Tråden for dumme spørsmål.

Dere som brygger biab, hvordan varmer dere opp skyllevannet? Jeg flytter bryggekjelen av platen og setter på en ny gryte med skyllevann - litt klønete og det tar mye tid med at jeg må varme opp skyllevannet fra tappetemperatur til 79 grader. Har dere en ekstra plate? Bruker dere vannkoker, eller er det bare noe her jeg ikke har forstått?
Jeg ha en av disse og starter oppvarming av skyllevann rett etter innmesk, det tar jo tid å få 15+ liter vann fra 5-6 grader til 78, men det skjer jo mens jeg mesker så ingen tid går egentlig tapt :)
 
Nå brygger ikke jeg Biab, men skyllevann er skyllevann. Ekstra kokeplate og gryte koster jo omtrent samme som en elektrisk vannvarmer...komplett med termostat og det hele. Sjøl bruker jeg en gammel netthandelenbrygger til vannvarming.
 
Ble forsinket i bryggingen av denne https://www.olbrygging.no/ølbrygging-as/104027/finca-la-bella-coffee-stout-med-kaffe-fra-sørlandets-kaffebrenneri og må plutselig tilbake jobb før jeg får tappet den så jeg har dermed et par spørsmål.

Denne blir stående litt kjølig(rundt 10 grader) i 2 uker etter at den er ferdig gjæret noe jeg vet KAN gå bra.I oppskriften så skal det tilsettes kvernet kaffe i denne 2 dager før den tappes.
Vil det være et problem at denne kaffeblandingen tilsettes 2 dager før tapping når brygget da har stått i nesten 4 uker ?
 
Kanskje ikke så dum spørsmål her. Bestilte en del spesial malt (Cara Blond, Clair, Gold, Special B, Crystal osv) og sjekka sertifikatene hos produsenten....det er jo malt fra 2018, 2019 og 2020. Ikke akkurat ferske greie dette her. Hva mener dere?
 
Kanskje ikke så dum spørsmål her. Bestilte en del spesial malt (Cara Blond, Clair, Gold, Special B, Crystal osv) og sjekka sertifikatene hos produsenten....det er jo malt fra 2018, 2019 og 2020. Ikke akkurat ferske greie dette her. Hva mener dere?
Malt fra 2020 er jo innafor (siste avling) – og kanskje også 2019. Men 2018 høres for gammelt ut. De sekkene jeg har på lager går ut i 2022 og 2023.
 
Planlegger en ordinary bitter, OG 1.036, 2,6 kg malt, 22l meskevann nosparge. Ca 67-68% effektivitet.Har mesket slik tidligere, men jeg undrer meg: Vil effektiviteten øke dersom jeg mesker med feks 12 l og tilsetter de siste 10 l mot slutten av meskinga? Eller vil dette spille liten rolle? Noen som har erfaringer på området?
 
Planlegger en ordinary bitter, OG 1.036, 2,6 kg malt, 22l meskevann nosparge. Ca 67-68% effektivitet.Har mesket slik tidligere, men jeg undrer meg: Vil effektiviteten øke dersom jeg mesker med feks 12 l og tilsetter de siste 10 l mot slutten av meskinga? Eller vil dette spille liten rolle? Noen som har erfaringer på området?
Jeg tipper du får bedre utbytte om du mesker med 2,8L pr kg malt(7,28L) og tar en batch sparge i en bøtte eller lignende. Altså bare løfter ut meskeposen, lar den renne godt av seg i meskekjelen før du senker den ned i 14,72 liter og rører godt 10 min før du løfter posen igjen og lar den renne av seg før du tømmer batch sparge vannet sammen med meskevannet og koker opp.
 
Jeg tipper du får bedre utbytte om du mesker med 2,8L pr kg malt(7,28L) og tar en batch sparge i en bøtte eller lignende. Altså bare løfter ut meskeposen, lar den renne godt av seg i meskekjelen før du senker den ned i 14,72 liter og rører godt 10 min før du løfter posen igjen og lar den renne av seg før du tømmer batch sparge vannet sammen med meskevannet og koker opp.

men nå var vel tanken hans å kjøre no-sparge
Hvis jeg ikke tar helt feil er 3 -4 L/kg det mest optimale for enzymene
 
men nå var vel tanken hans å kjøre no-sparge
Hvis jeg ikke tar helt feil er 3 -4 L/kg det mest optimale for enzymene
Aha, ja da ville jeg gått for forslaget ditt, men ville uansett kjørt 2,8L/kg, såvidt jeg husker er optimalt for BIAB 2,5 til 3,5L/kg :D
 
Mer malt, mer smak :) Nei, jeg vet ikke, dette er tynn teori
men nå var vel poenget å ikke meske med fult volum
Med no sparge må du bruke mer malt fordi du etterlater mer sukker - og smak, også, vil jeg tru - i masken. Jeg skal ikke være altfor skråsikker, men hvis det faktisk var sånn at du fikk mer smak med no sparge, ville det vel være mer utbredt å meske uten skylling når en brygger til konkurranser?
 
Med no sparge må du bruke mer malt fordi du etterlater mer sukker - og smak, også, vil jeg tru - i masken. Jeg skal ikke være altfor skråsikker, men hvis det faktisk var sånn at du fikk mer smak med no sparge, ville det vel være mer utbredt å meske uten skylling når en brygger til konkurranser?
Vet ikke jeg ass, går jo fint ann å kaldtrekke mørkere malt for smak og farge uten at sukkeret blir med. Uansett bare en måte å finne det ut på, gleder meg til å høre resultatene du finner :D
 
Vet ikke jeg ass, går jo fint ann å kaldtrekke mørkere malt for smak og farge uten at sukkeret blir med. Uansett bare en måte å finne det ut på, gleder meg til å høre resultatene du finner :D
De resultatene jeg har funnet er at det ikke blir noe spesielt med øl som blir brygga med no sparge. Jeg kjørte en serie i fjor - short and shoddy - og kunne ikke kjenne at de ølene skilte seg ut på noen måte.

Reint logisk så ville det vel være merkelig om du skulle få med en større prosentdel smaksstoffer enn sukker? Konsentrasjonen av alle stoffer vil jo være den samme i det som blir igjen i masken som i det du får tappa ut.
 
De resultatene jeg har funnet er at det ikke blir noe spesielt med øl som blir brygga med no sparge. Jeg kjørte en serie i fjor - short and shoddy - og kunne ikke kjenne at de ølene skilte seg ut på noen måte.

Reint logisk så ville det vel være merkelig om du skulle få med en større prosentdel smaksstoffer enn sukker? Konsentrasjonen av alle stoffer vil jo være den samme i det som blir igjen i masken som i det du får tappa ut.
forventer ingen magisk effekt av å ikke skylle, ut over en enklere og kjappere bryggeøkt. Av og til kan det være greit. Spørsmålet koker vel ned til resultatet av tykk vs tynn mesk. Hensyntar ikke dette mer i oppskrifta enn at jeg reduserer effektiviteten litt
 
Tilbake
Topp