Tråden for dumme spørsmål.

Ja tenkte kjøle ned til 1,5 gr . Jeg har god tid på att det karbonerer. Er tross alt en Lager
Du må selvsagt prøve, men siden du flaskekarbonerer tror jeg gevinsten er ubetydelig. Selv brukte jeg gelatin når jeg begynte med fat og tvangskarbonering. Men etter at jeg fikk gjæringskar som tillot lukket overføring fra gjæringskar til fat har jeg sluttet pga oksideringsrisk. Men hadde ofte klarere øl før da … :cool:
 
Skal å brygge en surøl hvor jeg ønsker at det skal være et snev av mynte. Hvor mye mynte tilsettes? Kok eller "Tørrhumles"? Tilsettes sammen med frukten?

Eller bedre å bruke Polaris humle?
Har brukt endel Polaris, synes ikke den gir mye myntepreg.
Tipper mynte er best fersk. Knuse den i litt sprit, «mojito»-style, og «tørrhumle»?
 
Sist redigert:
Har brukt endel Polaris, synes ikke den gir mye myntepreg.
Tipper mynte er best fersk. Knuse den i litt sprit, «mojito»-style, og «tørrhumle»

Kommer til å lage humle te og tilsette, etter jeg er fornøyd med ph. Kan vel like greit bruke Polaris siden jeg nå har fått tak i noen få gram, og jeg plukker opp litt mynte fra den som bitterhumle. Opprinnelig plan, var å tilsette fersk hakket mynte i humle-te når den skal kjøles ned. Får høre med min far om han har sprit.
 
Nybegynner på fat (her: Cornelius 12L) og piknikkran. Får ingen respons ved å trykke på krana i det hele tatt. Alt koblet sånn som det ser ut som det skal, riktig nok uten slangeklemmer. Legger merke til at sodastream-koblinga sitter hardere og mer stabilt, men får ikke dytta koblinga til krana hardere nedpå. Har fylt CO2 gjennom stigerøret og kan bekrefte at det går gass gjennom desinfeksjonssåpa og får CO2 inn gjennom begge koblinger. Er på stadiet før pilsen skal tappes; desinfeksjon - og begynner å rive ut det lille håret jeg har igjen for å forstå hva det er som skal til for at piknikkrana skal gjøre det det ser ut som at den skal gjøre. Hva er det som gjør at det ikke kommer såpevann ut av krana?
 
Nybegynner på fat (her: Cornelius 12L) og piknikkran. Får ingen respons ved å trykke på krana i det hele tatt. Alt koblet sånn som det ser ut som det skal, riktig nok uten slangeklemmer. Legger merke til at sodastream-koblinga sitter hardere og mer stabilt, men får ikke dytta koblinga til krana hardere nedpå. Har fylt CO2 gjennom stigerøret og kan bekrefte at det går gass gjennom desinfeksjonssåpa og får CO2 inn gjennom begge koblinger. Er på stadiet før pilsen skal tappes; desinfeksjon - og begynner å rive ut det lille håret jeg har igjen for å forstå hva det er som skal til for at piknikkrana skal gjøre det det ser ut som at den skal gjøre. Hva er det som gjør at det ikke kommer såpevann ut av krana?
Om du dropper pikninkkranen og bare har en åpen slange på ballock-koblingen da? Og bruker du øl (svart) ballock på ut ventil (uten hakk) og gass (grå) ballock på inn ventil (hakk på sekskant-del)? Med mine billige koblinger fra aliexpress går det om hverandre, men om det er byttet om kan det hende det ikke går med andre koblinger.
 
Det skjer ikke noe om jeg tar av krana og har åpen slange. Har svart på ut og gass på inn (har prøvd andre retninga også).
 
Nå hadde jeg på trykk mens du svarte, men opplever at regulatoren står stille mens trykket øker. Ingenting ut av krana. Bytter inn/ut og ser regulatoren går opp til 4 bar. Tapper ut og ser den går ned til 2. Nå er det nær en veiledningstur på den lokale butikken...
 
Nå hadde jeg på trykk mens du svarte, men opplever at regulatoren står stille mens trykket øker. Ingenting ut av krana. Bytter inn/ut og ser regulatoren går opp til 4 bar. Tapper ut og ser den går ned til 2. Nå er det nær en veiledningstur på den lokale butikken...
Bilder er gull verdt i slike situasjoner :)
 
Det funker! Hadde ikke fått ballocken nedpå ordentlig (synes folk fortjener en bedre manual, måtte gjette meg fram til halvparten av dette kitet fra BryggSelv...). Takk for idémyldringa :) Nå er det valgpils i kjøleskapet.
 
Nybegynner på fat (her: Cornelius 12L) og piknikkran. Får ingen respons ved å trykke på krana i det hele tatt. Alt koblet sånn som det ser ut som det skal, riktig nok uten slangeklemmer. Legger merke til at sodastream-koblinga sitter hardere og mer stabilt, men får ikke dytta koblinga til krana hardere nedpå. Har fylt CO2 gjennom stigerøret og kan bekrefte at det går gass gjennom desinfeksjonssåpa og får CO2 inn gjennom begge koblinger. Er på stadiet før pilsen skal tappes; desinfeksjon - og begynner å rive ut det lille håret jeg har igjen for å forstå hva det er som skal til for at piknikkrana skal gjøre det det ser ut som at den skal gjøre. Hva er det som gjør at det ikke kommer såpevann ut av krana?
Veldig dumt spørsmål sikkert. Men du kobler gass på der det er merket inn og ikke ut?
Altså gass inn på den koblingen med det lille røret på innsiden av fatet.....
Edit. Så nå at det ordnet seg.
 
Ja, Jørgen, den bør nok være i hus, ja. Flere tips her som har ledet meg videre. Et problem gjenstår. CO2-regulatoren sier nå at det er 2,5 bar uansett hva jeg gjør. Skruen på topp til å åpne/lukke trykket er litt skjev.

IMG_20210818_111426.jpg
 
For å senke trykket må du skru ut rattet på regulatoren og tappe av, feks med sikkerhetsventilen på fatet. Tapp til du er under trykket du vil ha, og åpne regulatoren forsiktig til du har ønsket trykk, litt under 1 bar er ett greit utgangspunkt.
 
For å senke trykket må du skru ut rattet på regulatoren og tappe av, feks med sikkerhetsventilen på fatet. Tapp til du er under trykket du vil ha, og åpne regulatoren forsiktig til du har ønsket trykk, litt under 1 bar er ett greit utgangspunkt.
Gjort det. Står bom fast på 2,5 bar. Kan kjøre trykk inn og tappe ut, men ingen bevegelse på pila. Jeg har fucka med den for å forstå den, skrudde ut den ene overgangen og ødela gjengene, fikk satt på ny, har røkka rundt på umbracoen før jeg skjønte hvordan man får koblet til fatet osv.
 
Noe som har gått å plaget meg i det siste er at jeg fant litt "slim" inne i ball locken et par dager etter at jeg hadde brukt den til å fylle et fat tripel
Hadde riktignok kjørt i gjennom et par liter starsan først, men hva tror dere det er var og hvor ille?
Får ikke smakt fatet på en liten stund, men skal kanskje teste en flaske i kveld (uten at det har noen betydning)
"Slimet" var helt fargeløst så vidt jeg kan huske
 
Nei, har bare brukt ørlite CIP-film rundt o-ringen, hvis det er lignende du tenker på
Lignende som dette. Hvis man bruker litt mye så kan det bli klatter i ballockene.
 
Tilbake
Topp