Tråden for dumme spørsmål.

Nå blei jeg litt nysgjerrig. Hva var det du fikk i stedet?

Det var neppe med vilje. Du får anbefale en god optiker:p.
Det var ikke Dingemanns, og det de hadde på palen var sikkert av god kvalitet, men det er ikke poenget: du må kunne stole på hverandre. Jeg fikk pengene tilbake og må nå lete videre. (har planlagt 5 batcher Belgisk (Tripple, Double, Blond, Lager og Pils). Spesial Malt fikk jeg denne uken fra Ølbrygging, med sertifikat nr. og Marina fra Chateau hjalp meg med de parameterne jeg trenger.
 
Det var ikke Dingemanns, og det de hadde på palen var sikkert av god kvalitet, men det er ikke poenget: du må kunne stole på hverandre. Jeg fikk pengene tilbake og må nå lete videre. (har planlagt 5 batcher Belgisk (Tripple, Double, Blond, Lager og Pils). Spesial Malt fikk jeg denne uken fra Ølbrygging, med sertifikat nr. og Marina fra Chateau hjalp meg med de parameterne jeg trenger.
Det var Brewferm, husker det nå - Brouwland branding - Brouwland nevner ikke hvorfra de kjøper…..så det var kanskje Chateau likevel. Brouwland pris er 190 NOK per 25 kg.
 
Jeg har et kjempedumt spørsmål. Jeg har satt mitt første brygg. Ekstrakt. I natt har gjæren hatt skikkelig fest, og ser nesten ut som den har ploppet tom gjærlåsen. Jeg har fylt den igjen nå. Vet ikke hvor lenge den har stått tom. Eller om den var tom i det hele tatt. Finner vel ut om ølet smaker papp Jeg antar at denne stormgjæringen ikke pågår i to uker og at man ikke trenger å etterfylle gjærlåsen så ofte?
 
Jeg har et kjempedumt spørsmål. Jeg har satt mitt første brygg. Ekstrakt. I natt har gjæren hatt skikkelig fest, og ser nesten ut som den har ploppet tom gjærlåsen. Jeg har fylt den igjen nå. Vet ikke hvor lenge den har stått tom. Eller om den var tom i det hele tatt. Finner vel ut om ølet smaker papp Jeg antar at denne stormgjæringen ikke pågår i to uker og at man ikke trenger å etterfylle gjærlåsen så ofte?
Det der går nok helt greit, oksidering ville jeg i alle fall ikke bekymret meg for, og det har sikkert vært såpass med utsig av CO2 at noe har neppe kommet inn heller :)
 
Jeg har et kjempedumt spørsmål. Jeg har satt mitt første brygg. Ekstrakt. I natt har gjæren hatt skikkelig fest, og ser nesten ut som den har ploppet tom gjærlåsen. Jeg har fylt den igjen nå. Vet ikke hvor lenge den har stått tom. Eller om den var tom i det hele tatt. Finner vel ut om ølet smaker papp Jeg antar at denne stormgjæringen ikke pågår i to uker og at man ikke trenger å etterfylle gjærlåsen så ofte?
Neida. Du greier deg egentlig godt uten gjærlås under stormgjæringa. Bare sørg for at ikke noe kan dette nedi ølet. Mange bryggerier gjærer i åpne kar, f.eks. Kinn. Luftkontakt er ikke så farlig før mot slutten, da gjæren ikke lenger er særlig aktiv. Gjæren tar seg nemlig raskt av oksygenet, og ved romtemperatur går heller ikke oksideringsprosessene særlig raskt. Det er nok mye unødvendig styr rundt dette med å holde luft unna. Men det er viktig å unngå å få uønska mikroorganismer nedi brygget, sjølsagt. (Kinn overfører forøvrig til lukka tank etter at stormgjæringa er over.)

Stormgjæringa varer bare noen få dager, så synker aktiviteten, men den kan godt holde på ei god stund før den er helt over. Da kan det være greit med gjærlås, om ikke annet så for å kunne holde øye med utviklinga.

Lykke til:).
 
Jeg har et kjempedumt spørsmål. Jeg har satt mitt første brygg. Ekstrakt. I natt har gjæren hatt skikkelig fest, og ser nesten ut som den har ploppet tom gjærlåsen. Jeg har fylt den igjen nå. Vet ikke hvor lenge den har stått tom. Eller om den var tom i det hele tatt. Finner vel ut om ølet smaker papp Jeg antar at denne stormgjæringen ikke pågår i to uker og at man ikke trenger å etterfylle gjærlåsen så ofte?
og stormen roer seg vanligvis etter noen dager
 
Jeg har et kjempedumt spørsmål. Jeg har satt mitt første brygg. Ekstrakt. I natt har gjæren hatt skikkelig fest, og ser nesten ut som den har ploppet tom gjærlåsen. Jeg har fylt den igjen nå. Vet ikke hvor lenge den har stått tom. Eller om den var tom i det hele tatt. Finner vel ut om ølet smaker papp Jeg antar at denne stormgjæringen ikke pågår i to uker og at man ikke trenger å etterfylle gjærlåsen så ofte?
Ethvert problem har en løsning, og i ditt tilfelle er det Deuterium (D2O) – eller tungtvann, som det heter på folkemunne. Fylles rett i vannlåsen – og holder seg på plass gjennom den kraftigste stormgjæring. En flaske holder i årevis. :cool:
https://www.isowater.com/heavy-water-for-sale-purchase/
 
