Tråden for dumme spørsmål.

Følger på med et spørsmål til i forbindelse med FWK-pils jeg trykkgjæra på Corneliusfat:
Jeg trodde jeg hadde utstyr til å kjøre en lukket overføring, men den gang ei. Får ikke kjøpt noe før ølet skal drikkes, så da lurer jeg på om jeg kan overføre ølet fra ett fat til et annet ved å bruke picnic-kran, og legge denne helt i bunnen på et nytt fat. Jeg vil gjerne bli kvitt gjær og grums før jeg skal drikke ølet, da det må fraktes noen hundre meter.
Om jeg purger godt, vil det gå bra? Hva sier ekspertene?
Trenger du picnic kran. Bare å legge slangen helt i bunn for å unngå plasking.
Strø litt sukker i kanskje før du har på lokket.
Da vil gjæren våkne og bruke opp eventuelt oksygen som er til stede.
Purge med co2 noen ganger.
 
Nå har jeg kokt og tilsatt - og så får vi se hvordan det går:).
Du har jo fortsatt aktiv gjær, (og skal flaske), så det er nok ikke noe problem, gjær er jo grådig på oksygen. Men sikkert greit at vannet fikk en runde på kok. Det er serlig ét faktor jeg synes det er greit å være på sikre siden med, og det er (minst mulig) oksygen (på slutten/etter fermentering). Jeg har (hadde) to fat Vienna som runda 2 år i vår. Det ene hadde fått en svak papp smak, det andre er fortsatt ok. Forskjellen på fatene; Metabisulfitt.
Den oksyderte Viennaen er dumpa.
 
Følger på med et spørsmål til i forbindelse med FWK-pils jeg trykkgjæra på Corneliusfat:
Jeg trodde jeg hadde utstyr til å kjøre en lukket overføring, men den gang ei. Får ikke kjøpt noe før ølet skal drikkes, så da lurer jeg på om jeg kan overføre ølet fra ett fat til et annet ved å bruke picnic-kran, og legge denne helt i bunnen på et nytt fat. Jeg vil gjerne bli kvitt gjær og grums før jeg skal drikke ølet, da det må fraktes noen hundre meter.
Om jeg purger godt, vil det gå bra? Hva sier ekspertene?

Hvis alt skal drikkes i samme omgang, eller i løpet av kort tid så er det jo ikke noe behov for oksygenfri overførsel, så lenge du holder fatet du overfører fra oksygenfritt da, antar det skal lagres lengre.
 
Du har jo fortsatt aktiv gjær, (og skal flaske), så det er nok ikke noe problem, gjær er jo grådig på oksygen. Men sikkert greit at vannet fikk en runde på kok. Det er serlig ét faktor jeg synes det er greit å være på sikre siden med, og det er (minst mulig) oksygen (på slutten/etter fermentering). Jeg har (hadde) to fat Vienna som runda 2 år i vår. Det ene hadde fått en svak papp smak, det andre er fortsatt ok. Forskjellen på fatene; Metabisulfitt.
Den oksyderte Viennaen er dumpa.
Ja, jeg gjør faktisk ganske mye for å begrense oksygenopptak, samtidig som jeg egentlig ikke er så redd for det, fordi jeg regner med at gjæren håndterer moderate mengder.

Sulfitt er også et probat middel - men ikke hvis du flasker. Jeg har prøvd, og det resulterte i svoveldunstende øl. Aktiv gjær bør ikke få kontakt med det stoffet.
 
Er det ikke noe som ikke stemmer når shaking gir fler celler enn stirplate?
Eller har man funnet ut at shaking er mer effektivt?
 

Vedlegg

  • Screenshot 2023-07-06 at 12.07.46.png
    Screenshot 2023-07-06 at 12.07.46.png
    741,3 KB · Sett: 25
  • Screenshot 2023-07-06 at 12.07.57.png
    Screenshot 2023-07-06 at 12.07.57.png
    730,3 KB · Sett: 24
Sist redigert:
Vill spekulasjon fra min side her…
Kan det skyldes at det har blitt ‘forsket’ / testet frem en god del kunnskap om stirplate de siste årene, og at risting henger igjen på gammel kunnskap?
 
Vill spekulasjon fra min side her…
Kan det skyldes at det har blitt ‘forsket’ / testet frem en god del kunnskap om stirplate de siste årene, og at risting henger igjen på gammel kunnskap?
Trur ikke det. Om jeg ikke tar veldig feil, så er det Braukaisers formel som brukes for stirplate, og den er godt over 10 år gammel. Chris Whites formel stammer vel fra da han og Zainasheff samarbeida om boka Yeast, og den kom i 2010. Så ingen av disse speiler nyere forskning - om det finnes noen.
 
Unektelig, ja.

Men jeg trur at tall for en så liten starter som 1 liter med den gjærmengden du hadde, uansett er litt tvilsomme. Jeg tviler litt på at du får noen særlig tilvekst der.

Vel jeg trenger 286 milliarder skal jeg ha en pitch rate på 1.5 og gjærpakka mi kom med 200 mrd. da den kom ut fra produsenten så det er vel lurt å sette en liten starter?
 
