Tråden for dumme spørsmål.

Godt spørsmål og et gledelig svar. Hadde du hatt to svarte, hadde det blitt en hel-svart Påske...
Med tilbakeslagsventil... så blir det igjen hel-svart...
 
Godt spørsmål og et gledelig svar. Hadde du hatt to svarte, hadde det blitt en hel-svart Påske...
Med tilbakeslagsventil... så blir det igjen hel-svart...
Så jeg må ta til takke med butikk- og poløl..? Ikke noe hjemmebrygget tynt, lavkarboIPA? Jaja, får vel gjøre det beste ut av det. Men lett blir det ikke!
 
Dumt og dumt spørsmål... Men føler meg dum! Kom frem til påskehytta med et fat, men har tatt med to ball lock ut, altså de grå til CO2. Har googlet i minst 9 minutter nå, men finner ikke svar. Går det an å konvertere ball lock in til ball lock out? Hadde vært stas!
God påske!
Heh, jeg opplevde akkurat det samme når jeg kom på hytta i dag, grå ball lock på picnic tap'en fordi jeg har brukt den på en Fermzilla.

I svarte, 12 liter utilgjengelig øl? Begynte å tenke på hvordan dette kunne løses. Kom ikke på noe glupt bortsett fra å ta av trykket, fjerne lokket og tømme ut fra toppen av fatet. Ikke idéelt, men i nøden spiser fanden fluer, eller rettere sagt, han drikker ukarbonert øl.

Men før jeg gikk så drastisk til verks prøvde jeg heldigvis å presse den på, og voilà, krise avverget.

20230331_194959.jpg
 
Det er et offtopic kanskje og dumt spørsmål. Men hvorfor koster ei 28 gram Stingsild sluk nå 89,- mens for bare et år eller to siden fikk en 3-pack på Coop for 79,-?
 
Dumt og dumt spørsmål... Men føler meg dum! Kom frem til påskehytta med et fat, men har tatt med to ball lock ut, altså de grå til CO2. Har googlet i minst 9 minutter nå, men finner ikke svar. Går det an å konvertere ball lock in til ball lock out? Hadde vært stas!
God påske!
God hyttenabo med sammenfallende interesse kanskje?
 
De 9 Fjellvettreglene ble første gang laget i 1934, oppdatert både i 1952 (de vi vanligvis husker), og på nytt i 2016 (nr8: 'Vend i tide – det er ingen skam å snu.' er den eneste som er uendret).
Tenker at den 10 plassen godt kunne ha blitt brukt til gjennomgang av nødvendig tappe-utstyr... den står jo der helt ubrukt. Det hadde også fått meg til å lese de 9 første litt oftere :cool:
Fjellvettreglene
 
Lett irriterende når en ikke treffer bryggetalla, hva er forklaringen her? Bruker BF.

Volum før og etter kok = spot on.
Avdamp pr time = spon on.
Gravity før kok. 1.041 mot mål 1.042. Ok detter er nært nok.
Gravity etter kok 1.046 mot mål 1.051.
SG før kok er målt med digitalt refraktometer, etter målt med Easy dens og Tilt.
Heller det mot målefeil før kok?
Kan nok være tallene stemmer bedre om du bruker samme instrument til måling, er nok noen avvik her og der. Husk at temp på måling kan spille en rolle, om du kjører kokende eller varm vørter på refraktometer kan du få feil måling.
Måltallene er ikke de viktigste, men at du får de samme hver gang, og kan gjenskape prosessen, og spå nøyaktig hva du får når du koker på x temp i x minutter.
 
Tilbake
Topp