Finn Berger
Moderator
Dette er nok et dumt spørsmål...
Jeg har lyst å prøve meg på noe belgisk, men mener å huske at det er noen belgiske gjærtyper som er "umulig" å bli kvitt i ettertid, at de overtar gjæringskaret. Stemmer det, og isåfall hvilke typer?
Jeg skal ikke si noe om smak, men jeg innbiller meg at Belle kanskje er den man skal være mest forsiktig med. Men forøvrig skal det ikke være noe problem så lenge man har gode reingjøringsrutiner. Det kan eventuelt være en ide å reservere et gjæringskar for disse gjærtypene. Plastbøtter, som lett får riper, er vel spesielt utsatte, så om du bruker slike, er et eget kar verdt å overveie.Er vel diastaticus du tenker på?
Ikke bruk Belle saison, den er ikke god synes jeg.
All saison-gjær er diastaticus, med unntak av Lallemands Farmhouse - som jeg har inntrykk av at flere har vært godt fornøyd med. (Trur det meste er med i denne tråden: https://forum.norbrygg.no/threads/gjaertyper-med-bekreftede-diastaticus-gener.39441/ .)
Om det ikke er sasion du skal brygge, er det flere fine ikke-diastaticus-typer å velge mellom. Lallemands Abbaye (opprinelsen skal være Chimay) er et utmerka tørrgjæralternativ.
Sist redigert: