Tråden for dumme spørsmål.

Er det trygt å la det stå så lenge uten å tappes eller skal jeg satse på at det er ferdig og tappe før avreise?
Det gjør ølet bare godt det. Du skal ha et par-tre dager med samme SG før du kan tappe. Utover det er kondisjonering egentlig. Eneste hvis du har hatt store mengder med tørrhumle, så er det muligens ikke gunstig at det står veldig mange dager over planlagt tid i kontakt med ølet.
 
Har en brown ale stående til gjæring med følgende malt sammensetning.
16601379924920.jpg
Ble mesket på 68°C, og har nå stått i snart tre uker, og SG er 1,016. OG var 1,046. Det gir en utgjæring på 64%. Gjæret med WLP007.

Høres der rimelig ut?
 
Gjæret med WLP007
Pakke rett i dunken eller starter, eller slurry? Gjærnæring? Det er vel kanskje et par poeng over hva man kunne regnet seg fram til med 007, men den kan være litt lunefull. Brukt den noen få ganger, men foretrekker S-04 over den faktisk. Den svikter aldri, Englands svar på kveik.
 
Pakke rett i dunken eller starter, eller slurry? Gjærnæring? Det er vel kanskje et par poeng over hva man kunne regnet seg fram til med 007, men den kan være litt lunefull. Brukt den noen få ganger, men foretrekker S-04 over den faktisk. Den svikter aldri, Englands svar på kveik.
Lagde starter på høstet gjær. Ikke noe gjærnæring.

Har jo brukt den en del, men ender da som regel rundt 75%. Tenkte kanskje at med så mye spesial malt og høy meske temp, at den var ferdig. Kunne tenkt meg et par poeng lenger ned. Men, igjen det kler kanskje ølet. Smaker i hvertfall godt!
 
Er ikke ekspert på dette, men mitt vannverk spesifiserer følgende for ølbrygging.
Ølbrygging:
Hardhet, kalsium, pH, magnesium, natrium, klorid, sulfat og bikarbonat.

Sjekk bildet for vannprofil i Brewfather. Tallene som er "grå" blir utregnet av de andre tallene. NB Jeg har på engelsk så da blir bla natrium til sodium.
Screenshot 2022-08-10 at 21.22.03.jpg
 
Lagde starter på høstet gjær. Ikke noe gjærnæring.

Har jo brukt den en del, men ender da som regel rundt 75%. Tenkte kanskje at med så mye spesial malt og høy meske temp, at den var ferdig. Kunne tenkt meg et par poeng lenger ned. Men, igjen det kler kanskje ølet. Smaker i hvertfall godt!
Mesker du på 68 er du såpass høyt at du begynner å miste merkbart med utgjæringsprosenter. 4 prosentpoeng mindre enn ved 67.

Jeg ville ikke vært bekymra med mindre ølet smaker søtt. Med såpass lav OG skal det være lite søtsmak. Du kan jo prøve å lage i stand en aktiv starter og hive den oppi - om du ut fra smaken trur det er mer å hente. Men ellers ville jeg tappa opp og vært glad for et godt øl:). Skal du flaske, kan du jo for sikkerhets skyld sette det sånn at det ikke skjer noen katastrofer om det skulle vise seg å bli bomber av det. Om det ikke er sannsynlig er det likevel dumt å ta sjanser.
 
Sist redigert:
Hvordan er det å bruke topphøstet gjær fra vørter med høy OG ?
Det skulle vel gå bra siden gjøren er i formeringsfasen .
OG 1080
 
Hei er dette all info jeg trenger for å starte med vannjustering ?
Vis vedlegget 58082
Mineralinnholdet er så lite at du kan regne vannet ditt som destillert vann eller RO-vann i justeringssammenheng. Forskjellen vil være så liten at den er helt betydningsløs. At du ikke har data for alle relevante mineraler, spiller ingen rolle. Du kan rolig regne med at ingen av dem du mangler, ligger på et nivå du trenger å ta hensyn til, heller.
 
