Tråden for dumme spørsmål.

Skal brygge en citrus wit i morgen og hentet litt inspirasjon fra oppskriften til 7fjell "Møllaren". Her står det at man skal bruke "whole" lime og grapefruit @5 min kok. Hva er vanlig praksis her? Virker merkelig å kaste oppi hele kula uten å kappe?

 
Skal brygge en citrus wit i morgen og hentet litt inspirasjon fra oppskriften til 7fjell "Møllaren". Her står det at man skal bruke "whole" lime og grapefruit @5 min kok. Hva er vanlig praksis her? Virker merkelig å kaste oppi hele kula uten å kappe?

En hel pizza er vel fortsatt hel, selv om den er kuttet i posjonsstykker?
Det menes vel at hele frukten skal brukes, ikke bare juice eller skall(?)
 
En hel pizza er vel fortsatt hel, selv om den er kuttet i posjonsstykker?
Det menes vel at hele frukten skal brukes, ikke bare juice eller skall(?)
Ja jeg er med på den. Men antar at resultatet blir ulikt om du tilsetter hele frukten uten å kutte i den kontra å sende den gjennom blenderen på forhånd. Lurte på om det er noen "standard" praksis her eller om noen har noen erfaringer å dele.
 
Ja jeg er med på den. Men antar at resultatet blir ulikt om du tilsetter hele frukten uten å kutte i den kontra å sende den gjennom blenderen på forhånd. Lurte på om det er noen "standard" praksis her eller om noen har noen erfaringer å dele.
Ville ikke kjørt den gjennom blenderen, da eksponeres det hvite laget mellom skall og kjøtt, («underhuden»), og den gir en kjip bitterhet. Det kan jo hende det menes at hele frukten skal tilsettes, slik at kun olje fra skallet frigjøres … som ett alternativ til å skrelle tynne flak av skallet, som er vanskelig med lime. I en wit brukes jo vanligvis apoelsinskall, (og ikke kjøtt/juice) ….
 
Hei. Har en mangoipa som er klar for tapping. Blitt gjæra under svakt trykk.
Planen er å tappe over på fat uten coldcrash (lukket overføring). Vil det blir katastrofe og skumbonanza, eller vil det funke ok med motrykk?
 
Hei. Har en mangoipa som er klar for tapping. Blitt gjæra under svakt trykk.
Planen er å tappe over på fat uten coldcrash (lukket overføring). Vil det blir katastrofe og skumbonanza, eller vil det funke ok med motrykk?
Mangoipa er nok best å bare slå ut med en gang, før folk blir utsatt for den.

Det funker greit å overføre med mottrykk, men coldcrash er uansett å anbefale om du har mulighet.
 
Hei. Har en mangoipa som er klar for tapping. Blitt gjæra under svakt trykk.
Planen er å tappe over på fat uten coldcrash (lukket overføring). Vil det blir katastrofe og skumbonanza, eller vil det funke ok med motrykk?
Dersom du har et O2 redusert fat, ville jeg ha plassert kar høyere enn fat. Deretter koblet øl-øl til det startet å komme inn på fatet, og straks etter det koble gas-gas.
Trykket vil utlignes, og tyngdekraften vil få ølet over uten særlig skumdannelse. Det tar dog litt tid…
 
Jeg har denne kranen, men har aldri montert tidligere.w1200h885.jpeg

Hva er maksimal gjennomførings-tykkelse for montering denne klarer?

Ønsker å montere invendig tappekran i et kjøleskap (ala msevland), men usikker på hvordan plate/list jeg skal bruke.
 
Kan ikke svar på hva maks er, men jeg brukte den til å ha tappekraner inne i et kjøleskap jeg hadde tidligere. Brukte hobbyplate fra Biltema, vet ikke helt tykkelsen, men tror de var 18 mm. Fjerna de bua sakene der for det er til montering inne i rør til tappetårn. Skal du gjennom kjøleskapsdøra blir de for korte.
IMG_2285.jpg
 
Fikk en WLP 001 som hadde utgangsdato Januar 2023 - mao ganske gammel. Etter å ha lest litt satt jeg starter på OG 1.020 for å se om det er noe liv i den. Den har nå stått på magnetrører i 20-23'C (kjøkkenet) i 40 timer:
1690284166593.png

Ser det lovende ut?

Har forsøkt å stoppe røreren, la det gå 15min men ser INGEN antydning til at gjæren faller til bunn. Aldri brukt WLP 001 før så litt usikker hvordan denne skal oppføre seg.

Er det beste bare å sette den i kjøleskapet og se om den bunnfaller? Eller la den stå lenger?
 
Fikk en WLP 001 som hadde utgangsdato Januar 2023 - mao ganske gammel. Etter å ha lest litt satt jeg starter på OG 1.020 for å se om det er noe liv i den. Den har nå stått på magnetrører i 20-23'C (kjøkkenet) i 40 timer:
Vis vedlegget 63395

Ser det lovende ut?

Har forsøkt å stoppe røreren, la det gå 15min men ser INGEN antydning til at gjæren faller til bunn. Aldri brukt WLP 001 før så litt usikker hvordan denne skal oppføre seg.

Er det beste bare å sette den i kjøleskapet og se om den bunnfaller? Eller la den stå lenger?
Litt avhengig av hvordan den har vært oppbevart skulle det ikke være noe i veien for å få liv i den. Men det tar rimeligvis tid.

For å sjekke om det skjer noe kan du ta en prøve og måle. Lukta sier også gjerne noe. Er den søtlig, er det tegn på at det ikke skjer noe.
 
