Tråden for dumme spørsmål.

Takk! Da har jeg missforstått fat :)
Det kan være at du opplever endring i smak og kvalitet på fatet øl også. Det vanligste er om du tapper øl uten å ha bunnfelt sedimenter, eller om du tapper og får over en del gjær. Står ølet på død gjær i månedsvis er ikke det gunstig. Få over så klar øl som mulig til fatet, så står det seg lenge.
 
Selvfølgelig, er eneste mulighet et kombiskap er det bedre enn ingenting, men jeg vet ikke hvordan kompressoren vil tåle det med tanke på frysedelen, kanskje går det helt fint, jeg vet ikke, men tenker at det er en grunn til at det ikke er veldig vanlig...

Jeg brukte et kombiskap til gjæring i flere år. Hentet det gratis på finn. Fungerte helt utmerket det :)
 
Der kan man se, men hvordan var det da med frysedelen? Jeg tenker på kondensering og frem og tilbake på pluss og minus.

Det var ikke et gedigent kombiskap dette, bare så det er sagt, men et benkekjøleskap med en frysedel øverst. Men jeg går ut i fra det går for det samme :) Jeg merket aldri noe problemer knyttet til kondens. Lot både fryser og kjøl stå åpent når skapet ikke var i bruk.
 
Kan man gjenbruke 1664 blanc flasker? Syns jeg skumleste over noen som frarådet det, men fikk aldri med meg hvorfor. Har brukt de i noen få brygg til nå, synd å kaste glassflasker hvis de kan gjenbrukes…
 
Kan man gjenbruke 1664 blanc flasker? Syns jeg skumleste over noen som frarådet det, men fikk aldri med meg hvorfor. Har brukt de i noen få brygg til nå, synd å kaste glassflasker hvis de kan gjenbrukes…
Ikke noe problem så lenge du bare ikke setter flaskene med øl i i lyset. Det blå glasset slipper ultrafiolett lys gjennom, og dermed blir alfasyra i ølet utsatt for den fotokjemiske reaksjonen som skaper den usmaken som amerikanerne sammenligner med stinkdyrsekret. Ølet blir "skunked".

Jeg ville ikke brukt de flaskene hvis jeg hadde andre, men altså; så lenge du veit at du ikke skal utsette dem for lys, er det greit nok.
 
22A1C443-C2D9-42D1-80A3-4E069FE751B9.jpeg
Skulle bytte fat og ser dette, mugg? Også antydninger innvendig i kant på ball-lock. Dette må vel komme av litt søl og lukket keezer? Jeg er selvfølgelig nøye med vask og desinf. Ingen usmaker på ølet..
 
Vis vedlegget 55009
Skulle bytte fat og ser dette, mugg? Også antydninger innvendig i kant på ball-lock. Dette må vel komme av litt søl og lukket keezer? Jeg er selvfølgelig nøye med vask og desinf. Ingen usmaker på ølet..
Det er gode forhold for mugg inni keezeren. Litt søl, så vokser det opp. Det kommer seg nok ikke så lett til ølet, da. Vask med klor og prøv å ta søl med en gang i framtida.
 
Vis vedlegget 55009
Skulle bytte fat og ser dette, mugg? Også antydninger innvendig i kant på ball-lock. Dette må vel komme av litt søl og lukket keezer? Jeg er selvfølgelig nøye med vask og desinf. Ingen usmaker på ølet..
slik blir det av og til, ingen fare egentlig, men ser ikke så bra ut. Ser vi av og til får det hos oss også. Blitt flinkere til å spyle, vaske fata etter de er fylt.
 
Ikke noe problem så lenge du bare ikke setter flaskene med øl i i lyset. Det blå glasset slipper ultrafiolett lys gjennom, og dermed blir alfasyra i ølet utsatt for den fotokjemiske reaksjonen som skaper den usmaken som amerikanerne sammenligner med stinkdyrsekret. Ølet blir "skunked".

Jeg ville ikke brukt de flaskene hvis jeg hadde andre, men altså; så lenge du veit at du ikke skal utsette dem for lys, er det greit nok.
Aha, mins det var noen som sa omkretsen på tuten var bittelitt større enn normalt så vanlige korker ikke fikk godt nok seal, men har forsøkt å måle de med øyemål og se på
Blanc korker, kan ikke si jeg ser noen forskjell. Har forøvrig aldri øl i lys uansett :D
 
Aha, mins det var noen som sa omkretsen på tuten var bittelitt større enn normalt så vanlige korker ikke fikk godt nok seal, men har forsøkt å måle de med øyemål og se på
Blanc korker, kan ikke si jeg ser noen forskjell. Har forøvrig aldri øl i lys uansett :D
Det ville være veldig rart, synes jeg, om de skulle ha egne korker. Det er det vel ikke noe å vinne på, og det må vel også bli dyrere enn å bruke standardkorker?
 
Melder på et gjærspørsmål, kanskje spessielt til deg Finn som har erfaring med Imperial
Skal for første gang prøve den nå, Juice
men den passerte dessverre 4 måneder på julaften
Da er det vel kanskje en god idé å f.eks sette en liten starter dagen før og pitch dagen etter ?
 
Melder på et gjærspørsmål, kanskje spessielt til deg Finn som har erfaring med Imperial
Skal for første gang prøve den nå, Juice
men den passerte dessverre 4 måneder på julaften
Da er det vel kanskje en god idé å f.eks sette en liten starter dagen før og pitch dagen etter ?
Erfaringa mi er at de er helt fine ved 4 måneder, og noen dager til spiller neppe noen rolle. Jeg hadde satt en SNS (1 liter) på morran bryggedagen, og kasta hele greia oppi. Jeg trur den funker helt fint uten også, men det er en liten ekstra sikring å sette SNS'en. Og så kommer vel gjæringa fortere i gang.

Hvor stor batch er det snakk om? Om det bare er en lite batch (12-13 liter) hadde jeg bare tatt den rett fra posen. Den inneholder jo i utgangspunktet 200 milliarder celler.
 
Ikke noe problem så lenge du bare ikke setter flaskene med øl i i lyset. Det blå glasset slipper ultrafiolett lys gjennom, og dermed blir alfasyra i ølet utsatt for den fotokjemiske reaksjonen som skaper den usmaken som amerikanerne sammenligner med stinkdyrsekret. Ølet blir "skunked".

Jeg ville ikke brukt de flaskene hvis jeg hadde andre, men altså; så lenge du veit at du ikke skal utsette dem for lys, er det greit nok.
Jeg har noen grønne flasker, som er den eller de par første jeg fyller når det alltid blir endel luft og eventuelt når det går så mye mot slutten at jeg regner mer å få "slurping" og eventuell ekstra gruffelure. - så er det tydelig hvilke flasker som skal sprettes tidlig og ikke gies bort...
 
Hei lager en pilsner som ikke går under 1020 sg. Den har stått å gjæra i snart 1mnd. skulle bli 1016 fg. Er det trykt å putte den på fat å karbonere med sukker?
 
Hei lager en pilsner som ikke går under 1020 sg. Den har stått å gjæra i snart 1mnd. skulle bli 1016 fg. Er det trykt å putte den på fat å karbonere med sukker?
Sjøl 1.016 er høyt for en pilsner. Hva slags pils er dette? Hva var OG? Hvilken gjær har du brukt? Hvor mye til hvort stort brygg? Gjæringstemperatur? Er det noe sødme igjen?

Det er jo ikke farlig når du skal ha den på fat, men jeg ville prøve å få den i gang hvis den åpenbart ikke er utgjæra, dvs. hvis det er merkbar sødme i den.
 
Tilbake
Topp