Vel jeg trenger 286 milliarder skal jeg ha en pitch rate på 1.5 og gjærpakka mi kom med 200 mrd. da den kom ut fra produsenten så det er vel lurt å sette en liten starter?
For all del. Og det holder sikkert, det der. (Imperial gjær? Det ville sikkert gå fint å bare pitche den, og droppe starteren.) Det var tilvekstraten - og altså påliteligheta til tallene - jeg var skeptsik til.
 
Har ikke de skrukork?
Da hadde jeg bare klemt ut 1/4 og laget en 0,5L / 1.030 starter 12 timer før ferdig brygg og tilsatt alt ved gjæring.

Hvorfor det?

Nå satte jeg nærmere 1,5 shaken not stired, men kommer nok til å dekantere. Har ikke tenkt å brygge før litt seinere i uka og har ikke lyst på starterøl i pilsen min
 
Så fikk jeg tak i en brukt og billig digiboil 35 med silkar, silbunn, og isolasjon. Ett brygg hittil og det gikk sånn passe bra. Brukte ikke pumpe, men tappet og helte over underveis. Rørte også ca hvert 15 minutt.

Et par utfordringer:
- Sliter med å holde en stabil temperatur under meskingen. Det er ganske stor forskjell mellom topp og bunn i kjelen, naturlig nok kanskje, men det virker også som om målingen i bunnen er unøyaktig. Er det restene fra maltet i bunnen som gjør dette? Er det noen tiltak som vil gi bedre stabilitet, feks bruk av pumpe, overstyring ved bruk av itc-1000 eller lignende?
- Det ble også Mye (!) grums ved overføring til gjæringskaret. Brukte klaring iht instruks. Her har jeg lest mange fine tiltak som whirlpool og tapping av siste litere på sterile flasker med kjøring og dekantering etter et døgn. Prøver disse i neste runde. Om noen har andre forslag så tar jeg gjerne imot disse også.. Men, kan mengden også være et resultat av for mye finmalt malt? Kjøpte en ferdig pakke fra leverandør og lurer på om de kan ha hatt uflaks.
 
Sist redigert:
Så fikk jeg tak i en brukt og billig digiboil 35 med silkar, silbunn, og isolasjon. Ett brygg hittil og detgikk sånn passe bra. Brukte ikke pumpe, men tappet og helte over underveis. Rørte også ca hvert 15 minutt.

Et par utfordringer:
- Sliter med å holde en stabil temperatur under meskingen. Det er ganske stor forskjell mellom topp og bunn i kjelen, naturlig nok kanskje, men det virker også som om målingen i bunnen er unøyaktig. Er det restene fra maltet i bunnen som gjør dette? Er det noen tiltak som vil gi bedre stabilitet, feks bruk av pumpe overstyring ved bruk av itc-1000 eller lignende?
- Det ble også Mye (!) grums ved overføring til gjæringskaret. Brukte klaring iht instruks. Her har jeg lest mange fine tiltak som whirlpool og tapping av siste litere på sterile flasker med kjøring og dekantering etter et døgn. Prøver disse i neste runde. Om noen har andre forslag så tar jeg gjerne imot disse også.. Men, kan mengden også være et resultat av for mye finmalt malt? Kjøpte en ferdig pakke fra leverandør og lurer på om de kan ha hatt uflaks.
Når du ikke sirkulerer i en kjele med termostatstyring, virker det nokså uunngåelig at du får ujevn temperatur. Du kunne kanskje kutte ut automatikken, og styre manuelt - og røre noen ganger underveis. En viss forskjell spiller egentlig liten rolle, men det kan være uheldig om du får for høy temperatur lokalt over bunnen, hvilket det virker rimelig om du får når du har termostatstyring uten sirkulering. (Jeg mesker i vanlig kjele på induksjonsplate, og gir gjerne litt ekstra varme en gang eller to. Da rører jeg også. Det funker fint.)

Det blir mye grums i et brygg, særlig om du har mye humle. Du kan redusere det litt om du skummer under oppkok. Men ellers er det noe du må leve med:). Jeg ville ikke brukt vørter som du dekanterer av i brygget, men det er fin startervørter. (Jeg brukte den vørteren den første tida jeg brygga, men mener det ga en litt skarp smak. Nå bruker jeg det bare til startere - og så har jeg prøvd å brygge øl på det når jeg har samla opp mye. Det blir drikkbart hvis det er mye mørk vørter, men litt merkelig:).)

Malingsgraden kan kanskje spille en rolle, men egentlig tviler jeg. Det er stivelse som blir til mjøl, og det mjølet er lett tilgjengelig for konvertering til sukker. Og når du får ferdigkverna fra butikken, er det vel sjelden veldig fint kverna, heller motsatt.)
 
Sist redigert:
Jeg skal ut og kjøre med noen fat om et par uker, de er ferdig karbonert, men vil jo bli oppvarmet og ristet en del underveis.

Noen som har erfaring med hvor lenge de må stå i ro i kjøleskap før det er greit å tappe fra dem?
 
Et fat jeg kjørte med til Sørlandet fra Oslo måtte stå minst 4 dager. Ble ikke helt klart igjen før det var tomt.
Skulle ha tappet om.

Er kanskje forskjell etter hvilken gjær du har brukt?
 
Tilbake
Topp