Litt avhengig av hvordan den har vært oppbevart skulle det ikke være noe i veien for å få liv i den. Men det tar rimeligvis tid.

For å sjekke om det skjer noe kan du ta en prøve og måle. Lukta sier også gjerne noe. Er den søtlig, er det tegn på at det ikke skjer noe.
Takk for tips!

Tok av 1dl rett fra magnetrøren, tok en gravity måling med et refraktometer. Den viser 1.010 - litt usikker hvor nøyaktig denne er nå på dette tidspunktet. Men det lukter søtt, ikke supersøtt som en ren vørter men denne var jo ganske svak i utgangspunktet (1.020) så litt usikker. Lot resten av 1dl stå i kjøleskapet, lar den stå 1-2 timer og ser om den bunnfaller noe. Resten av starteren lar jeg stå på røreren litt til.

Forsøkt å lese den lange posten din om gjærstarter, mye god info - men synes det er rart at i 2023 så er det såpass usikkert når en starter er ferdig/peak. Surdeigstarter kan man f.eks enkelt se/måle hevingen i volum mens for ølgjær oppførerer hver type gjær seg litt forskjellig og vanskelig å ha en generell regel.
 
Takk for tips!

Tok av 1dl rett fra magnetrøren, tok en gravity måling med et refraktometer. Den viser 1.010 - litt usikker hvor nøyaktig denne er nå på dette tidspunktet. Men det lukter søtt, ikke supersøtt som en ren vørter men denne var jo ganske svak i utgangspunktet (1.020) så litt usikker. Lot resten av 1dl stå i kjøleskapet, lar den stå 1-2 timer og ser om den bunnfaller noe. Resten av starteren lar jeg stå på røreren litt til.

Forsøkt å lese den lange posten din om gjærstarter, mye god info - men synes det er rart at i 2023 så er det såpass usikkert når en starter er ferdig/peak. Surdeigstarter kan man f.eks enkelt se/måle hevingen i volum mens for ølgjær oppførerer hver type gjær seg litt forskjellig og vanskelig å ha en generell regel.
Det er liv i gjæren din:). Jeg ville bare latt den bunnfelle nå, og så sette en ny starter på den. Jeg ville ikke prøvd å bruke den du har fått nå. Kvaliteten er kanskje ikke all verden; det er nok en ganske stor andel døde celler der. Men setter du en ny, større starter, blir det masse ny, fin gjær..

Nei, det er irriterende at det er så vrient å avgjøre om en starter er ferdig. Det er flere tegn en kan se etter, men du kan aldri være sikker. Jeg har i alle fall fått meg flere overraskelser. Jeg har stort sett gått over til å ta en prøve når jeg mistenker at det kan gå mot slutten; jeg vil helst få tatt den før den går helt ut. Men noe jeg ikke har prøvd, er å sette i en silikonpropp med gjærlås for å kontrollere. Da vil du ganske snart se om det produseres gass.
 
Ja tanken var å la denne bunnfelle og bruke denne for å lage en ny større starter (sikter på 400mill celler, sånn ifølge kalkulatorene på Internett i hvertfall :D)

Oh wait, jeg har kanskje en propp med hull til gjærlås fra GF30 jeg kan bruke i Erlenmeyerkolben! Den burde passe. Får legge den i starsan og teste.
Leste det du skrev om propp og gjærlås tidligere, kom da til å tenke på om https://plaato.io/products/plaato-airlock eller tilsvarende produkt kunne vært interessant. Si man hadde en magnetrører som snurret i ~3 timer så stoppet automagisk i 15min og airlock'n registrerete aktiviteten - om man da kunne fått noe data som tilsa når gjæren begynte å avta, ev kunne forutsi når den kom til å avta.
Jo mer jeg skriver her nå jo mer overkomplisert føler jeg ideen er :D

PS: Glasset jeg satt i kjøelskapet har stått der ~1 time nå, ser litt bunnfallen gjær :)
 
Bruk av refraktometer er uproblematisk siden du ikke er interessert i utgjæringsgrad, men kun at gjæren jobber. Så lenge SG beveger seg, er det alt du trenger å vite i en gjærstarter som du skal steppe.
 
Ja tanken var å la denne bunnfelle og bruke denne for å lage en ny større starter (sikter på 400mill celler, sånn ifølge kalkulatorene på Internett i hvertfall :D)

Oh wait, jeg har kanskje en propp med hull til gjærlås fra GF30 jeg kan bruke i Erlenmeyerkolben! Den burde passe. Får legge den i starsan og teste.
Leste det du skrev om propp og gjærlås tidligere, kom da til å tenke på om https://plaato.io/products/plaato-airlock eller tilsvarende produkt kunne vært interessant. Si man hadde en magnetrører som snurret i ~3 timer så stoppet automagisk i 15min og airlock'n registrerete aktiviteten - om man da kunne fått noe data som tilsa når gjæren begynte å avta, ev kunne forutsi når den kom til å avta.
Jo mer jeg skriver her nå jo mer overkomplisert føler jeg ideen er :D

PS: Glasset jeg satt i kjøelskapet har stått der ~1 time nå, ser litt bunnfallen gjær :)
Den ville vel vært interessant, ja, siden du da får vite hvor langt den er kommet, også. Men med litt erfaring med en vanlig gjærlås, kommer du nok langt - og sparer en del penger;(.

Er de der pålitelige?
 
Tilbake
Topp