Tråden for dumme spørsmål.

Bruker maskinoppvaskpulver uten glansemiddel som varmes opp til 60 grader og går en times tid i kjelene etter brygging. Bruker dette også til fat og annet som trenger en skuring. Er det noen klare grunner til å ikke bruke dette?

Bruker maskinoppvaskpulver uten glansemiddel som varmes opp til 60 grader og går en times tid i kjelene etter brygging. Bruker dette også til fat og annet som trenger en skuring. Er det noen klare grunner til å ikke bruke dette?
Ikke som jeg veit om. Jeg bruker maskinoppvaskmiddel (billigste sort) til reingjøring av det meste, og det er det vel mange andre som gjør, også.

Det er riktignok sjelden jeg går løs på kjelene mine med vaskemiddel; stort sett bare skyller jeg dem godt. Og så tar jeg dem heller en gang i blant med kaustisk soda, som er det eneste jeg opplever får dem virkelig helt reine. (Kranene demonterer jeg og koker før bruk.)

Bommet grovt (fint) på kverningen i dag (også) og det minner mest om sammalt hvete grov...
Hva kan jeg forvente?

Har mesket i nesten en time nå, jeg rørte relativt mye det første kvarteret før jeg startet pumpen. Vørten som renner fra pumpen er nå klar og fin, og jeg regner med effektiviteten er grei siden det var såpass knust, så hva er ulempen med finknust malt?

Bommet grovt (fint) på kverningen i dag (også) og det minner mest om sammalt hvete grov...
Hva kan jeg forvente?

Har mesket i nesten en time nå, jeg rørte relativt mye det første kvarteret før jeg startet pumpen. Vørten som renner fra pumpen er nå klar og fin, og jeg regner med effektiviteten er grei siden det var såpass knust, så hva er ulempen med finknust malt?
Risiko for «stuck sparge», dvs at vesken ikke trekker ned gjennom maltrøret.
BIAB-brukere kverner ofte maltet finmalt, fordi de gir høy effektivitet, og det er mindre risiko for stuck sparge.

Hva kan jeg forvente?

I tillegg til risikoen for en tett mesk har du en økt risiko for å få for stor tanninekstraksjon, og dermed merkbar astringens (snerpende munnfølelse) i ølet, hvis du har revet opp skallene mye. Noe tannin er nødvendig for at ølet skal smake riktig, så det er ikke et enten/eller, men et spørsmål om grad.

Risikoen øker betraktelig hvis du driver skyllinga veldig langt, og særlig hvis du samtidig har for høy pH. Det kan forøvrig være en god grunn til å holde styr på pH i skyllevannet, uansett.

Har du fått revet opp skallene mye, ville jeg ikke gjentatt dette, men du har jo ellers kanskje oppdaga en vei til litt høyere effektivitet. Det kan gjerne være et prosentpoeng eller to å hente, særlig hvis du har malt litt grovt tidligere.

Så sålenge vørten renner fint gjennom mesken er det en fordel å kverne fint?
Med forbehold - se over - : ja:).

Du kan få finere knusing uten å ødelegge skallene hvis du fukter maltet før kverning. 2% vann blandes godt inn, så venter du i minst 10 min, og kverner. Jeg gjør det. Da kan du også kjøre maltet gjennom på høy hastighet.

Fikk noe stuck sparge ja, men det renner nå sakte gjennom...

Hva mener du med å dra skyllingen langt?
Hvis du driver med kontinuerlig skylling, altså tilfører vannet samtidig som du tapper ut, kan du jo holde på i nær sagt det uendelige for å få med så mye av sukkeret som mulig. Men du bør stoppe når det som kommer ut, er nede på en SG på rundt 1.010.

Men som sagt; pH er også en faktor i bildet. Risikoen for for stor tanninekstraksjon øker under meskinga, også, hvis pH går over 5,8. Men så høy pH vil vi uansett ikke ha i mesken.

Fikk iallefall en "ok" effektivitet, pre-boil på 1.051 mot estimert 1.044 med rett vannmengde. Får nok en OG rundt 1.058 som vel er i høyeste laget for en pils...
Vanne ned til 1.050?

Vet ikke om det er noen bestemt grense. 4,7 prosent har vel med norske avgifter å gjøre.
-Du kan jo døpe den om til en lager, så er du kvitt det problemet :)
Husk evt justering av humla.

Har ikke mer humle, eller gjær, så det er kanskje likegreit å la det være?

Har Perle da, kanskje den kan erstatte Northern Brewer?

Vet ikke om den kan erstatte NB, har ikke brukt den.
Men Perle i lagere har jeg brukt flere ganger med ok resultat.

Erstatte blir vel forresten feil ord.

Jeg hadde 33g NB i på 60min, og skal ha resten av pakken i på 5min. Det jeg kan gjøre for å kompensere for mer vørt blir å tilsette Perle i tillegg, jeg har litt over 30g av den.

Tilbake
Topp