Kan det være nellik? Weissbier og lignende har ofte en balanse mellom nellik og banan.Hei tar en paulander weissbier. Er noob på smak. Er det en type krydder smak jeg kjenner ?
Jaggu nellik er detKan det være nellik? Weissbier og lignende har ofte en balanse mellom nellik og banan.
Men det er ikke nellik i. Det er gjæra som gjør det.Jaggu nellik er det
Paulaner, "ordentlig", er iallefall passe grei på "nellik" i min gane iallefall. Men, det som er kjedelig er at jo mer jeg har drukket av det, jo mindre av det har jeg lagt merke til. Første gangen smakte det som Hubba Bubba, da var ølet rimelig ferskt fra bryggeriet.Jeg skjønner ikke hva folk mener når de snakker om nellik i øl. Jeg merker ingenting i f.eks hefe, men godt kan det være
Paulaner, ordentlig, er iallefall passe grei på "nellik" i min gane iallefall. Men, det som er kjedelig er at jo mer jeg har drukket av det, jo mindre av det har jeg lagt merke til.
Haha, morro. Skulle ønske ganen min var så utrent at jeg kunne smake en Paulaner slik jeg smakte den for første gang igjen.Paulaner er i hvertfall den for meg med mest banan
Det merker jeg og liker,
men nellik, nop
Haha, morro. Skulle ønske ganen min var så utrent at jeg kunne smake en Paulaner slik jeg smakte den for første gang igjen.
Da er det jo fint at du kan lage det du selv vilJeg har nå smakt en del diverse hveteøl de siste ti åra, men ikke såå ofte jeg drikker det
Merker banan den som er i boksPaulaner er i hvertfall den for meg med mest banan
Det merker jeg og liker,
men nellik, nop
Jeg ha en av disse og starter oppvarming av skyllevann rett etter innmesk, det tar jo tid å få 15+ liter vann fra 5-6 grader til 78, men det skjer jo mens jeg mesker så ingen tid går egentlig taptDere som brygger biab, hvordan varmer dere opp skyllevannet? Jeg flytter bryggekjelen av platen og setter på en ny gryte med skyllevann - litt klønete og det tar mye tid med at jeg må varme opp skyllevannet fra tappetemperatur til 79 grader. Har dere en ekstra plate? Bruker dere vannkoker, eller er det bare noe her jeg ikke har forstått?
Malt fra 2020 er jo innafor (siste avling) – og kanskje også 2019. Men 2018 høres for gammelt ut. De sekkene jeg har på lager går ut i 2022 og 2023.Kanskje ikke så dum spørsmål her. Bestilte en del spesial malt (Cara Blond, Clair, Gold, Special B, Crystal osv) og sjekka sertifikatene hos produsenten....det er jo malt fra 2018, 2019 og 2020. Ikke akkurat ferske greie dette her. Hva mener dere?
Det var det jeg tenkte også8,5 L/kg i mesketykkelse er jo litt i meste laget, så kanskje