Tråden for dumme spørsmål.

Det skal den, og det gjør den. Går visst litt fort i svingene her
Aha, hmm, kan det være du skrur feil vei? Når den er lukket er det nesten ingen motstand når du vrir, først når du får motstand er du i ferd med å åpne ventilen.

Men ta et skjermbilde av det originale bilde så ser vi kanskje noe der som vil løse problemet :)

Aha, hmm, kan det være du skrur feil vei? Når den er lukket er det nesten ingen motstand når du vrir, først når du får motstand er du i ferd med å åpne ventilen.

Men ta et skjermbilde av det originale bilde så ser vi kanskje noe der som vil løse problemet :)
Bildet ligger lenger oppe nå :)
Har prøvd å skru alle veier, uten at det kommer motstand. Trykket kommer til måleren, men ikke til spunding valven. Det er ikke tvil om at gjerninger er i gang. Virker bare som det stopper helt opp i slangen til spunding valven.

Bildet ligger lenger oppe nå :)
Har prøvd å skru alle veier, uten at det kommer motstand. Trykket kommer til måleren, men ikke til spunding valven. Det er ikke tvil om at gjerninger er i gang. Virker bare som det stopper helt opp i slangen til spunding valven.
Oppdatering:
Jeg prøvde å koble til PET-fatet med karbonisert vann, og der funka det som bare det. Kunne fint regulere. Kobla tilbake til Corneliusfatet, og ingenting. Kan det ha noe med at gjeringen gir et unøyaktig resultat, og at det ikke er nok trykk til å slippe ut? Synes det virker merkelig, da det er fest og basar når jeg løsner i sikkerhetsventlien. Måleren viser at trykket bygger seg opp i en voldsom fart.

Oppdatering:
Jeg prøvde å koble til PET-fatet med karbonisert vann, og der funka det som bare det. Kunne fint regulere. Kobla tilbake til Corneliusfatet, og ingenting. Kan det ha noe med at gjeringen gir et unøyaktig resultat, og at det ikke er nok trykk til å slippe ut? Synes det virker merkelig, da det er fest og basar når jeg løsner i sikkerhetsventlien. Måleren viser at trykket bygger seg opp i en voldsom fart.
Oppdatering igjen:
Der funka det. Uten å forandre på noe. Snakkes i kirka på søndag.

Det er sikker nok. Kan være lurt å sjekke litt underveis. Luft/co2 komprimeres mye med redusert temp. Det er greit at Apollo ikke imploderer som Titan.

Jamfør mitt innlegg på en annen tråd her, så har jeg brygget en imp stout på .108 . Denne skal på flasker etterhvert og da kommer spørsmålet fra en som aldri har brygget et så stort øl før; Kan jeg følge kjent rutine med sukkerbiter? eller er det andre regler på den type øl? @loebrygg Du har forholdsvis mange sånne brygg under beltet. Hva gjør du?

Jamfør mitt innlegg på en annen tråd her, så har jeg brygget en imp stout på .108 . Denne skal på flasker etterhvert og da kommer spørsmålet fra en som aldri har brygget et så stort øl før; Kan jeg følge kjent rutine med sukkerbiter? eller er det andre regler på den type øl? @loebrygg Du har forholdsvis mange sånne brygg under beltet. Hva gjør du?

Sukkerbiter går bra men du må nok bruke ekstra karboneringsgjær. Kjøp F2 og pipetter

Hvor mange gram i hvor mye vann bruker du når du rehydrerer? Og hvor mange ml pr liter øl ?

Jeg brukte 1 g / 50 ml og doserte ut ~2 ml per flaske. Det skulle gi ca. 0,1 g liter
I følge produsenten skal man rehydrere 10x sin egen vekt, men det har gått bra å bruke litt mer før
Lettere å håndtere dosere slik

Vedlegg

• TDS-EN-SafAle™-F2.pdf
    372,2 KB · Sett: 9
Dette spørsmålet føler jeg ganske sterkt hører til blant de best kvalifiserte som er posta her:

Jeg har 15 liter øl som har gått fra 1.045 til 1.008. Det holder altså nesten 4,9% ABV. Men det var ikke meninga at det skulle bli så sterkt. Hvordan beregner jeg hvor mye jeg må vanne det ut for å nå en gitt lavere prosent, f.eks. 4,2? Skal jeg bare finne mengden alkohol i ølet, som er 7,35 dl, og så dele det på 4,2? Da får jeg 1,75, som da må være 1% av 17,5 liter. Konklusjon: Om jeg tilsetter 2,5 liter, er jeg i mål.

Stemmer dette?

Sist redigert:
4,9*15/4,2 = 17,5
Altså fortynn med 2,5 liter

men når det er sagt ville jeg nok holdt det på 4,9
Takk. Jeg rakk å tenke litt (se redigert innlegg), og det er hyggelig å se at det stemte. Men jeg tenkte det mer klønete enn nødvendig, ser jeg:).

Ved sida av å fremme den lokale edruskapen vil jeg både få senka bitterheta og øke pH litt om jeg blander ut. Etter smaken på prøven jeg tok å dømme, er det noe jeg gjerne vil.

Meninga var å få et lettere øl enn de jeg pleier å brygge, og når de jeg pleier å brygge, som regel havner rundt 5 prosent, må jeg ned mot 4 for at det skal monne.

Tilbake
Topp