Tråden for dumme spørsmål.

Planlegger en ordinary bitter, OG 1.036, 2,6 kg malt, 22l meskevann nosparge. Ca 67-68% effektivitet.Har mesket slik tidligere, men jeg undrer meg: Vil effektiviteten øke dersom jeg mesker med feks 12 l og tilsetter de siste 10 l mot slutten av meskinga? Eller vil dette spille liten rolle? Noen som har erfaringer på området?
Jeg tipper du får bedre utbytte om du mesker med 2,8L pr kg malt(7,28L) og tar en batch sparge i en bøtte eller lignende. Altså bare løfter ut meskeposen, lar den renne godt av seg i meskekjelen før du senker den ned i 14,72 liter og rører godt 10 min før du løfter posen igjen og lar den renne av seg før du tømmer batch sparge vannet sammen med meskevannet og koker opp.

Jeg tipper du får bedre utbytte om du mesker med 2,8L pr kg malt(7,28L) og tar en batch sparge i en bøtte eller lignende. Altså bare løfter ut meskeposen, lar den renne godt av seg i meskekjelen før du senker den ned i 14,72 liter og rører godt 10 min før du løfter posen igjen og lar den renne av seg før du tømmer batch sparge vannet sammen med meskevannet og koker opp.

men nå var vel tanken hans å kjøre no-sparge
Hvis jeg ikke tar helt feil er 3 -4 L/kg det mest optimale for enzymene

men nå var vel tanken hans å kjøre no-sparge
Hvis jeg ikke tar helt feil er 3 -4 L/kg det mest optimale for enzymene
Aha, ja da ville jeg gått for forslaget ditt, men ville uansett kjørt 2,8L/kg, såvidt jeg husker er optimalt for BIAB 2,5 til 3,5L/kg :D

Mer malt, mer smak :) Nei, jeg vet ikke, dette er tynn teori
men nå var vel poenget å ikke meske med fult volum
Med no sparge må du bruke mer malt fordi du etterlater mer sukker - og smak, også, vil jeg tru - i masken. Jeg skal ikke være altfor skråsikker, men hvis det faktisk var sånn at du fikk mer smak med no sparge, ville det vel være mer utbredt å meske uten skylling når en brygger til konkurranser?

Med no sparge må du bruke mer malt fordi du etterlater mer sukker - og smak, også, vil jeg tru - i masken. Jeg skal ikke være altfor skråsikker, men hvis det faktisk var sånn at du fikk mer smak med no sparge, ville det vel være mer utbredt å meske uten skylling når en brygger til konkurranser?
Vet ikke jeg ass, går jo fint ann å kaldtrekke mørkere malt for smak og farge uten at sukkeret blir med. Uansett bare en måte å finne det ut på, gleder meg til å høre resultatene du finner :D

Vet ikke jeg ass, går jo fint ann å kaldtrekke mørkere malt for smak og farge uten at sukkeret blir med. Uansett bare en måte å finne det ut på, gleder meg til å høre resultatene du finner :D
De resultatene jeg har funnet er at det ikke blir noe spesielt med øl som blir brygga med no sparge. Jeg kjørte en serie i fjor - short and shoddy - og kunne ikke kjenne at de ølene skilte seg ut på noen måte.

Reint logisk så ville det vel være merkelig om du skulle få med en større prosentdel smaksstoffer enn sukker? Konsentrasjonen av alle stoffer vil jo være den samme i det som blir igjen i masken som i det du får tappa ut.

De resultatene jeg har funnet er at det ikke blir noe spesielt med øl som blir brygga med no sparge. Jeg kjørte en serie i fjor - short and shoddy - og kunne ikke kjenne at de ølene skilte seg ut på noen måte.

Reint logisk så ville det vel være merkelig om du skulle få med en større prosentdel smaksstoffer enn sukker? Konsentrasjonen av alle stoffer vil jo være den samme i det som blir igjen i masken som i det du får tappa ut.
forventer ingen magisk effekt av å ikke skylle, ut over en enklere og kjappere bryggeøkt. Av og til kan det være greit. Spørsmålet koker vel ned til resultatet av tykk vs tynn mesk. Hensyntar ikke dette mer i oppskrifta enn at jeg reduserer effektiviteten litt

Hmm skjønner, tror uansett jeg kun hadde økt basemalten med 20% i en stout oppskrift om jeg skulle gjort no sparge, men det er kun synsing :)