Det blir kanskje litt feil å si at den er i formeringsfasen ?
Den er vel bare i det første døgnet .
Men gjæra er vel ikke så sliten på dag 2 og 3.
Første døgnet er for en stor del "tilpasningsfase". Deretter begynner gjæringa, som skaffer energi til formeringa ("exponential growth phase"). Den pågår til gjæringa går mot slutten. Da entrer vi "modningsfasen". Det er slutt på sukkeret, og gjæren går over til å skaffe energi fra diverse avfallsprodukter, som f.eks. diacetyl.

Dag 3 og 4 er antakelig optimalt for topphøsting.
 
Funker det å overføre fra gjæringstank med trykk til vanlig gjærings bøtte? Tenkte hvis jeg skal flaske ølet med sukkerlake i en anna bøtte
 
Hei alle eksperter! Hvordan rengjør dere flasker på best mulig måte før flasking?

Hva jeg alltid har gjort: etter jeg har drukket øl, skyller jeg de med varmt vann og setter de til side. Når jeg skal rengjøre tar jeg de samme skylte flaskene og skyller de på nytt i starsan-blanding. Holder dette? Eller burde jeg ha skrubbet med flaskekost og annen blanding før jeg skyller de i starsan-blanding?
 
Hei alle eksperter! Hvordan rengjør dere flasker på best mulig måte før flasking?

Hva jeg alltid har gjort: etter jeg har drukket øl, skyller jeg de med varmt vann og setter de til side. Når jeg skal rengjøre tar jeg de samme skylte flaskene og skyller de på nytt i starsan-blanding. Holder dette? Eller burde jeg ha skrubbet med flaskekost og annen blanding før jeg skyller de i starsan-blanding?
Gjør det samme men etter dem er tørre så tar jeg aluminium folie over dem
 
Funker det å overføre fra gjæringstank med trykk til vanlig gjærings bøtte? Tenkte hvis jeg skal flaske ølet med sukkerlake i en anna bøtte
Selv ville jeg heller overført fra fatet rett til flaske og tilsette sukker på hver flaske. Hver gang du flytter volum av ferdig-gjæret øl i/til en atmosfære som inneholder oksygen så plukker du opp oksygen og forkorter levetiden til ølet.
 
Hei alle eksperter! Hvordan rengjør dere flasker på best mulig måte før flasking?

Hva jeg alltid har gjort: etter jeg har drukket øl, skyller jeg de med varmt vann og setter de til side. Når jeg skal rengjøre tar jeg de samme skylte flaskene og skyller de på nytt i starsan-blanding. Holder dette? Eller burde jeg ha skrubbet med flaskekost og annen blanding før jeg skyller de i starsan-blanding?
Du kommer langt med det du allerede gjør, men en visuell inspeksjon av flaskene etter skylling i varmt vann, og før fylling vil gi deg svar på spørsmålet ditt :)
 
Du kommer langt med det du allerede gjør, men en visuell inspeksjon av flaskene etter skylling i varmt vann, og før fylling vil gi deg svar på spørsmålet ditt :)
Takk, jo jeg sjekker alltid mot lys at det ikke er noe grums i bunn. Har brygget øl på ekstrakt i noen år nå. Satte akkurat en APA brygget på maskin, og vil at alt skal være perfekt til flasking. Har for øvrig aldri lagt korkene i star San-blanding. Ser enkelte anbefaler det....
 
Takk, jo jeg sjekker alltid mot lys at det ikke er noe grums i bunn. Har brygget øl på ekstrakt i noen år nå. Satte akkurat en APA brygget på maskin, og vil at alt skal være perfekt til flasking. Har for øvrig aldri lagt korkene i star San-blanding. Ser enkelte anbefaler det....

Legg de i star-san blanding.. Du aner ikke om en fyr eller dame som evt pakket de har klødd seg i ræva og så håndtert de manuelt.

Før jeg får vittige kommentarer som peker tilbake til da jeg jobbet på en bryggesjappe, så brukte jeg hansker. Fullt mulig å klø seg i ræva med hansker på dog..
 
Tilbake
Topp