Hanen
Norbrygg-medlem
Hvis du har kobla samme set-up på et fat og målt 0,8 bar for så å få ut trykk ved å vri på ventilen så er det vanskelig å skjønne hvorfor det ikke funker på zilla om blow off funker og bobler med samme ball lock kobling (?). Jeg ville spraya litt star san i duotight hurtigkoblingene før manometeret. Kan det være lekk her? Du vil isåfall se bobler ved evt lekkasje.Nå har jeg skiftet t-skjorte for tredje gang grunnet massiv gjennomsvetting.
Jeg har kjøpt meg en Fermzilla all rounder, og tenkte at jeg skulle gjære en pils under trykk. Det var en fin tanke, helt til jeg begynte å krangle med overtrykksventilen igjen (se lengre bak i tråden om du er interessert).
Jeg får ikke dette til, og jeg aner ikke hvorfor. Nå er Fermzillaen kobla til vanlig blowoff, og det funker. Når jeg kobler til overtrykksventilen, funker det ikke. Den måler null i trykk, noe som er feil, og ingen gass kommer ut når jeg skrur den helt løs. Ølet er midt i stormgjeringen nå, så trykket bygger seg opp kjapt.
Jeg kobla den til et Corneliusfat med ferdig karbonet øl for å sjekke hva som ville skje da, og da funka alt. Den målte 0,8 bar, og slapp ut co2 når jeg vridde på knotten.
Jeg har skrudd alt fra hverandre, bedt til Gud, banna til samme Gud, ingenting virker. Noen tanker? Ja, den er tett.
Hvis du kobler av vanlig blow off for så å koble spunding rett på så tar det jo litt tid før trykket bygges opp, men det skjønner du. Jeg ville prøvd å kjøre på 0,5 bar co2 på zillaen for så å koble på spunding og se om manometeret slår ut.
Jeg kjører alltid på litt trykk i zillaen med vann i og stiller inn spunding valvene før jeg kjører vørteren i for å stille den inn på forhånd. Pleier å treffe ganske bra men trenger alltid litt fintuning i ettertid.