Finn Berger
Moderator
I tillegg til risikoen for en tett mesk har du en økt risiko for å få for stor tanninekstraksjon, og dermed merkbar astringens (snerpende munnfølelse) i ølet, hvis du har revet opp skallene mye. Noe tannin er nødvendig for at ølet skal smake riktig, så det er ikke et enten/eller, men et spørsmål om grad.Bommet grovt (fint) på kverningen i dag (også) og det minner mest om sammalt hvete grov...
Hva kan jeg forvente?
Har mesket i nesten en time nå, jeg rørte relativt mye det første kvarteret før jeg startet pumpen. Vørten som renner fra pumpen er nå klar og fin, og jeg regner med effektiviteten er grei siden det var såpass knust, så hva er ulempen med finknust malt?
Risikoen øker betraktelig hvis du driver skyllinga veldig langt, og særlig hvis du samtidig har for høy pH. Det kan forøvrig være en god grunn til å holde styr på pH i skyllevannet, uansett.
Har du fått revet opp skallene mye, ville jeg ikke gjentatt dette, men du har jo ellers kanskje oppdaga en vei til litt høyere effektivitet. Det kan gjerne være et prosentpoeng eller to å hente, særlig hvis du har malt litt grovt tidligere.