Tråden for dumme spørsmål.

Fordelen er jo at den ikke tar så mye større plass enn et gjæringskar, og så kan den demonteres/ pakkes bort når den ikke er i bruk. Den benytter jo elektrotermisk kjøling, så den vil nok bråke en god del. Slik som Kegeratorene til KegLand/KegKing, og 12V kjølebokser for den saks skyld.

Fordelen er jo at den ikke tar så mye større plass enn et gjæringskar, og så kan den demonteres/ pakkes bort når den ikke er i bruk. Den benytter jo elektrotermisk kjøling, så den vil nok bråke en god del. Slik som Kegeratorene til KegLand/KegKing, og 12V kjølebokser for den saks skyld.
Måla ligner vel mye på et lite kjøleskap: Dimensjoner ytre (L x B x H): 56cm x 56 cm x 65,1cm

Lyden gjør nok, som du sier, at den kanskje ikke passer i oppholdsrom, så du bør helst ha en bod/kjeller el.lgn.. Det oppgitte støynivået er på 43-51dB, så den ligger vel i et slags grenseland? (https://www.lighthouseacoustics.co.uk/acceptable-sound-levels-explained/)

Kjøleskap skal visst variere mellom 40 og 60. Trur det vi har, er sånn midt på treet, og det plager ikke meg. Har du unger, er sånt peanuts:).

Sist redigert:
Kjøleskap skal visst variere mellom 40 og 60. Trur det vi har, er sånn midt på treet, og det plager ikke meg. Har du unger, er sånt peanuts:).
Litt avhengig av gjæringstemp og romtemp, så kjører et elektrotermisk kjøleskap mye oftere, og i lengre perioder enn et kjøleskap. Så ville nok ikke hatt det i et oppholdsrom nei. Men har man en bod, garasje eller kjeller så burde det ikke være noe problem.

Hvis jeg forstår denne riktig skal jeg bruke mindre gjær hvis det allerede er mindre CO2 bundet i ølet?
F.eks Birger som har stått 2 måneder på eikechips, og ganske varmt siste ukene trenger ikke mer enn ~10 g/hl og ikke 35

Screenshot 2023-06-26 at 12.23.24.png

Et nytt dumt spørsmål fra meg: Jeg har overgjæret øl i noen år nå, av praktiske årsaker, og har lyst til å prøve noe nytt. Jeg har plassmangel og innkjøp av dedikert kjøleskap for å gjære på 10° er ikke noe fruen går med på Finnes det andre gode og praktiske løsninger for kaldgjæring?
Du kan også gjære under trykk, noe som til en viss grad kompenserer for høyere temperatur.

Du kan også gjære under trykk, noe som til en viss grad kompenserer for høyere temperatur.
Men du får et litt annet øl, om jeg skal tru hva folk sier.
Avhengig av alderen på barna, kan dette raskere oppnås ved en skilsmisse
#avErfaring #dårligErfaring #dårligRåd
Kjøleskap har jo klare fordeler overfor barn, jfr. støy-problematikken. Jeg kan komme på en god del andre, også, men det hører ikke hjemme her.

+1 hadde nylig en avstemning her i huset om vi skulle ha tappetårn på kjøkkenet. Alle stemmeberettigede stemte for ;-)
Stemmerettsalder? Kvinnelig stemmerett?

Jeg er for demokrati, men det såkalte opplyste eneveldet hadde sine gode sider - forutsatt at monarken virkelig var opplyst;).

Jeg prøver meg på gjæring under trykk i et Corneliusfat, men ingen gass kommer ut av spunding valven når jeg vrir den. Har et sett fra Kegland. Har vridd og vendt, men har ingen aning om hva som er feilen. Noen klok(ere) hoder som kan hjelpe? Prøvde å legge ved et bilde, men alle bildene jeg tok blei for store for serveren
Edit: Se der ja, Screenshot var lurt!

Vedlegg

• Screenshot_20230628_175648_Gallery.jpg
    Screenshot_20230628_175648_Gallery.jpg
    1,2 MB · Sett: 26
Sist redigert:
Jeg prøver meg på gjæring under trykk i et Corneliusfat, men ingen gass kommer ut av spunding valven når jeg vrir den. Har et sett fra Kegland. Har vridd og vendt, men har ingen aning om hva som er feilen. Noen klok(ere) hoder som kan hjelpe? Prøvde å legge ved et bilde, men alle bildene jeg tok blei for store for serveren
Når pitchet du gjær? Hvilket trykk sier spundingen at det er i fatet? Ta skjermbilde av originalt bildet, da blir den under 2mb som er grensen her inne :)

Jeg må redigere bilder for og få det lite nok. Klipper bort litt på alle sider til det går.

- trykt ballock riktig på plass?
- du har 2 gass poster? Og ikke prøvd å sette gass ventil på øl ut?
- evnt. Har du gass på ballock til øl?
Gassventilen passer ikke på øl ut posten.

Edit: Se der ja, Screenshot var lurt!
Hører du at det er trykk dersom du trekker i sikkerhetsventilen?

Jeg må redigere bilder for og få det lite nok. Klipper bort litt på alle sider til det går.

- trykt ballock riktig på plass?
- du har 2 gass poster? Og ikke prøvd å sette gass ventil på øl ut?
- evnt. Har du gass på ballock til øl?
Gassventilen passer ikke på øl ut posten.
Koblet vanlig blowoff-slange på nå for å få sluppet ut alt trykket. Den steg raskt.
Har ballock på out.

Tilbake
Topp