Tråden for dumme spørsmål.

Mulig dumt spørsmål, i alle fall idiotisk patent:
kobling.jpg
Hvordan demontere gasskoblingen til snub nose?
Den trenger rengjøring etter voldsom gjæring i siste runde, men det er umulig å få mothold på en RUND?! fals:mad:
Ølkoblingen er demontert og vask var på sin plass, mye guff i koblingen.
 
Mulig dumt spørsmål, i alle fall idiotisk patent:
Vis vedlegget 61058
Hvordan demontere gasskoblingen til snub nose?
Den trenger rengjøring etter voldsom gjæring i siste runde, men det er umulig å få mothold på en RUND?! fals:mad:
Ølkoblingen er demontert og vask var på sin plass, mye guff i koblingen.
Vannpumpetang og mye kraft? Enig i at patentet er håpløst.
 
Jeg har noen hull i kjelene mine som jeg ønsker å plugge. Hadde tenkt å kjøpe plugger hos Scandinavian brew, men de har blitt grossist ved årsskiftet.

Forslag på hvor jeg kan finne gode plugger ?
 
Brygget en Wit som ble mislykket grunnet for høy utgjæring 1.002 smakte på den i dag. Drikkbar, men ikke spesielt god.

Er det noen som har klart å redde slikt øl? Evt hvordan?
Brett? Tilsette frukt f.eks passonsfrukt eller bringebær. Evt noe annet.
 
Brygget en Wit som ble mislykket grunnet for høy utgjæring 1.002 smakte på den i dag. Drikkbar, men ikke spesielt god.

Er det noen som har klart å redde slikt øl? Evt hvordan?
Brett? Tilsette frukt f.eks passonsfrukt eller bringebær. Evt noe annet.
Det er vel ikke nok næring igjen for brett.

Generelt er det vel sånn at om det ikke er godt, blir det ikke godt uansett hva du gjør?
 
Brygget en Wit som ble mislykket grunnet for høy utgjæring 1.002 smakte på den i dag. Drikkbar, men ikke spesielt god.

Er det noen som har klart å redde slikt øl? Evt hvordan?
Brett? Tilsette frukt f.eks passonsfrukt eller bringebær. Evt noe annet.
Tørrhumle og bittelitt laktose?
 
eikeflis i cider: er det noen som har testet og vil dele fremgangsmåten? Mengde/tid/forarbeid/suksess?
Det er nok mange måter å gjøre det på. Jeg har brukt "te" på eikeflis:

Til 25 liter: 1,75 dl fransk mellomrøstet eikeflis i et reint og desinfisert syltetøyglass. Kok opp vann, hell på glasset (ca. 80 grader). La det stå over natta.

Har brukt dette til å lage "fatpreg" på lyst lagerøl, også. Synes det blir veldig godt.
 
Tror heller jeg tørrhumler med bringebær om jeg gjør noe sånn. Er jo altfor sterkt også.

Laktose var en god ide, kanskje. Har en kg jeg ikke aner hvordan jeg skal bruke.

Hva er litt til 25L? 300g?
Da bllir den vel enda sterkere og neppe noe søtere etter at gjæra har spist opp sukkeret i bringebæra i tillegg.
 
Da bllir den vel enda sterkere og neppe noe søtere etter at gjæra har spist opp sukkeret i bringebæra i tillegg.
SG ved siste måling var 1.002, blir ikke overrasket om det ender på 1.000.

Bringebær hadde en sg på 1.040 siste jeg målte. Det er lavere enn 1.054 som det var på ølet. Det er en del væske i denne slik at jeg tror totalen blir litt lavere. Laktose må jo kokes i væske slik at, den totale væskemengden bør dra ned ABV. Bringebær synes jeg gir en søtlig sødme, selv utgjæret.
 
SG ved siste måling var 1.002, blir ikke overrasket om det ender på 1.000.

Bringebær hadde en sg på 1.040 siste jeg målte. Det er lavere enn 1.054 som det var på ølet. Det er en del væske i denne slik at jeg tror totalen blir litt lavere. Laktose må jo kokes i væske slik at, den totale væskemengden bør dra ned ABV. Bringebær synes jeg gir en søtlig sødme, selv utgjæret.
Kjør på med bringebær, det blir digg. Men ikke la det ligge for lenge (om du bruker hele bær), det trekkes ut tanniner fra skinnet som gir en ubehagelig beskhet. Jeg ville most bærene, og gitt det en mnd.
Brett kan renske opp turbiditet, hvis du vil ha klart øl. Du kan jo kjøre på med litt maltodekstrin (brew body) så brett’n får noe å feste på, så vil den etterhvert gomle videre på annet den finner. Hvis du vil gi den tid til å utvikle litt funk. Roeselaire, eller suburban brett, (lettere å oppdrive), passer bra med rød frukt.
Skal du bruke lys («fleshy») frukt, er Where da Funk (Omega) fin, gir masse fersken, mango, tropisk.
 
Kjør på med bringebær, det blir digg. Men ikke la det ligge for lenge (om du bruker hele bær), det trekkes ut tanniner fra skinnet som gir en ubehagelig beskhet. Jeg ville most bærene, og gitt det en mnd.
Det ble ikke bringebær, Coop hadde fryste skogsbær til 50% og gjerrigknarken tok overhånd. Kjøpte vel 3 kg av disse.

Ville Blåbær 30%, Bjørnebær 25%, Rips 20%, Bringebær 15% og Solbær 10%.

De gangene jeg har brukt bær har jeg plassert de i et par store humle poser, spritet hendene godt og most i et omstikingskar.

Brett kan renske opp turbiditet, hvis du vil ha klart øl. Du kan jo kjøre på med litt maltodekstrin (brew body) så brett’n får noe å feste på, så vil den etterhvert gomle videre på annet den finner. Hvis du vil gi den tid til å utvikle litt funk.
Må sjekke om den lokale pusheren har maltodekstrin. Antar det skal kokes og tilsettes omstikingskar.

Hvor lang tid? Håper dette kan stå på et standard plastkar.

Roeselaire, eller suburban brett, (lettere å oppdrive), passer bra med rød frukt.
Blir ikke rødere enn de jeg har kjøpt.

Petit har ikke. Kun strømmen som har denne nå? Eller finnes andre varianter?
Hva er fermentis sin?
 
Det ble ikke bringebær, Coop hadde fryste skogsbær til 50% og gjerrigknarken tok overhånd. Kjøpte vel 3 kg av disse.

Ville Blåbær 30%, Bjørnebær 25%, Rips 20%, Bringebær 15% og Solbær 10%.

De gangene jeg har brukt bær har jeg plassert de i et par store humle poser, spritet hendene godt og most i et omstikingskar.


Må sjekke om den lokale pusheren har maltodekstrin. Antar det skal kokes og tilsettes omstikingskar.

Hvor lang tid? Håper dette kan stå på et standard plastkar.


Blir ikke rødere enn de jeg har kjøpt.

Petit har ikke. Kun strømmen som har denne nå? Eller finnes andre varianter?
Hva er fermentis sin?
Brewshop har jo BR-8, den har det jo grei selv om postbudet trasker langs den blå siden av termometeret :D men det er jo en brux med endel funk,vist nok. Hvis du er ok med litt fjøs, er den kanskje ett godt valg? Har ikke testa den selv.
 
Tilbake
Topp