har noen som helst merkbar virkning på noe annet. Mesketjukkelsen er den av de justerbare faktorene som kan påvirke resultatet av meskinga, som påvirker det minst, i følge Palmer i How to Brew. Og det betyr at du rolig kan la være å bekymre deg for mulige merkbare virkninger:). Det er i alle fall erfaringa mi.
Akkurat ferdig pitchet. 2,65 kg malt mesket i 22 l vann i 67-68C i 60 min, deretter 20 min på 72C. PG endte på 1.031, OG på 1.036, med andre ord akkurat der det skulle. Hadde justert ned effektiviteten med ca 8% i oppskrifta. Oppsummert: Palmer og du har nok helt rett

866FD998-6569-42E6-B6F7-433AF913D938.jpeg71C778AD-C578-4A98-BBF4-23DD0B1F0CC7.jpeg
 
Reint logisk så ville det vel være merkelig om du skulle få med en større prosentdel smaksstoffer enn sukker? Konsentrasjonen av alle stoffer vil jo være den samme i det som blir igjen i masken som i det du får tappa ut.
Ikke nødvendigvis. Forskjellige stoffer kan ha forskjellig løselighet, kan gjerne være noen ting kan komme ut bortimot 100% om man klemmer litt på masken, andre ting kan kreve mye skyllevann. (jfr de beryktede kantanninene som man kan få ut om masken klemmes for mye og hardt)
 
Har sett mye "skitskum" under gjæring, men denne har bare blitt mørkere og mørkere og ser nå ut som gjørme:
Vis vedlegget 53506
Ølet er Holmentoppens juleøl og gjæren er W34/70. Har stått i 6 dager på 11° og Ispindelen rapporterer at den har gjæret ned til 1.026 fra 1.071.
Normalt med så mørk krausen?
Ja, det er jo en del ristet malt og andre mørke godsaker i gristen. Så skummet blir mørkt både i gjæringskaret og i glasset :)
 
Ja, det er jo en del ristet malt og andre mørke godsaker i gristen. Så skummet blir mørkt både i gjæringskaret og i glasset :)
Supert!

Ser den flater ut ganske greit nå så, jeg har skrudd tempen opp en halv grad, er det bare å lene seg tilbake og satse på at den fortsetter nedover, eller legger den seg i dvale om tempen blir stabilt lav nå? Ale gjær pleier å gi seg når den flater ut slik, og jeg mangler jo hele 14 poeng...
 
Supert!

Ser den flater ut ganske greit nå så, jeg har skrudd tempen opp en halv grad, er det bare å lene seg tilbake og satse på at den fortsetter nedover, eller legger den seg i dvale om tempen blir stabilt lav nå? Ale gjær pleier å gi seg når den flater ut slik, og jeg mangler jo hele 14 poeng...
Er det denne? Den burde kunne bevege seg lenger ned. Det er jo relativt tidlig i forløpet. Du kan godt øke temperaturen gradvis opp til 16 grader.

Skjermbilde 2021-09-11 kl. 16.09.24.png
 
Har brygget en surøl, splittet ølet i 2 batcher etter en ukes gjæring da var SG 1.010, tilsatte jordbær i den ene og plommer i den andre. Frukten har vært frosset. Gjæret med Lallemand Köln.

SG er henholdsvis 1.002 og 1.004 nå, dersom dette stemmer er det altfor lavt. Så er vel fare for en infeksjon av ett eller annet slag. Den med plommer smaker greit, jordbær var ikke så god, uten at jeg kan plukke noen direkte usmaker.
 
Ikke nødvendigvis. Forskjellige stoffer kan ha forskjellig løselighet, kan gjerne være noen ting kan komme ut bortimot 100% om man klemmer litt på masken, andre ting kan kreve mye skyllevann. (jfr de beryktede kantanninene som man kan få ut om masken klemmes for mye og hardt)
Jo, men gitt at de er løst?

Du får forøvrig ikke tanniner av å klemme meskeposen:). Så det er bare å klemme i vei. Bryggosofene har så klart testa det der. Og jeg har prøvd sjøl, også.
 
Malt fra 2020 er jo innafor (siste avling) – og kanskje også 2019. Men 2018 høres for gammelt ut. De sekkene jeg har på lager går ut i 2022 og 2023.
Hentet i dag 25 kg forhåndsbestilt Chateau Pilsner hos Strømmen (det var planen)....hadde de lagt noe helt annet Belgisk på pallen uten å si ifra på forhand. Håper de ikke gjør det sammen trikse når man bestiller mindre mengder...da oppdager du ikke at du ikke får det du har bestilt...altså....shit.....det var skuffende og tilliten fikk en liten knekk (går fort over) og morgens bryggedagen gikk i dass denne gangen.
 
Hentet i dag 25 kg forhåndsbestilt Chateau Pilsner hos Strømmen (det var planen)....hadde de lagt noe helt annet Belgisk på pallen uten å si ifra på forhand. Håper de ikke gjør det sammen trikse når man bestiller mindre mengder...da oppdager du ikke at du ikke får det du har bestilt...altså....shit.....det var skuffende og tilliten fikk en liten knekk (går fort over) og morgens bryggedagen gikk i dass denne gangen.
Nå blei jeg litt nysgjerrig. Hva var det du fikk i stedet?

Det var neppe med vilje. Du får anbefale en god optiker:p.
 
Tilbake
Topp