Sist redigert:
Ethvert problem har en løsning, og i ditt tilfelle er det Deuterium (D2O) – eller tungtvann, som det heter på folkemunne. Fylles rett i vannlåsen – og holder seg på plass gjennom den kraftigste stormgjæring. En flaske holder i årevis. :cool:
https://www.isowater.com/heavy-water-for-sale-purchase/
Smart! Og skulle den bli sugd ned i gjæringskaret under cold crash, så vil den jo legge seg på bunn, og blir dermed ikke med i flaskene :cool:
 
Prøvde google, men uten hell. Altså jeg planlegger å teste Weyermann Barke pilsner og såvidt jeg har fått med meg er utbytte flott. Menne Brewfather skal ha det til at potensial SG er 1.035 og ikke 1.038 som de fleste andre pilsner malten, det kan vel ikke stemme.

Noen med erfaring som har lyst å komme med noe vettug?
 
Prøvde google, men uten hell. Altså jeg planlegger å teste Weyermann Barke pilsner og såvidt jeg har fått med meg er utbytte flott. Menne Brewfather skal ha det til at potensial SG er 1.035 og ikke 1.038 som de fleste andre pilsner malten, det kan vel ikke stemme.

Noen med erfaring som har lyst å komme med noe vettug?
Jeg brygga en pils med OG på 1.046 med 100% Barke. Kjørte no sparge, og fikk et utbytte på 73%, og det er helt normalt på mitt system.
 
Prøvde google, men uten hell. Altså jeg planlegger å teste Weyermann Barke pilsner og såvidt jeg har fått med meg er utbytte flott. Menne Brewfather skal ha det til at potensial SG er 1.035 og ikke 1.038 som de fleste andre pilsner malten, det kan vel ikke stemme.

Noen med erfaring som har lyst å komme med noe vettug?
Har ikke merket noe forskjell sammenlignet med Bestmalz pils. Men har ikke sjekket så nøye. Tror ikke det har noen praktisk betydning.
 
Jeg brygga en pils med OG på 1.046 med 100% Barke. Kjørte no sparge, og fikk et utbytte på 73%, og det er helt normalt på mitt system.
Notert og takk, da setter jeg den til 1.038 i Brewfather :)
Har ikke merket noe forskjell sammenlignet med Bestmalz pils. Men har ikke sjekket så nøye. Tror ikke det har noen praktisk betydning.
Høres bra ut, som sagt prøver i denne omgang å endre til 1.038, og i oppskriften min avgjør det om jeg får 4,3% eller 4,7%, så allverdens er det jo ikke, men vil jo gjerne treffe tallene :)
 
Det er riktig tråd, men så dum som dette har jeg ikke følt meg siden jeg leita etter blyanten bak øret for snart 20 år siden. Altså jeg kjøpte meg en enkel maltmølle hos Brewshop, henta på posten i dag og satt den sammen, eller jeg prøvde.

Instruksjonen sier at den siden med flens skal på innsiden, det er også sånn den er avbildet på hjemmesiden til Brewshop. Jaja kult nok, bare at trakten passer ikke, tror jeg da :oops:

Trakten kan stå oppå selve møllen, skal jeg presse den inn ja da kommer den til å bøye seg.. Hva er det jeg har misforstått?
received_574377370658592.jpeg
received_890689091564733.jpeg
 
Trur jeg spotter feilen på bildene... De veggene som skal festes nedi møllekroppen skal være på innsiden av de andre veggene..ser ut som du har montert dem på utsiden..
 
Trur jeg spotter feilen på bildene... De veggene som skal festes nedi møllekroppen skal være på innsiden av de andre veggene..ser ut som du har montert dem på utsiden..
I så tilfelle er både bilde av møllen på siden til Brewshop og instruksjonen som kom med møllen feil, kan det stemme?
Screenshot_20210918_120518_com.android.chrome.jpg
Screenshot_20210918_120513_com.android.chrome.jpg
 
De bildene er nok feil ift. ditt eksemplar som du har postet bilder av ja...

På andre bildet av din ser du tydelig at det er akkurat en materialtykkelse for bredt til at den går nedi og ved å flytte den på innsiden burde det stemme.

Har sjøl en rimelig identisk kinamølle fra Bryggselv, og der måtte jeg monsere "sideveggene" på innsiden...
 
De bildene er nok feil ift. ditt eksemplar som du har postet bilder av ja...

På andre bildet av din ser du tydelig at det er akkurat en materialtykkelse for bredt til at den går nedi og ved å flytte den på innsiden burde det stemme.

Har sjøl en rimelig identisk kinamølle fra Bryggselv, og der måtte jeg monsere "sideveggene" på innsiden...
Ja det ser jo veldig ut som de skal på innsiden, det blir jo glipper inni trakten når de står på utsiden, men turte ikke annet enn å følge instruksjon og bildet, får prøve å gjøre om på det, og sender en fjæsbeskjed til Brewshop. Mange takk :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp