Tråden for dumme spørsmål.

Gjort det. Står bom fast på 2,5 bar. Kan kjøre trykk inn og tappe ut, men ingen bevegelse på pila. Jeg har fucka med den for å forstå den, skrudde ut den ene overgangen og ødela gjengene, fikk satt på ny, har røkka rundt på umbracoen før jeg skjønte hvordan man får koblet til fatet osv.
Om du kobler slangen fra regulatoren også?

Sikkert lurt å skru regulatoren av flasken først...

Det hender manometer blir stuck på ett trykk.
 
Hei har lyst til å prøve biab eller all grain. Burde jeg kjøpe brewzilla 35l eller digiboil 60l?
Brewzilla koster 7k og digiboil koster 4.6k
Også lurer jeg på om det er lurt å kjøpe med gjær i de all grain setta? Bruker bare tørr gjær
 
Sist redigert:
Hei har lyst til å prøve biab eller all grain. Burde jeg kjøpe brewzilla 35l eller digiboil 60l?
Brewzilla koster 7k og digiboil koster 4.6k
Også lurer jeg på om det er lurt å kjøpe med gjær i de all grain setta? Bruker bare tørr gjær
Jeg har kun 6-7 batcher bak meg, og kjenner ingen av de maskinene. Jeg brygger på en BB30A. Brewzilla er en litt påkostet versjon av basismodellen som de fleste rimelige kinabryggere er bygget rundt. Personlig hadde jeg utfra den lille erfaringen jeg har gått for en 50L netthandelbrygger til ca 5000,-, dersom jeg ikke gikk opp til Grainfather eller Brewtools.

Du skal få med tørrgjær i de fleste settene. Pleier å være kurrrant. Men må neste vite hvilket for å si noe konkret.

Holmentoppen.no selger fine sett.
 
Brewzilla koster 7k og digiboil koster 4.6k
Sjekk hva som følger med. Brewzilla kommer vel med både maltrør, spiralkjøler og lokk, mens Digiboil må du kjøpe det i tillegg. Rart at ikke lokket er standard.. Er så vidt jeg ser ikke pumpe i digiboil kjelen heller. Til under 10k hadde jeg kjøpt Brewzilla 65L. Skal du over, så er det Grainfather G70 eller BrewTools B80pro.
 
Hei har lyst til å prøve biab eller all grain. Burde jeg kjøpe brewzilla 35l eller digiboil 60l?
Brewzilla koster 7k og digiboil koster 4.6k
Også lurer jeg på om det er lurt å kjøpe med gjær i de all grain setta? Bruker bare tørr gjær
Om du kun skal prøve deg og ikke vil gå all in med en gang syns jeg Digiboil 35L er et greit alternativ. Da trenger du en silbunn/falskbunn og en spiralkjøler utenom.

Handler du på olbrygging.no så havner du på 3350,- da trenger du bare en meskepose så kan du kjøre EBIAB.

Og skulle du oppgradere til noe med maltrør og pumpe ja så har du en veldig grei vannkoker til skyllevannet :)
 
Om du kun skal prøve deg og ikke vil gå all in med en gang syns jeg Digiboil 35L er et greit alternativ. Da trenger du en silbunn/falskbunn og en spiralkjøler utenom.

Handler du på olbrygging.no så havner du på 3350,- da trenger du bare en meskepose så kan du kjøre EBIAB.

Og skulle du oppgradere til noe med maltrør og pumpe ja så har du en veldig grei vannkoker til skyllevannet :)
Ølbrygging.no har digiboil 35l pakke til 3k
 
Ølbrygging.no har digiboil 35l pakke til 3k
Jeg bruker fortsatt min Dgiboil m biab i ca 1/2 av bryggene mine, selv etter å ha investert ca 30.000 i en Brewtools. Jeg har bygd den ut med resirkulasjon, (billig pumpe fra eBay), men det er strengt tatt ikke nødvendig.
Kjør biab i starten.
Spiralkjøleren i settet et helt grei.
 
Jeg skjønner ikke hva folk mener når de snakker om nellik i øl. Jeg merker ingenting i f.eks hefe, men godt kan det være
 
Jeg skjønner ikke hva folk mener når de snakker om nellik i øl. Jeg merker ingenting i f.eks hefe, men godt kan det være
Paulaner, "ordentlig", er iallefall passe grei på "nellik" i min gane iallefall. Men, det som er kjedelig er at jo mer jeg har drukket av det, jo mindre av det har jeg lagt merke til. Første gangen smakte det som Hubba Bubba, da var ølet rimelig ferskt fra bryggeriet.
 
Paulaner, ordentlig, er iallefall passe grei på "nellik" i min gane iallefall. Men, det som er kjedelig er at jo mer jeg har drukket av det, jo mindre av det har jeg lagt merke til.

Paulaner er i hvertfall den for meg med mest banan
Det merker jeg og liker,
men nellik, nop
 
Dere som brygger biab, hvordan varmer dere opp skyllevannet? Jeg flytter bryggekjelen av platen og setter på en ny gryte med skyllevann - litt klønete og det tar mye tid med at jeg må varme opp skyllevannet fra tappetemperatur til 79 grader. Har dere en ekstra plate? Bruker dere vannkoker, eller er det bare noe her jeg ikke har forstått?
 
Tilbake
Topp