Thisted er ikke sååå langt unna?Noen som veit om noen interessante bryggerier i nærheten av Sæby, Danmark?
Den i Sæby er helt grei når de ikke selger infisert øl. Høy andel gushers.Det er ikke så mye i området. I 4 mils omkrets er det 4 stk. 2 i Fredrikshavn, 1 i Hjørring og 1 i Sæby. Kjenner ingen av de.
Vis vedlegget 63229
En hel pizza er vel fortsatt hel, selv om den er kuttet i posjonsstykker?Skal brygge en citrus wit i morgen og hentet litt inspirasjon fra oppskriften til 7fjell "Møllaren". Her står det at man skal bruke "whole" lime og grapefruit @5 min kok. Hva er vanlig praksis her? Virker merkelig å kaste oppi hele kula uten å kappe?
![]()
brewourmollaren
7FJELL – MØLLAREN CITRUS WHEAT BEER OG: 10.5 °P IBU: 15 ALK: 4,5% Fermentables: 67.4 % Fuglsang pilsner malt, 3 EBC 11.2 % Best wheat malt, 4 EBC 5.6 % Best Munich malt, 25 EBC 5.6 % Best caramel pils, 5 EBC 5.6 % Thomas Fawcett torrified wheat, 2,5 EBC 4.5 % Stangeland Mølle flaked […]www.7fjellbryggeri.com
Ja jeg er med på den. Men antar at resultatet blir ulikt om du tilsetter hele frukten uten å kutte i den kontra å sende den gjennom blenderen på forhånd. Lurte på om det er noen "standard" praksis her eller om noen har noen erfaringer å dele.En hel pizza er vel fortsatt hel, selv om den er kuttet i posjonsstykker?
Det menes vel at hele frukten skal brukes, ikke bare juice eller skall(?)
Ville ikke kjørt den gjennom blenderen, da eksponeres det hvite laget mellom skall og kjøtt, («underhuden»), og den gir en kjip bitterhet. Det kan jo hende det menes at hele frukten skal tilsettes, slik at kun olje fra skallet frigjøres … som ett alternativ til å skrelle tynne flak av skallet, som er vanskelig med lime. I en wit brukes jo vanligvis apoelsinskall, (og ikke kjøtt/juice) ….Ja jeg er med på den. Men antar at resultatet blir ulikt om du tilsetter hele frukten uten å kutte i den kontra å sende den gjennom blenderen på forhånd. Lurte på om det er noen "standard" praksis her eller om noen har noen erfaringer å dele.
Mangoipa er nok best å bare slå ut med en gang, før folk blir utsatt for den.Hei. Har en mangoipa som er klar for tapping. Blitt gjæra under svakt trykk.
Planen er å tappe over på fat uten coldcrash (lukket overføring). Vil det blir katastrofe og skumbonanza, eller vil det funke ok med motrykk?
Dersom du har et O2 redusert fat, ville jeg ha plassert kar høyere enn fat. Deretter koblet øl-øl til det startet å komme inn på fatet, og straks etter det koble gas-gas.Hei. Har en mangoipa som er klar for tapping. Blitt gjæra under svakt trykk.
Planen er å tappe over på fat uten coldcrash (lukket overføring). Vil det blir katastrofe og skumbonanza, eller vil det funke ok med motrykk?
Denne er beregna for å monteres på røret som vanligvis leveres med kegland/keg king sine kegeratorer. Skal du gjennom et kjøleskap må du ha lenger gjennomføring.Hva er maksimal gjennomførings-tykkelse for montering denne klarer?
Litt avhengig av hvordan den har vært oppbevart skulle det ikke være noe i veien for å få liv i den. Men det tar rimeligvis tid.Fikk en WLP 001 som hadde utgangsdato Januar 2023 - mao ganske gammel. Etter å ha lest litt satt jeg starter på OG 1.020 for å se om det er noe liv i den. Den har nå stått på magnetrører i 20-23'C (kjøkkenet) i 40 timer:
Vis vedlegget 63395
Ser det lovende ut?
Har forsøkt å stoppe røreren, la det gå 15min men ser INGEN antydning til at gjæren faller til bunn. Aldri brukt WLP 001 før så litt usikker hvordan denne skal oppføre seg.
Er det beste bare å sette den i kjøleskapet og se om den bunnfaller? Eller la den stå lenger?
Takk for tips!Litt avhengig av hvordan den har vært oppbevart skulle det ikke være noe i veien for å få liv i den. Men det tar rimeligvis tid.
For å sjekke om det skjer noe kan du ta en prøve og måle. Lukta sier også gjerne noe. Er den søtlig, er det tegn på at det ikke skjer noe.
Det er liv i gjæren dinTakk for tips!
Tok av 1dl rett fra magnetrøren, tok en gravity måling med et refraktometer. Den viser 1.010 - litt usikker hvor nøyaktig denne er nå på dette tidspunktet. Men det lukter søtt, ikke supersøtt som en ren vørter men denne var jo ganske svak i utgangspunktet (1.020) så litt usikker. Lot resten av 1dl stå i kjøleskapet, lar den stå 1-2 timer og ser om den bunnfaller noe. Resten av starteren lar jeg stå på røreren litt til.
Forsøkt å lese den lange posten din om gjærstarter, mye god info - men synes det er rart at i 2023 så er det såpass usikkert når en starter er ferdig/peak. Surdeigstarter kan man f.eks enkelt se/måle hevingen i volum mens for ølgjær oppførerer hver type gjær seg litt forskjellig og vanskelig å ha en generell regel.