Finn Berger
Moderator
Ta alt.Fikk samlet opp litt...
Er det ok å tilbakeføre alt som har kommet ut eller bør det dekanteres først?
Vis vedlegget 53967
Ta alt.Fikk samlet opp litt...
Er det ok å tilbakeføre alt som har kommet ut eller bør det dekanteres først?
Vis vedlegget 53967
Ikke som jeg veit om. Jeg bruker maskinoppvaskmiddel (billigste sort) til reingjøring av det meste, og det er det vel mange andre som gjør, også.Bruker maskinoppvaskpulver uten glansemiddel som varmes opp til 60 grader og går en times tid i kjelene etter brygging. Bruker dette også til fat og annet som trenger en skuring. Er det noen klare grunner til å ikke bruke dette?
Risiko for «stuck sparge», dvs at vesken ikke trekker ned gjennom maltrøret.Bommet grovt (fint) på kverningen i dag (også) og det minner mest om sammalt hvete grov...
Hva kan jeg forvente?
Har mesket i nesten en time nå, jeg rørte relativt mye det første kvarteret før jeg startet pumpen. Vørten som renner fra pumpen er nå klar og fin, og jeg regner med effektiviteten er grei siden det var såpass knust, så hva er ulempen med finknust malt?
I tillegg til risikoen for en tett mesk har du en økt risiko for å få for stor tanninekstraksjon, og dermed merkbar astringens (snerpende munnfølelse) i ølet, hvis du har revet opp skallene mye. Noe tannin er nødvendig for at ølet skal smake riktig, så det er ikke et enten/eller, men et spørsmål om grad.Bommet grovt (fint) på kverningen i dag (også) og det minner mest om sammalt hvete grov...
Hva kan jeg forvente?
Har mesket i nesten en time nå, jeg rørte relativt mye det første kvarteret før jeg startet pumpen. Vørten som renner fra pumpen er nå klar og fin, og jeg regner med effektiviteten er grei siden det var såpass knust, så hva er ulempen med finknust malt?
Med forbehold - se over - : ja.Så sålenge vørten renner fint gjennom mesken er det en fordel å kverne fint?
Hvis du driver med kontinuerlig skylling, altså tilfører vannet samtidig som du tapper ut, kan du jo holde på i nær sagt det uendelige for å få med så mye av sukkeret som mulig. Men du bør stoppe når det som kommer ut, er nede på en SG på rundt 1.010.Fikk noe stuck sparge ja, men det renner nå sakte gjennom...
Hva mener du med å dra skyllingen langt?
Da skulle det bli bra nok.Aha. Aner ikke ph, men har 3% syremalt på vanlig vestlandsk overflatevann.
Ta en kontrollmåling til og se om det stemmer. Henter du fra krana er det mer konsentrert vørter i bunn.Fikk iallefall en "ok" effektivitet, pre-boil på 1.051 mot estimert 1.044 med rett vannmengde. Får nok en OG rundt 1.058 som vel er i høyeste laget for en pils...
Vanne ned til 1.050?
Har sirkulert en god stund før måling, venter på at en hydrometerprøve skal bli kald nok nå.Ta en kontrollmåling til og se om det stemmer. Henter du fra krana er det mer konsentrert vørter i bunn.