Planlegger en ordinary bitter, OG 1.036, 2,6 kg malt, 22l meskevann nosparge. Ca 67-68% effektivitet.Har mesket slik tidligere, men jeg undrer meg: Vil effektiviteten øke dersom jeg mesker med feks 12 l og tilsetter de siste 10 l mot slutten av meskinga? Eller vil dette spille liten rolle? Noen som har erfaringer på området?
Du vil antakelig trenge litt mer tid for å få full konversjon, og du vil få litt høyere gjærbarhet, med en tynn mesk, men ellers skal ikke tjukkelsen på mesken spille noen rolle. Jeg hiver oppi alt vannet med en gang, og har ikke opplevd at det har noen negativ effekt. Jeg får forøvrig et utbytte opp mot 75% hvis jeg skal ha så lav OG som det du sikter mot.

Det er bare hvis du mesker med en svært tjukk mesk at du vil få en merkbar effekt, og da i retning dårligere gjærbarhet, først og fremst. Det kan være et poeng hvis du ønsker mer sødme, skjønt jeg er usikker på hvor effektivt det vil være for å få til det.

Hmm skjønner, tror uansett jeg kun hadde økt basemalten med 20% i en stout oppskrift om jeg skulle gjort no sparge, men det er kun synsing :)
Hvor mye du må øke med, avhenger litt av hvor høy OG du skal ha. Med høyere OG øker forskjellen i effektivitet, men ikke dramatisk. Kilden min er tabeller s.307 f.f. i How to Brew, og de er jeg litt usikker på hvor gode er, men jeg synes det virker rimelig at omkostningene ved no sparge øker litt med økende OG.

For meg er forskjellen i effektivitet (mellom batch sparging og no sparge) ca. 10% når jeg brygger øl med OG i området 1.045 til 1.050.

Har sett mye "skitskum" under gjæring, men denne har bare blitt mørkere og mørkere og ser nå ut som gjørme:
FF5FFDF7-BE3C-444A-9963-3FEC8C033F60.jpeg
Ølet er Holmentoppens juleøl og gjæren er W34/70. Har stått i 6 dager på 11° og Ispindelen rapporterer at den har gjæret ned til 1.026 fra 1.071.
Normalt med så mørk krausen?

forventer ingen magisk effekt av å ikke skylle, ut over en enklere og kjappere bryggeøkt. Av og til kan det være greit. Spørsmålet koker vel ned til resultatet av tykk vs tynn mesk. Hensyntar ikke dette mer i oppskrifta enn at jeg reduserer effektiviteten litt
Har mesket med 8+ liter pr kg selv.
Ølsett LITE lager fra brewshop. Mesket med 33 liter vann. Fikk høyere OG enn oppskrift. Mesket 60 min. Ca 75% effektivitet.
Ligger vanligvis på rundt 6 L/kg uten problemer.

Jeg trur du oppnår målet ditt uten at det har noen som helst merkbar virkning på noe annet. Mesketjukkelsen er den av de justerbare faktorene som kan påvirke resultatet av meskinga, som påvirker det minst, i følge Palmer i How to Brew. Og det betyr at du rolig kan la være å bekymre deg for mulige merkbare virkninger:). Det er i alle fall erfaringa mi.

Engelskmennene mesker tradisjonelt med tykk mesk hvis det er noe du vil legge vekt på, iom. du brygger bitter mener jeg ;)

En annen fordel med metoden din er at du kan tilsette varmt vann til utmesk, men nå er det jo også diskutabelt om det har noen hensikt :rolleyes:

Jeg trur du oppnår målet ditt uten at det har noen som helst merkbar virkning på noe annet. Mesketjukkelsen er den av de justerbare faktorene som kan påvirke resultatet av meskinga, som påvirker det minst, i følge Palmer i How to Brew. Og det betyr at du rolig kan la være å bekymre deg for mulige merkbare virkninger:). Det er i alle fall erfaringa mi.
Akkurat ferdig pitchet. 2,65 kg malt mesket i 22 l vann i 67-68C i 60 min, deretter 20 min på 72C. PG endte på 1.031, OG på 1.036, med andre ord akkurat der det skulle. Hadde justert ned effektiviteten med ca 8% i oppskrifta. Oppsummert: Palmer og du har nok helt rett

866FD998-6569-42E6-B6F7-433AF913D938.jpeg71C778AD-C578-4A98-BBF4-23DD0B1F0CC7.jpeg

Tilbake
Topp